۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۵:۲۷

حرکت تهران به سمت شهر هوشمند/۶ محور اصلی همایش

حرکت تهران به سمت شهر هوشمند/۶ محور اصلی همایش

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: تهران برای مسیر طولانی و پرچالش به سمت شهر هوشمند آماده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در نشست خبری با موضوع همایش و نمایشگاه تهران هوشمند گفت: شهرها سالیان سال است که پذیرای جوامع و افراد هستند اما در سال های اخیر با رشد شتابان درحال بزرگ شدن هستند و روز به روز بر جمعیت شهرنشینی افزوده می شود.

وی گفت: در سال ۲۰۰۸ میلادی نسبت شهرنشینی و غیر شهرنشینی برای اولین بار در جهان برابر شد و تا سال ۲۰۴۰ جمعیت شهرنشین ۶۵ درصد جمعیت کل کره زمین خواهد بود.

دبیر شورای عالی شهر هوشمند با بیان اینکه هر هفته یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به جمعیت شهرها اضافه می شود، اضافه کرد: این تعداد جمعیت وقتی در کنار هم قرار می گیرند، مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مختلفی ایجاد می کنند، لذا همه دنبال این هستند که راهکاری ایجاد کنند برای مدیریت صحیح ابرشهرها.

وی افزود: تقریبا همه راهها هم به این ختم می شود که باید به سمت هوشمندسازی شهر حرکت کرد. در این شیوه بر استفاده از آخرین فناوری ها به عنوان یک بسته مهم تاکید می شود.

فرجود تصریح کرد: تعاریف مختلفی از شهر هوشمند ارائه می شود که پایداری، بحث های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فناوری با هم درآمیخته شده است. توجه به محیط زیست، حمل و نقل، میزان مشارکت شهروندان و ... در این تعریف قرار می گیرد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران ادامه داد: در دوره جدید و تاکید دکتر نجفی به عنوان شهردار تهران، هوشمندسازی جزو مهمترین برنامه های شهرداری است. تهران هم فعالیت های جدی را آغاز کرده است و آمادگی دارد این مسیر را به طور جدی بپیماید.

وی افزود: عمده فعالیت ها در چند ماه گذشته در شهرداری ناظر به نهادسازی و ایجاد زیرساخت ها بوده و تهران اکنون برای مسیر طولانی و پرچالش به سمت شهر هوشمند آماده شده است.

فرجود با بیان اینکه زیرساخت های ICT برای حرکت در این مسیر آغاز شده است، گفت: باید با تعامل با همه دستگاه های ذیربط و به ویژه بخش خصوصی در این مسیر حرکت کنیم.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با اشاره به همایش تهران هوشمند گفت: مبنای این همایش به معنای صرف برگزاری نیست، بلکه در این همایش که در مسیر به آن رسیده ایم، رئوس برنامه ها را اعلام می کنیم و می شنویم که دیگران چه کرده اند و با کسب نظرات طیف گسترده ای از دانشگاهیان، بخش خصوصی و صاحبنظران داخلی و خارجی برنامه مشخصی را برای تهران تدوین می کنیم.

دبیر شورای عالی شهر هوشمند افزود: چالش های شهر ما کم نیست. با نگاه به این چالش ها به دنبال این هستیم که در اولین همایش طرح موضوع کنیم و تعریفمان را از شهر هوشمند به هم نزدیک سازیم و تعریف دقیق و جامعی ارائه دهیم.

وی تاکید کرد: تلاش ما این است تا از تجارب بقیه شهرها و کشورهای دنیا هم استفاده کنیم. ما مهمان هایی از دیگر کشورها داریم که در سیاستگذاری و اجرا از تجربیاتشان استفاده خواهیم کرد.

فرجود به محورهای شش‌گانه همایش نیز اشاره کرد و گفت: اقتصاد هوشمند، مردم هوشمند با شفافیت و اطلاع رسانی، حاکمیت هوشمند، جابه جایی هوشمند و محیط هوشمند محورهای اصلی این همایش خواهند بود.

وی تاکید کرد: عمده مخاطبان ما از حوزه متخصصان شهری، مدیران ارشد دولتی و کشوری، بخش خصوصی از داخل و خارج کشور، اعضای شورای شهر و مدیران ارشد شهری خواهند بود.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: در این همایش دو روزه که ۱۳ و ۱۴ اسفندماه در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود، شهردار تهران، وزیر ارتباطات، رئیس شورای شهر، وزیر کار و... سخنرانی خواهند کرد.

وی رونمایی از سند سیاست های شهر هوشمند را نیز از دیگر بخش های این همایش خواند و گفت: در کنار سخنرانی ها و نشست ها، برنامه های ویژه ای مانند رویداد استارتاپی خواهیم داشت که با حضور هیات داوران، برترین آنها معرفی خواهند شد، ضمن اینکه نمایشگاه جانبی نیز در هر دو روز این همایش برپا خواهد بود.

فرجود هدف از این همایش را ارائه برنامه برای ارتقای ابرشهر تهران خواند و گفت: شاخص کیفی تهران متاسفانه در حوزه های مختلف بسیار پایین است و همیشه جزو دهک های آخر ارزیابی ها در هوشمندسازی ها هستیم. به عنوان مثال در بحث هوشمندسازی شهروندی در میان ۱۸۰ کشور در جایگاه ۱۷۷ قرار داریم.

وی افزود: حرکت های خوبی شده اما واقعیت این است که شاخص ها باید ارتقاء یابد. وضعیت مناسبی نداریم و امیدوارم با برنامه هایی که داریم و این همایش آغاز آن است، پله به پله جایگاهمان را ارتقاء دهیم.

کد خبر 4235710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha