۳ آبان ۱۳۹۵، ۸:۳۲

سایه تردید بر رابطه واشنگتن-مانیل؛

آمریکا «راسل» را به فیلیپین فرستاد

 آمریکا «راسل» را به فیلیپین فرستاد

مشاور وزارت امور خارجه آمریکا در امور پاسیفیک به فیلیپین رفت تا با رمز گشایی از اظهارات ضد و نقیض رئیس جمهوری این کشور، رابطه واشنگتن-مانیل را از زیر بار تردید خلاص کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «دنیل راسل» بلندپایه ترین دیپلمات آمریکا در امور آسیا وارد فیلیپین شد تا در دیدار با «پرفکتو یاسای» وزیر امور خارجه این کشور، به شفاف سازی و رفع سردرگمی حاکم بر روابط واشنگتن-مانیل بپردازد.

اما وی در مقام مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در امور پاسیفیک و شرق آسیا، در حالی وارد فیلیپین می شود که به واسطه اظهارات ضد و نقیض «رودریگو دوترته» رئیس جمهوری این کشور، تردید و سردرگمی بر روابط واشنگتن-مانیل سایه انداخته است.

دوترته در روز شنبه گذشته و یک روز پس از موضع گیری جنجالی خود مبنی بر جدایی فیلیپین از آمریکا و در عوض نزدیکی به چین، بلافاصله اعلام کرد که مانیل-واشنگتن دوستانی نزدیک باقی می مانند.

اظهارات وی در هر دو موردی که حرف از جدایی و دوستی بود، با واکنش سریع کاخ سفید مواجه شد.

در طول ۷۰ سال گذشته، آمریکا یکی از بزرگترین شرکای تجاری فیلیپین و در عین حال نزدیکترین متحد امنیتی این کشور بوده است.

«مولی کاسینا» رایزن مطبوعاتی سفارت آمریکا در فیلیپین در توضیح چرایی سفر راسل به این کشور گفت: واشنگتن خواهان شفاف سازی مانیل است تا ببیند فرایند اتحاد دو کشور به چه سمت و سویی پیش می رود.

گفتنی است که دوترته از زمان به دست گرفتن سکان ریاست جمهوری فیلیپین از ژوئن سال میلادی جاری (۲۰۱۶)، جنگ لفظی تندی را علیه واشنگتن و شخص «باراک اوباما» همتای آمریکایی خود آغاز کرده و به صراحت از تمایل خود برای نزدیکی هر چه بیشتر با چین و روسیه -رقبای سنتی آمریکا- سخن گفته است.

راسل پس از انجام ماموریت خود در فیلیپین، عازم کشورهای کامبوج و تایلند خواهد بود.

کد خبر 3804199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha