۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۳۴

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه:

ایرانیان ۲ تا ۶ برابر بیشتر از دنیا غذای غیرمفید مصرف می کنند

ایرانیان ۲ تا ۶ برابر بیشتر از دنیا غذای غیرمفید مصرف می کنند

کرمانشاه- معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه برتوجه به مصرف صحیح موادغذایی تاکید کرد و گفت: ایرانیان ۲ تا ۶ برابر بیشتر از میانگین جهانی غذای غیرمفید مصرف می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، امید عبدی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح نمایشگاه توانمندی های غذایی استان کرمانشاه که به مناسبت هفته غذا و دارو در محل نمایشگاه های دائمی کرمانشاه واقع در پارک شاهد برپا شده است، با اشاره به رشد افزایش صنایع غذایی در جهان گفت: این رشد طی سال های اخیر حدود سه برابر شده است اما هنوز هم یک میلیارد نفر در جهان هر شب گرسنه می خوابند.

وی افزود: وجود این تعداد افراد گرسنه در جهان، در شرایطی است که برخی از کشورهای جهان گندم خود را به دریا می ریزند و حدود یک سوم از تولیدات غذایی از چرخه تولید تا مصرف به هدر می رود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، ۵۴ درصد این هدر رفت را مربوط به مراحل تولید و ۴۶ درصد آن را مربوط به چرخه مصرف عنوان کرد.

وی یکی از چالش های پیش روی جهان را در آینده تامین غذا برای جمعیت حاضر عنوان کرد و گفت: طبق پیش بینی های صورت گرفته، جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۹ میلیارد نفر خواهد رسید و تامین غذای این افراد یک چالش خواهد بود و در کشور ما هم باید رشد تولیدات غذایی تا سال ۲۰۵۰ حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یابد.

سالانه غذای ۲۰ میلیون نفر در کشور هدر می رود

عبدی، با بیان اینکه سالانه در کشور ما غذای ۲۰ میلیون نفر هدر می رود گفت: یکی از مراکز هدر رفت غذاهای مذکور، رستوران ها هستند و غذای سرو شده برای هر فرد معمولا بیش از نیاز اوست و به هدر می رود و این موضوع باید هر چه سریعتر اصلاح شود.

وی خواستار رعایت این موضوع از سوی افراد جامعه شد و گفت: با کاهش دور ریز مواد غذایی می توان به کاهش تعداد گرسنگان جهان کمک کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، زنجیره مواد غذایی در کشور را معیوب دانست و گفت: این زنجیره در کشور ما از تولید تا مصرف منطقی نیست و بسیاری از مواد غذایی و میوه ها در این چرخه فاسد می شوند.

میانگین مصرف میوه و غلات در ایران یک چهارم دنیاست

وی افزود: ایران در تولید ۱۴ نوع میوه باغی دنیا در رتبه اول تا سوم قرار دارد اما میانگین مصرف این تولیدات در کشور یک چهارم معدل مصرف دنیاست که نشان از ضعف چرخه تولید تا مصرف در کشور است.

عبدی با بیان اینکه مصرف محصولات مفیدی چون غلات و میوه در کشور ما کمتر از یک پنجم مصرف میانگین جهانی است، خاطر نشان کرد: بیشترین محصولات مصرفی در کشور ما را محصولات غیر مفیدی چون چربی، نمک، نوشابه و...تشکیل می دهد که دو ۲ تا ۶ برابر بیشتر از میانگین جهانی مصرف می کنیم.

وی بر توجه خانواده ها به مصرف مواد غذایی سالم تاکید کرد و گفت: ذائقه افراد از دوران کودکی شکل می گیرد و خانواده ها باید تلاش کنند این ذائقه به سمت غذاهای مفید گرایش پیدا کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، غذاهای سنتی ایرانی را غذاهای بسیار سودمند دانست و ابراز تاسف کرد، از اینکه ذائقه ایرانی ها در حال گرایش به سمت غذاهای غربی است.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از این غذاهای غربی نتیجه ای جز چاقی و بیماری برای افراد ندارند.

۷۰ درصد بیماری های غیرواگیر ناشی از تغذیه نامناسب است

عبدی، ۷۰ درصد بیماری های غیرواگیر را متاثر از تغذیه ناصحیح افراد دانست و اصلاح الگوی تغذیه ای را راهکار کاهش چشمگیر این بیماری ها عنوان کرد.

وی گفت: مصرف غذاهای سنتی ایرانی می تواند یکی از راهکارهای این موضوع باشد و هم اکنون دنیا به سمت این نوع از غذاها گرایش دارد که بسیار سودمند هستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه غذا را یکی از مهمترین عناصر دخیل در تامین امنیت هر کشور برشمرد و گفت: غذا علاوه بر تامین امنیت و سلامت جامعه می تواند عامل استقلال نیز باشد و اگر ما در تولیدات غذایی خودکفا باشیم به استقلال بیشتر کشور کمک شده است.

لازم به ذکر است، نمایشگاه توانمندی های غذایی استان که از امروز برپا شده است با همایش تجلیل از صنایع غذایی برتر استان در روز ۲۶ مهر به کار خود پایان می دهد.

کد خبر 3795790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha