۲۷ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۲۳

نماینده ولی‌فقیه در لرستان مطرح کرد؛

راهکار نهادینه کردن فرهنگ سازش/جهت گیری دستگاه قضابه سمت صلح باشد

راهکار نهادینه کردن فرهنگ سازش/جهت گیری دستگاه قضابه سمت صلح باشد

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در لرستان ضمن تشریح راهکارهای نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش در جامعه گفت: جهت‌گیری دستگاه قضایی به سمت برقراری صلح باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی ظهر چهارشنبه در همایش «صبر» با اشاره به اینکه صبر، بخشش، عفو و گذشت موضوع بسیار مهم و اساسی است و واقعا هم به عنوان یک مسئله حیاتی در جامعه مطرح است، اظهار داشت: هدف از برگزاری این همایش ها فرهنگ سازی موضوع صبر، بخشش و رضایت است، چگونه می توانیم فرهنگ صلح و سازش را در جامعه نهادینه کنیم؟

وی با بیان اینکه آگاهی عمیق، کافی و صحیح راجع به موضوع صبر و بخشش یکی از راه های فرهنگ سازی این موضوع مهم است، تصریح کرد: متاسفانه این آگاهی کم داده شده است و مردم به اندازه کافی پیرامون ارزش صلح و سازش در برابر دیه، زندان و دیگر محکومیت ها نمی دانند.

جامعه را متوجه ارزش «صلح» کنیم

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد تاکید کرد: جامعه باید متوجه ارزش صلح شود و مخاطب اصلی این موضوع عامه مردم است.

آیت الله میرعمادی ارائه الگوی مناسب برای مفاهیم صلح، صبر، سازش و بخشش به مردم راه حل دوم فرهنگ سازی این موضوع دانست و گفت: خدواند متعال در قرآن کریم الگوهای پسندیده و ناپسند را معرفی کرده و پیامدها و خیر و خوبی های آنها را نشان می دهد.

وی یادآور شد: انسان موجودی مقلد و تاثیرپذیر است، لذا با سرمشق گرفتن از الگوها به شیوه و روش آنها عمل می کند.

لزوم تلاش گروهی و جمعی برای صلح و سازش

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه تلاش گروهی و جمعی برای صلح و سازش راه سوم فرهنگ سازی در این حوزه است، افزود: همه اشخاص، افراد، رسانه ها، نهادها و ... باید به سمت فرهنگ سازی مقوله صلح و سازش حرکت کنند.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه جهت دهی و جهت گیری جامعه صحیح جامعه از موضوعات مهم در مسئله فرهنگ سازی مقوله صلح و سازش است، اظهار داشت: پیامبران الهی نیز مبعوث شدند تا به زندگی مردم جهت دهند و آنها را به سوی زندگی بر اساس «قربة الی الله» و «ولایت» هدایت کنند.

جهت گیری دستگاه قضایی به سوی صلح و سازش باشد

وی با بیان اینکه در مسائل اقتصادی اگر جهت دهی و جهت گیری کشور به سوی اقتصاد مقاومتی باشد مسائل حل می شود اگر نه مشکلات حل نمی شود، تصریح کرد: اگر جهت گیری صحیح باشد انسان زودتر و به سهولت به هدف می رسند، اگر می بینید مشکلاتی پیش می آید به دلیل جهت گیری غلط است.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه باید در درجه اول جهت گیری دستگاه قضایی به سوی صلح و سازش باشد، جهت گیری دادگاه ها به سوی صلح و بخشش طرفین یک پرونده باشد، افزود: تا وقتی که جهت گیری محاکم قضایی به سمت صلح نباشد و قاضی یک پرونده جهت گیری به سوی سازش طرفین نداشته باشد، مسائل حل نمی شود.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه برای فرهنگ سازی صلح و سازش در جامعه، جهت گیری دادگاه ها باید عوض شود، گفت: دستگاه قضایی اهتمامش این باشد که به جای حکم زندان و مجازات و ... صلح و سازش را حکم فرما کند.

صلح و سازش منجر به حفظ آبرو و اعتبار مردم می شود

وی با بیان اینکه در سوره نساء می خوانیم که «اگر در نظام خانوادگی زن احساس امنیت نکند و اختلاف بین زن و مرد باشد، شما بین انها صلح برقرار کنید، صلح بهتر است»، تصریح کرد: چرا صلح بهتر است؟ به دلیل اینکه کم هزینه است، سرعت رسیدگی به آن بیشتر است، آبرو و اعتبار مردم حفظ می شود و نیازی به پرونده سازی نیست.

به جای پرونده سازی باید بین مردم صلح برقرار کرد، اگر صلح باشد حل مشکلات مردم به دست خودشان خواهد بود

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه برای آحاد جامعه در دعاوی مختلف پرونده سازی می شود، آیا این روش درستی است؟ افزود: به جای پرونده سازی باید بین مردم صلح برقرار کرد، اگر صلح باشد حل مشکلات مردم به دست خودشان خواهد بود.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه در سوره حجرات می خوانیم که اگر دو طایفه همدیگر را کشتند ابتدا مسئله صلح مطرح شود، یادآور شد: این تذکرها و راهنمایی های خداوند متعال در قرآن کریم در خور تامل و دقت است.

وی با بیان اینکه باید در تشکیل پرونده و پذیرش دعاوی سخت گیری باشد، تا طرفین دعوی احساس کنند باید با روش دیگری و با سازش مسئله خود را حل کنند، تصریح کرد: اگر می خواهیم صلح و سازش در جامعه حاکم شود و پرونده های محاکم قضایی کم شود و اعتبار و آبروی مردم حفظ شود باید جهت دهی و جهت گیری دستگاه قضایی، رسانه ها، سخنرانان، ائمه جمعه و جماعات و ... به سوی صلح باشد.

کد خبر 4202632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha