۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۴

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی:

تاییدصلاحیت فرزندخواندگی نیازمندمراجعه به بهزیستی مرکز استان نیست

تاییدصلاحیت فرزندخواندگی نیازمندمراجعه به بهزیستی مرکز استان نیست

مشهد- معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت:برای تاییدصلاحیت فرزند خواندگی نیاز به مراجعه به مرکز استان نیست و تمام مراحل در شهرستانها انجام می شود.

به گزارش خبرنگارمهر، غلامحسین حقدادی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیش از این والدین متقاضی فرزند، برای طی مراحل تأیید صلاحیت و روند اداری فرزندخواندگی باید به مرکز استان مراجعه می‌کردند اما در حال حاضر، همه‌ی مراحل در بهزیستی شهرستان‌ها قابل انجام است.

وی افزود:تا کنون فرایند به این شکل بود که عین تقاضای والدین و اوراق هویتی برای بررسی و تأیید صلاحیت، به کمیته‌ی استانی فرزندخواندگی ارسال می‌شد اما با شرایط جدید، تقاضاها به بهزیستی شهرستان ارائه و بررسی‌ها در همان شهر انجام می‌شود.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد:با تفویض اختیار به بهزیستی شهرستان‌ها تمام مراحل ثبت‌نام، بررسی صلاحیت، احکام قضایی والدین و فرزندان قابل واگذاری، تماما در بهزیستی شهرستان ها انجام می‌گیرد و تنها صلاحیت روانی متقاضیان که نیاز به تأیید پزشکی قانونی دارد در مشهد انجام می‌شود.

وی گفت:انجام این مرحله نیز به این خاطر در مشهد صورت می‌گیرد که روان‌پزشک معتمد دستگاه قضایی، فقط در مشهد وجود دارد و هیچ‌یک از شهرستان‌ها در ساختار پزشکی قانونی، این امکان را ندارند.

وی خاطر نشان کرد:گرفتن حکم قضایی برای خانواده و فرزند در شهرستان انجام می‌شود و اگر خانواده متقاضی فرزندی بودند که در شرایط فعلی در بهزیستی موجود نبود، باید در صف نوبت بمانند و یا از طریق فرزندان قابل واگذاری دیگر، از نعمت فرزندخواندگی بهره‌مند شوند.

دبیر کمیته فرزندخواندگی بهزیستی خراسان رضوی یادآور شد:درطرح جدید با عنوان «مشک» که به اجرا درمی‌آید فرزندان بدسرپرستی که شرایط فرزندخوانده شدن را ندارند اما قابل واگذاری موقت می‌باشند به والدین متقاضی فرزند معرفی می‌شوند و والدین بنا بر خواست و تمایل خود، فرزند را برای مدت موقت می‌پذیرند.

وی توضیح داد:اگر دستگاه قضایی پس از شش ماه تا یک سال، والدین اصلی کودک را فاقد صلاحیت تشخیص داد و از آنها سلب حضانت کرد، کودک نزد والدین فعلی می‌ماند و فرزندخوانده می‌شود اما اگر والدین اصلی، تأیید صلاحیت شدند در صورت صلاحدید قاضی و با در نظر گرفتن صلاحیت طفل، وی به خانواده‌ی اصلی برمی‌شود.

حقدادی افزود:امیدواریم با تسهیل فرایند فرزندخواندگی و اجرای طرح «مشک» بسیاری از فرزندان بد سرپرست مقیم شیرخوارگاه و مراکز شبانه‌روزی، تعیین تکلیف شوند و جمعیت مراکز شبانه‌روزی نیز به حداقل برسد تا امکان پرورش مناسب‌تر برای این مراکز نیز فراهم شود.

کد خبر 4417471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha