۴ دی ۱۳۹۶، ۲۲:۰۵

وزیر نیرو:

بخش های قابل توجهی از کشور با محدودیت منابع آب مواجه است

بخش های قابل توجهی از کشور با محدودیت منابع آب مواجه است

کرمان - وزیر نیرو با تاکید بر لزوم مصرف صحیح منابع موجود آب گفت: در بخش های قابل توجهی از کشور با محدودیت منابع آب مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا اردکانیان یکشنبه شب در دانشگاه شهید باهنرکرمان در جمع اساتید دانشگاه، دانشجویان  و کارکنان صنعت آب و برق استان کرمان در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: دولت دوازهم قبل از انتخابات برنامه های خود را برای مردم منتشر کرد که یکی از این برنامه ها توجه به منابع زیست محیطی و در صدر آن توجه به آب بود.

وی افزود: شرایط امروز کشور ما به گونه ای است که همه آحاد مردم متوجه چگونگی مصرف صحیح این ماده حیاتی هستند و  ما از این حیث می توانیم طرح ها و برنامه های خود را مبتنی بر مدیریت مصرف و تقاضا عملیاتی کنیم.

اردکانیان عنوان کرد: مناطق مختلف جهان به ویژه در مناطق در حال توسعه و در نقاط خشک و نیمه خشک جهان چگونگی مدیریت منابع آب، نوع مدل و روشی های که برای حکمرانی در این عرصه انتخاب می شوند به نوعی معرف سطح توسعه یافتگی دولت ها است و این حرف به این معنا نیست که نقش بخش های غیر دولتی و مردم نادیده گرفته شود.

وزیر نیرو گفت: موضوع آب همواره اقتضای این را دارد که با مداخله و نقش پذیری دولتها همراه باشد؛ ما در شرایطی با جمعیتی بالغ بر ۸۰ میلیون نفر مسیر توسعه را دنبال می کنیم که در بخش های قابل توجهی از کشور با محدودیت منابع آب مواجه هستیم.

اردکانیان ابراز داشت: وزارت نیرو در ساختار فعلی، مسئولیت تامین و عرضه آب و برق مطمئن و پایدار را بر عهده دارد، این مهم با توجه نرخ رشد جمعیت و توسعه شهرنشینی وسطح رفاه عملی نخواهد بود بنابراین باید توجه جدی تری به عرصه مدیریت مصرف و تقاضا داشته باشیم.

اردکانیان عنوان کرد: اکنون دوران اینکه صرفا با اتکاء به دانش فنی، ابزار و آلات تکنولوژی و منابع مالی قادر باشیم طرح های تامین و عرضه آب را طراحی، اجرا و به بهره برداری برسانیم، نیست.

وزیر نیرو بیان داشت: ما باید از ماهیت چند انضباطه آب درس بگیریم و درها را بر روی سایر رشته ها و شاخه های علم باز کنیم؛ در مناطقی مانند استان کرمان که از وجود دانشگاه برخوردار است باید این فرصت محدود را غنیمت بشماریم و مدیران و کارگزاران وزارت نیرو را یاری کنیم.

اردکانیان بیان کرد: در پهنه کشور به دنبال روشهای نوین برای تامین منابع آب از روش های مختلف هستیم و به شیرین سازی آب دریا، بارورکردن ابرها، انتقال ضروری آبهای شرب و آبهای ژرف و به آبهای غیرمتعارف خواهیم پرداخت.

وی افزود: اما همواره نگران این هستیم که مبادا طرح چنین مسائلی و دامن زدن به چنین برنامه هایی موجب شود از پرداختن به هسته سخت این مسئله و مشکل، که موضوع نحوه بهره برداری از آبهای موجود است، مغفول بمانیم.

اردکانیان با اشاره به اینکه هر آب جدیدی روزی به آب موجود تبدیل خواهد شد و هر طرح جدید تامین آب روزی به ثمر خواهد رسید، ابراز داشت: اگر تا آن زمان از منابع آب به شکل مناسب استفاده نکنیم طبیعتا آبهای جدید نه تنها مشکلی از ما حل نخواهند کرد، بلکه ما و نسل های بعد را هم با مشکلی به مراتب پیچیده تر مواجه خواهد کرد.

کد خبر 4182827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha