۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۸:۱۷

معاون ساماندهی امور جوانان:

شهرداری لیاقت استفاده از تشکل‌های مردمی را ندارد

شهرداری لیاقت استفاده از تشکل‌های مردمی را ندارد

معاون ساماندهی امور جوانان با بیان اینکه شهرداری تهران زیرساخت و لیاقت بهره بردن از توان تشکلهای مردم نهاد را ندارد گفت: منافع پیمانکاران زالوصفت اجازه این امر را نمی دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی تندگویان در گردهمایی فعالان مدنی در ارتباط با کار داوطلبانه و سازمان های مردم نهاد گفت: عدم اگاهی و شناخت مردم، دولت و مسئولان از سمن ها مشکل اساسی ما است، یعنی هیچ شناختی از سمن وجود ندارد. 

وی ادامه داد: به این دلیل است که وقتی اسم تشکل میاید ذهن مسئولان به سمت فعالیت سیاسی  می رود. 

تندگویان در ادامه اظهار کرد: شورا و شهرداری باید در شهر برای شناختن سمن ها تبلیغ کنند، باید به مردم گفته شود که سمن ها قصد فعالیت سیاسی ندارند.

وی ادامه داد: فعالیت داوطلبانه که تشکل ها بخشی از آن هستند جزو موضوعاتی است که نیاز به یک فرهنگ سازی دارد. 

معاون ساماندهی امور جوانان در ادامه گفت: داوطلب بودن در ٢٠سالگی اتفاق نمی افتد، داوطلب بودن باید از کودکی و از مدارس فرهنگ سازی شود، داوطلب یک نوع نخبه اجتماعی است. کی از این نخبه تقدیر کردیم؟ کسی که داوطلب می شود هیچ تخصصی هم نداشته باشد نخبه اجتماعی است.

وی ادامه داد: تشکلهای مردم نهاد در حوزه های مختلف همچون تفکیک زباله آماده همکاری هستند اما شهرداری زیرساخت و لیاقت استفاده از توان سمن‌ها را ندارد. به عنوان مثال من به عنوان معاون ساماندهی امور جوانان به تشکل ها دستور می دهم همه از فردا در حوزه تفکیک زباله فعالیت کنند؛ کدام شهرداری و مدیریت شهری از آن استقبال می کند و کمک می کند.

وی ادامه داد: اگر اموری چون آسفالت خیابان به تشکلها واگذار شود نان پیمانکاران زالو صفت آجر می شود به همین دلیل اجازه نمی دهند.

معاون ساماندهی امور جوانان تاکید کرد: شورای شهر باید مصوبه ای داشته باشد تا پیش از واگذاری امور به پیمانکاران از سازمانهای مردم نهاد استعلام شود تا اگر این پتانسیل در سمنها وجود داشت کار به آنان واگذار شود.

تندگویان ادامه داد: شورای شهر نیاز به مصوباتی دارد که ساختار کار داوطلبانه در شهر را درست کند. شهرداری چرا در کارهایش از  پیمانکاران مختلف استفاده می کند ولی از تشکل های غیرانتفاعی استفاده نمی کند؟

تندگویان در بخش پایانی صحبت هایش گفت: در کشور در حوزه اوقات فراغت پایشی انجام شد که طی آن ٧٠ درصد از جوانان گفتند شما امکاناتی فراهم کنید تا ما استفاده کنیم نه اینکه خودشان طرحی را فراهم کنند ، در حوزه سمن ها هم باید این طور عمل کنیم. 

وی ادامه داد: ساماندهی تشکل ها باید از سمت ما مسئولان شکل بگیرد، در زلزله کرمانشاه بالاترین کمک را سمن ها بدون هیچ ابلاغی انجام دادند، وقتی به روستاهای مناطق زلزله زده می روید می بیند که نیاز به ساختاری است که بتواند این کمک ها را در مسیر درست قرار دهد. بنابراین فعالیت سمن ها نیاز به ساختاری دارد تا بتواند فعالیت آن ها را تسهیل کند.

کد خبر 4169296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha