۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۲۳

در مراسمی؛

۵ نقشه فرش لری رونمایی شد

۵ نقشه فرش لری رونمایی شد

خرم‌آباد- در مراسمی با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران، ۵ نقشه فرش لری شامل «فلک الافلاک»، «حوض سماوری»، «نجف وند»، «علمدار» و «شیخ قربانی» رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر امروز چهارشنبه در مراسمی با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران، استاندار لرستان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان و جمعی دیگر از مسئولان، ۵ نقشه فرش لری رونمایی شد.

این نقشه ها شامل فلک الافلاک، حوض سماوری، نجف وند، علمدار و شیخ قربانی است.

محمدرضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این مراسم با اشاره به اینکه این اتفاق که در لرستان افتاد یک آرزوی دیرینه بود، اظهار داشت: فرش لری که زاییده هنر مادران ما در این استان و تلاش آنها در طول قرون و اعصار مختلف بوده، مغفول مانده بود و شاهد اجحاف درباره این فرش بودیم.

ایجاد بازارچه فرش لرستان در مرحله نهایی است

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته شاهد انجام اقدامات مناسبی بودیم و تلاش های زیادی توسط فعالان این حوزه صورت گرفت تا نقشه فرش لری رونمایی شود، تصریح کرد: فرش لری باید سفیر مردمان این استان باشد، هنر قالی بافی اجماعی از احساس و عقلانیت است؛  مادران ما با تمام احساس، قومیت و فرهنگشان فرش می بافتند و فرش لری نشان دهنده تمایت لرستان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با تاکید بر اینکه در ابتدای کار دو سال قبل فرش لرستان را ثبت جهانی کردیم و امروز یک برند جهانی به نام فرش لری داریم، افزود: با حضور طراحان لرستان تیمی تشکیل شد تا فرش لری را بر اساس موارد مختلف جمع آوری کرده و مراحل ثبت آن را در سازمان صنعت و معدن و وزارت ارشاد انجام دهند که خوشبختانه امروز از ۵ نقشه فرش لری رونمایی شد.

صفی خانی با اشاره به اینکه در این راستا برای تکمیل زنجیره فرش اقدامات مختلفی صورت گرفته و ایجاد بازارچه فرش در مرحله نهایی است تا یک مرکز تجاری مهم برای بافندگان باشد، ادامه داد: در لرستان ۲۳ هزار بافنده رسمی داریم که ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از آن ها بیمه تامین اجتماعی هستند.

کد خبر 4535623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha