۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۸

نامزد جایزه بوکر نامزد جایزه گیلر هم شد

نامزد جایزه بوکر نامزد جایزه گیلر هم شد

انتشار فهرست نهایی کاندیدا های جایزه گیلر کانادا، نامزدهای گران‌ترین جایزه ادبی این کشور را تعیین کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، فهرست نهایی جایزه گیلر اسکاتیا بانک که گران‌ترین جایزه ادبی کانادا محسوب می‌شود شامل یکی از نامزدهای جایزه بوکر نیز هست.

مدلاین تین که از فینالیست‌های جایزه من بوکر ست، ساکن مونترال است و برای رمانی که در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد، به این دو فهرست معتبر ادبی راه یافته است. رمان او با نام «نگو هیچ چیز نداریم»  درباره زن جوانی است که پس از اعتراضات میدان تیان‌آنمن چین در سال ۱۹۸۹ کشورش را ترک کرده است.

او که در میان ۶ نویسنده فهرست نهایی بوکر جای گرفته اکنون نامزد جایزه معتبر ۱۰۰ هزار دلاری کانادا جای دارد که هر سال به بهترین نویسنده کانادایی خالق رمان یا مجموع داستان کوتاه انگلیسی زبان تعلق می‌گیرد. این جایزه که ارزش آن معادل ۷۵ هزار دلار آمریکاست، به هر یک از نامزدهای فهرست نهایی ۱۰ هزار دلار جایزه می‌دهد.

امسال همه راه یافتگان به این فهرست رمان هستند و در این میان اما دوناهو خالق کتاب تحسین شده «اتاق» نیز با رمان جدیدش جای دارد.  

جایزه بوکر که ۵۰ هزار پوند (معادل ۶۴ هزار دلار) به برنده‌اش جایزه می‌دهد ۲۵ اکتبر اسامی برندگان این دوره را اعلام می‌کند.

جایزه گیلر به نویسنده‌ای که شهروند کانادا باشد و کتابش در کانادا منتشر شده باشد، تعلق می‌گیرد.

هیات داروان این دوره گیلر متشکل از لارنس هیل نویسنده کانادایی، سامانتا هاروی رمان‌نویس بریتانیایی و آلن وارنر نویسنده اسکاتلندی است که این فهرست را از میان ۱۶۱ کتاب انتخاب کرده‌اند. برنده این فهرست در مراسمی که ۷ نوامبر در تورنتو برگزار می‌شود معرفی می شود.  

نامزدها عبارتند از:

مونا آواد برای رمان «۱۳ راه برای نگاه کردن به یک دختر چاق»

گری باروین برای رمان «زبان عبری برای راهزن‌های دریایی»

اما دوناهو برای رمان «عجیب»

کاترین لروکس برای رمان «دیوار حزب» که ترجمه شده از زبان فرانسوی است

مدلاین تین برای رمان «نگو هیچ چیز نداریم»

زویی ویتال برای رمان «بهترین نوع مردم»    

جایزه گیلر در سال ۱۹۹۴ از سوی یک تاجر به نام جک رابینویچ برای زنده نگاه داشتن نام و خاطره همسرش دوریس گیلر بنیان نهاده شد.

کد خبر 3780504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha