۲۹ بهمن ۱۳۹۵، ۱:۴۹

لاوروف در نخستین دیدار با وزیر خارجه آمریکا:

مسکو آماده همکاری با واشنگتن در تمامی حوزه هاست

مسکو آماده همکاری با واشنگتن در تمامی حوزه هاست

وزیر امور خارجه روسیه نخستین دیدار با همتای آمریکایی خود را «سازنده» خواند و تأکید کرد که مسکو آماده همکاری با واشنگتن در تمامی حوزه هاست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی،‌ وزرای خارجه روسیه و آمریکا روز پنج شنبه برای نخستین بار با یکدیگر دیدار کردند و در مورد بحران سوریه و مناقشه اوکراین با یکدیگر به بحث و گفتگو پرداختند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت که نخستین دیدار وی با «رکس تیلرسون» همتای آمریکایی وی «سازنده» بود و تأکید کرد که به محض تشکیل کامل تیم سیاست خارجی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، مسکو آماده همکاری با واشنگتن در تمامی حوزه هاست.

گفتنی است که لاوروف و تیلرسون در جریان برگزاری نشست «جی ۲۰» در آلمان با یکدیگر گفتگو کردند. این نخستین دیدار دو دیپلمات برجسته مسکو و واشنگتن از زمان انتصاب تیلرسون به مقام وزیر امور خارجه آمریکا است که امکان ایجاد روابط حسنه میان روسیه- آمریکا را در معرض توجه همگان قرار داد.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که لاوروف در دیدار با تیلرسون درباره وضعیت افغانستان،‌ سوریه و اوکراین با یکدیگر گفتگو کردند.

لاوروف همچنین تأکید کرد که «در مورد تمامی موضوعات، همکاران آمریکایی تمایل خود را برای اجرای اقدامات مشترک جهت غلبه بر تعارضات موجود اعلام کرده اند».

در این دیدار دو جانبه، دو طرف همچنین «بر برخورداری از منافع متقابل در حوزه مقابله تمام عیار با تروریسم و حل و فصل سیاسی در سوریه» و همچنین همکاری در مورد سایر کشورهای منطقه که در آنها تروریسم ریشه گرفته است، تأکید کردند.  

اما طبق اظهارات لاوروف، تحریمهای واشنگتن علیه مسکو در این نشست مورد بحث و گفتگو قرار نگرفت. وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر تصمیم دولت اوباما برای اِعمال محدودیتها علیه روسیه را «غیرعادی» خواند.

وزارت امور خارجه روسیه در مورد دیدار احتمالی میان «ولادیمیر پوتین» و «دونالد ترامپ»  گفت که «دو رئیس جمهور زمانی با هم دیدار خواهند کرد که آنها تصمیم بگیرند زمان درست آن فرا رسیده است».

لاوروف همچنین تأکید کرد که تحولات کنونی در واشنگتن امور داخلی آمریکا هستند و مسکو علاقه ای به مداخله ندارد.

در مقابل، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا با «سازنده» خواندن دیدار خود با لاوروف اظهار داشت که دامنه ای از موضوعات دوجانبه در این دیدار مورد بحث قرار گرفتند.

وزیر خارجه آمریکا در یک بیانیه کوتاه اعلام کرد که «در صورتی که بتوانیم حوزه های همکاری عملی را که برای مردم آمریکا سودمند باشد، بیابیم؛‌ آمریکا همکاری با روسیه را مدنظر قرار خواهد داد». تیلرسون در ادامه افزود: «در مواردی که همدلی وجود نداشته باشد، آمریکا از منافع و ارزشهای خود و متحدانش حمایت خواهد کرد».

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه افزود که «واشنگتن از مسکو انتظار دارد که به تعهدات خود در قبال توافقنامه های مینسک و همکاری در زمینه کاستن از خشونتها در اوکراین» پایبند بماند.

پیش از این، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود که گفتگوی آتی با لاوروف «آشکارا یکی از مهمترین گفتگوها خواهد بود» و افزود که تیلرسون احتمالاً از این فرصت برای یافتن «زمینه های همکاری عملی و سازنده در حوزه هایی که منافع دو طرف همپوشانی دارند»، استفاده خواهد کرد.

مقامات وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری ویژه گفت که حوزه های منافع متقابل ممکن است شامل اقداماتی در حوزه «ضدتروریسم و مقابله با داعش» شود. این مقامات همچنین گفتند که تیلرسون موضع واشنگتن در قبال اوکراین را تعدیل نخواهد کرد؛‌ بحرانی که همچنان حل نشده باقی مانده است. 

به نظر می رسد که اوکراین و موضوع تحریمهای اقتصادی به مانعی برای گفتگوهای آتی میان مسکو و واشنگتن تبدیل شود، زیرا «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا ادعا کرده است که کریمه- منطقه ای که در پی برگزاری یک رفراندوم در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه ضمیمه شد- توسط مسکو تصرف شده است؛‌ ادعایی که با واکنش سنجیده اما فوری وزارت خارجه روسیه روبرو شد.

 در همین ارتباط، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه به خبرنگاران گفت که «کریمه بخشی از فدراسیون روسیه است».

کد خبر 3909253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نفرین بر پوتین وترامپ IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
      0 0
      پوتین خاک اوکراین رو خورده و مرام هیتلری داره