۳۰ دی ۱۳۹۶، ۹:۲۰

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

پیشرفت ۸۲.۲ درصدی آزادراه همت ـ کرج

پیشرفت ۸۲.۲ درصدی آزادراه همت ـ کرج

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: آزادراه همت ـ کرج به طول ۱۴.۶ کیلومتر و در سه قطعه در دست احداث است که بالغ بر ۸۲.۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، خیرالله خادمی در حاشیه بازدید از آزادراه تهران ـ شمال در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این آزادراه از محورهای مهم کشور است که ترافیک تهران به کرج و همچنین پایتخت به غرب کشور و استان‌های شمالی را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: این آزادراه سه قطعه دارد که قطعه اول ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی، قطعه دوم ۹۲ درصد و قطعه سوم ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به طور کلی پروژه ۱۴.۶ کیلومتری همت ـ کرج بالغ بر ۸۲.۲ درصد از پیشرفت برخوردار است.

خادمی، مشکل این آزادراه را تلاقی با مناطق مسکونی دانست و افزود: باید ۷۲ واحد مسکونی را همراه با اراضی مردم و پاورهای برق خریداری کنیم که در حال حاضر اجرای این فرآیند ۳۰ میلیارد تومان نیاز دارد. هفته گذشته ۱۵ میلیارد تومان به ما تحول داده شد و در صورت تکمیل خریداری اراضی و املاک مسکونی، ۵ تا ۶ ماه آینده این پروژه تحویل می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: این آزادراه از انتهای منطقه ۲۲ تهران آغاز شده و در شمال کرج به ابتدای جاده چالوس متصل خواهد شد که به کاهش ترافیک ابتدای جاده چالوس کمک خواهد کرد.

وی درباره هزینه عوارضی این آزادراه پس از تکمیل گفت: هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه در دشت ۱۰ میلیارد، در تپه ماهور ۱۵ میلیارد و در کوهستان ۲۰ میلیارد تومان است. محورهایی که ترافیک مناسبی در آن آزادراه جاری باشد، می‌تواند بین ۱۵ تا ۲۰ سال اصل سرمایه مستهلک شود و در برخی آزادراه‌ها نیز ۳۰ سال طول می‌کشد تا اصل سرمایه برگردد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، معمولاً ۲۰ درصد درآمد سالانه آزادراه‌ها از محل اخذ عوارض برای نگهداری آزادراه و ۸۰ درصد مابقی برای بازگشت سرمایه در نظر گرفته می‌شود.

خادمی تصریح کرد: تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان برای تملک اراضی و احداث آزادراه همت ـ کرج هزینه شده که برای اتمام آن، ۱۴۰ میلیارد تومان نیاز است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: در حال حاضر ۲۴۰۰ کیلومتر شبکه آزادراهی داریم که ۱۱۳۰ کیلومتر در دست اجرا و ۲۴۰۷ کیلومتر نیز در دست مطالعه است که برای اجرای این پروژه‌ها ۶۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است؛ ضمن اینکه پروژه‌های در دست احداث نیز ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی با بیان اینکه هزینه احداث آزادراه تهران ـ شمال تاکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: برای ساخت پروژه‌های آزادراهی کشور ۳۰۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت به پروژه‌ها تزریق شد که با این منابع مالی، آزادراه‌های مهمی که متوقف شده بودند مانند شیراز ـ اصفهان فعال شدند.

خادمی افزود: در ۱۵ سال گذشته سالانه ۹۰ کیلومتر آزادراه ساخته می‌شد که امسال رکورد احداث ۲۰۳ کیلومتر آزادراه را به ثبت رساندیم؛ ۱۴۹ کیلومتر نیز آسفالت شده است.

کد خبر 4204343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha