۷ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۰۳

فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در عراق:

پاکسازی موصل از داعش ۲ سال زمان می برد/تمجید از «حشد شعبی»

 پاکسازی موصل از داعش ۲ سال زمان می برد/تمجید از «حشد شعبی»

فرمانده آمریکایی نیروهای ویژه ائتلاف مبارزه با داعش ضمن تمجید از عملکرد نیروهای مردمی حشد شعبی، بازه زمانی لازم برای بیرون راندن کامل داعش از موصل و الرقه را دو سال برآورد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «استفان تاونسند» فرمانده آمریکایی نیروهای ویژه ائتلاف مبارزه با داعش، در مصاحبه با «دیلی بیست» مدت زمان لازم برای پاکسازی موصل و الرقه از وجود داعش را حداقل دو سال اعلام کرد.

البته وی مدعی شد که با وجود کندی عملیات گروه ائتلاف، روال امور به همان خوبی است که انتظار می رود.

گفتنی است وقتی عملیات آزادسازی موصل از ماه اکتبر آغاز شد، برخی از مقامات عراقی اظهار امیدواری کردند که شهر تا پایان سال میلادی جاری (۲۰۱۶) از کنترل داعش خارج شود حال آنکه برخی دیگر با رعایت احتیاط بیشتر، بازه زمانی آزادسازی موصل را دستکم سه تا چهار ماه به تعویق انداختند حال آنکه اظهارات تاونسند تکرار نظر مقامات آمریکایی است که از همان ابتدا روند آزادسازی موصل را در یک بازه زمانی سه ساله تعریف می کردند.

تاونسند در عین حال از ارائه یک جدول زمانی مشخص برای پایان دادن به نبردی که در موصل در جریان است، خودداری کرد.

البته وی دلیل کندی عملیات آزادسازی موصل را به تاکتیک های جنگی داعش مانند استفاده از کودکان به عنوان سپر انسانی نسبت داد و همچنین از لزوم ایجاد وقفه برای تجدید قوای نیروهای عراقی که به گفته وی گاهی شمار تلفاتشان به ۳۰ درصد می رسد، سخن گفت.

با این حال، وی در اقدامی نادر از نیروهای مردمی «حشد شعبی» که اغلب آنها را شیعیان تشکیل می دهند، تمجید کرد و از آنها به عنوان متحدانی بی نهایت منظم یاد کرد.

وی در این باره گفت: پیشرفت نیروهای حشد شعبی بیش از حد انتظار ما بود و عملکرد خوبی داشتند.

تاونسند در عین حال با اشاره به تصویب قانون حشد شعبی گفت: وظیفه آنها (اعضای حشد شعبی) منظم بودن و تبعیت از فرامین دولت بغداد است حال آنکه آنگونه که خودشان می گویند و ما هم شاهد هستیم، همین عمل را انجام می دهند.

البته وی مدعی شد که با توجه به خطر تبدیل حشد شعبی به نیروهای نیابتی ایران، آمریکا حتما در جهت کمک به سر وسامان دادن قانون مربوط به آنها، تلاش خواهد کرد!

کد خبر 3861175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha