۱۱ آذر ۱۳۹۶، ۹:۳۱

با مستندهای جشنواره «سینماحقیقت»

قصه پیرمردی که آلزایمر هم او را غمگین نکرد/ «بومرنگِ» خاطره‌ها

قصه پیرمردی که آلزایمر هم او را غمگین نکرد/ «بومرنگِ» خاطره‌ها

کارگردان مستند «بومرنگ» با اشاره به اینکه آثار بسیاری با موضوع آلزایمر ساخته می شود، تاکید کرد این مستند یک رئال از زندگی یک بیمار شوخ‌طبع مبتلا به آلزایمر است.

پدرام ابویی کارگردان مستند «بومرنگ» که در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» پذیرفته شده است در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به دلایل ساخت این مستند گفت: از کودکی یکی از دغدغه های ذهنی من بیماری آلزایمر بود و همیشه می خواستم بدانم که آیا خودم به بیماری آلزایمر مبتلا می شوم یا خیر که اتفاقا چندی پیش به سوژه ای که مبتلا به بیماری آلزایمر بود برخوردم و با توجه به اینکه دارای همه پتانسیل هایی که برای ساخت یک مستند لازم است بود تصمیم گرفتم «بومرنگ» را جلوی دوربین ببرم.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل ساخته شدن «بومرنگ» این بود که نشان دهیم می توان هر بیماری‌ای داشت ولی باز هم شاد زندگی کرد زیرا شخصیت اصلی «بومرنگ» طنازی و شوخ طبعی خاصی دارد گرچه یک غمی هم در زندگی وی دیده می شود. نام «بومرنگ» نیز به این دلیل انتخاب شده که فرد پیش از بیماری زندگی خوبی داشته و همچنان آن احساس و انرژی خوبی که در گذشته داشته است در زندگی اش جریان دارد.

این مستندساز توضیح داد: شخصیت اصلی این فیلم با نام «حسین آقا» توسط یکی از دوستانم به من معرفی شد و مستند شامل دوره سنی ۷۸ تا ۸۰ سالگی شخصیت مورد نظر است.

وی در پاسخ به این پرسش که تحقیقات و مشاوره های لازم برای ساخت فیلمی با موضوع آلزایمر چگونه صورت گرفت، گفت: این مستند یک اثر علمی نبود که بخواهم از مشاور پزشکی برای ساخت آن استفاده کنم. «بومرنگ» یک اثر هنری است و کاملا حسی است.

ابویی بیان کرد: در این فیلم دیده می شود که شخصیت اصلی دچار بیماری آلزایمر است، اما با وجود سختی های این بیماری، خوشحال است. «بومرنگ» یک رئال از زندگی فردی است که مبتلا به یک بیماری خاص است اما روحیه خود را حفظ کرده است و شاد زندگی می کند.

وی با اشاره به اینکه فیلمبرداری این پروژه تیرماه ۹۴ آغاز و در تیرماه ۹۶ به پایان رسیده است، توضیح داد: رشته اصلی من گرافیک است و اولین فیلم خود را بیش از ۲ سال پیش به پایان رساندم.

این مستندساز ادامه داد: زمانی که به دنبال ساخت این پروژه مستند بودم از بسیاری از نهادهای دولتی درخواست حمایت کردم که متاسفانه هیچ حمایتی از سوی آنها صورت نگرفت و من این فیلم را به سختی و با سرمایه شخصی جلوی دوربین بردم، حتی در شرایطی قرار گرفتم که مجبور شدم ۶ ماه تدوین این فیلم را به تعویق بیندازم. البته این را باید بگویم که امروز همان نهادهای مختلف نسبت به موفقیت های این پروژه به من تبریک می گویند.

وی بیان کرد: حسین آقای مستند «بومرنگ» یک شخصیت بسیار شیرین است و هیچگاه خم به آبرو نمی آورد. هرچند پیشرفت آلزایمر در این شخصیت زیاد بود اما همچنان شوخ طبعی خود را حفظ کرده است.

ابویی در پایان گفت: معتقدم فیلم های بسیاری با موضوع آلزایمر ساخته می شود و من می خواستم درباره یک شخصیت که آلزایمر دارد، مستند بسازم.

کد خبر 4157182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha