خشم سازمان ملل و اتحادیه اروپا از لایحه شهرک سازی در کرانه باختری

خشم سازمان ملل و اتحادیه اروپا از لایحه شهرک سازی در کرانه باختری

اتحادیه اروپا و کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل با اعتراض به لایحه مشروعیت شهرک سازی در کرانه باختری، آن را بی احترامی به اموال خصوصی فلسطینیان و ناقض قوانین بین المللی توصیف کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد لایحه «مشروعیت شهرک سازی» در کرانه باختری رود اردن را که چهارشنبه گذشته به تایید کنیست (پارلمان رژیم صهیونیستی) رسید، نقض آشکار حقوق بین الملل توصیف کرد.

این لایحه در صورت تصویب نهایی، به ۴۰۰۰ دستگاه واحد مسکونی که بدون مجوز در اراضی اشغالی ساخته شده اند، سندیت می بخشد و به قول «نفتالی بنت» وزیر آموزش رژیم صهیونیستی که حامی اصلی لایحه فوق محسوب می شود، نشانه آغاز الحاق بخش اعظم کرانه باختری به سرزمین های اشغالی است.

اما به گفته «زید رعد الحسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، این لایحه با مشروعیت بخشیدن به تصرف اراضی که مالکیت آنها در اختیار فلسطینیان است، ناقض قوانین بین الملل خواهد بود.

وی در این باره گفت: صرف نظر از قضیه جبران خسارت، اسرائیل باید در مقام یک قدرت اشغالگر به اموال خصوصی فلسطینیان احترام بگذارد.

وی هشدار داد که تصویب چنین لایحه ای عواقب قانونی سنگینی برای رژیم صهیونیستی دارد و با قاطعیت از قانونگذاران اسرائیلی خواست تا در تصمیم خود در خصوص تصویب این لایحه تجدید نظر کنند.

در عین حال، روزنامه صهیونیستی «تایمز آف اسرائیل» نیز از مخالفت شدید اتحادیه اروپا با لایحه مشروعیت شهرک سازی در کرانه باختری، خبر داد.

اتحادیه اروپا در اعتراض به این لایحه از آن به عنوان مانعی در مقابل راه حل دو دولت یاد کرد.

در بیانیه اعتراضی اتحادیه اروپا، تایید مقدماتی کنیست مسیر مشروعیت بخشیدن به هزاران واحد مسکونی که در مغایرت با قوانین بین الملل در اراضی فلسطینیان ساخته شده است را هموار می کند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز لایحه اخیر کنیست را مانعی برای حصول راه حل دو دولت معرفی کرده است.

کد خبر 3845181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha