۲ بهمن ۱۳۸۵، ۱۰:۰۶

استفاده دانشمندان از ساختار 6 ضلعی لانه زنبوری برای استحکام نانوساختارها

استفاده دانشمندان از ساختار 6 ضلعی لانه زنبوری برای استحکام نانوساختارها

دانشمندان با الهام گرفتن از ساختار شش ضلعی لانه های زنبوری و استحکام فوق العاده آن، در نظر دارند تا ضریب استحکام نانولوله های کربنی را نیز افزایش دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، هنگامی که یکی از بازوها در ساختار شش ضلعی لانه زنبوری شکسته می شود، بازوهای مجاور می توانند به راحتی بار آن را بر دوش بکشند و این خاصیت به ویژگی انتقال نیروها در این خاصیت باز می گردد.

این ساختار شش گوشه ای در نانولوله های کربنی این امکان را به آنها می دهد تا خاصیت انعطاف پذیری و انتقال انرژی بیشتری از خود نشان دهند.

دانشمندانی از دانشگاه تسینگوا در پکن اخیرا ویژگی های مکانیکی سوپر ساختارهای شش ضلعی را مورد بررسی دقیق قرار دادند. این ساختارها از تکرار به دفعات شاخه های Y شکل ایجاد می شوند و می توانند نیروها را به بخش های مختلف ساختار شش ضلعی منتقل کنند.

به عقیده دانشمندان ویژگی اصلی سوپر ساختارها به نوع چینش عالی ساختاری آنها باز می گردد: ساختارهای میان تهی از بازوها و ترکیب عالی آنها.

براساس گزارش physorg ، این دانشمند گفت: در مقایسه با ساختارهای مستقیم و خطی نانویی، ساختارهای شش ضلعی نانویی از استحکام فوق العاده ای در زمان تحمل بیشترین فشارها برخوردار هستند.

کد خبر 438040

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha