۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۸:۳۱

مدیرامورآب اسدآباد:

چاه‌های آب اسدآباد دچار رانش شدید هستند

چاه‌های آب اسدآباد دچار رانش شدید هستند

مدیر امور آب شهرستان اسدآباد گفت: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و فشار مضاعف به منابع آبی از مهم‌ترین دلایل دچار رانش شدن چاه‌های آب دشت اسدآباد است.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد ترابی بعدازظهر امروز یکشنبه در نشست مشورتی دهیاران شهرستان اسدآباد گفت: سالانه ۳۶ تا ۴۰ درصد چاه‌های آب شهرستان اسدآباد دچار رانش می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر دشت اسدآباد دارای هزار و ۶۸۵ حلقه چاه مجاز شامل چاه کشاورزی، شرب و صنعتی دارای پروانه است که از این تعداد، هزار و ۳۳۹ حلقه به‌عنوان چاه کشاورزی هستند.

مدیر امور آب شهرستان اسدآباد بیان کرد: ۵۰۰ حلقه بیشتر از ظرفیت استاندارد پروانه چاه، در شهرستان اسدآباد صادرشده است.

وی عنوان کرد: متأسفانه تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز در دشت اسدآباد بیش از ظرفیت استاندارد است.

ترابی تصریح کرد: در سال حدود ۸۴ میلیون مترمکعب از سفره‌های زیرزمینی دشت اسدآباد اضافه برداشت آب صورت می‌گیرد.

وی خطاب به دهیاران عنوان کرد: صرفه‌جویی همچنین استفاده از آبیاری نوین و بهینه، سفره‌های زیرزمینی دشت اسدآباد را حفظ کرد.

مدیر امور آب شهرستان اسدآباد افزود: در صورت بی‌توجهی به حفظ منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی، دشت اسدآباد به کویر تبدیل و دیگر آب شربی در دسترس نخواهد بود.

وی تصریح کرد: از کل چاه‌های مجاز شهرستان، تعداد هزار و ۵۷ حلقه چاه برقی است.

ترابی بیان کرد: ۹۱ درصد آب چاه‌های دشت اسدآباد برای کشاورزی، ۲ درصد صنعت و ۷ درصد در راستای شرب و بهداشت شهرستان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: تعداد ۲۸۵حلقه چاه‌ غیرمجاز و فاقد پروانه در دشت اسدآباد وجود دارد که از این تعداد ۱۵۴ حلقه چاه مسدود و انسداد ۲ حلقه چاه نیز در دست اقدام است.

مدیر امور آب اسدآباد میزان آب‌های خروجی از شهرستان اسدآباد را صفر درصد اعلام و تأکید کرد: در سال گذشته تنها ۵ مترمکعب به دلیل بارندگی‌های مطلوب در این شهرستان خروجی آب وجود داشته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر امور آب شهرستان از طریق کنتورهای هوشمند نصب‌شده بر چاه‌ها بر اساس طرح فهام و نیز نظارت بر چاه‌های فاقد کنتور هوشمند، مانع اضافه برداشت آب از چاه‌ها شده است.

بخشدار مرکزی شهرستان اسدآباد نیز در این جلسه گفت: خانوارهای روستاهای بخش مرکزی تنها با پرداخت ۲۷ هزار تومان می‌توانند منازل خود را با هماهنگی‌های انجام‌شده با یکی از شرکت‌ها در مقابل حوادث احتمالی بیمه کنند.

هاشم صوفی افزود: بخشداری مرکزی با ادارات فنی ‌و حرفه‌ای و هلال‌احمر تفاهم‌نامه‌ای جهت برگزاری کلاس‌های آموزشی برای جوانان و نوجوانان امضا کرده است.

وی تأکید کرد: روستاها باید همانند شهرها از تمامی امور رفاهی لازم برخوردار شوند.

کد خبر 3847501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha