۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۴۴

مدیر حوزه‌های علمیه:

نیمی از جمعیت بشر زیر چتر ادیان ابراهیمی قرار دارند

نیمی از جمعیت بشر زیر چتر ادیان ابراهیمی قرار دارند

مشهد- مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت:نیمی از جمعیت جهان در تمام قاره‌های دنیا زیر چتر ادیان ابراهیمی و توحیدی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله علیرضا اعرافی در کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی در مشهد اظهار کرد: دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون از افراد بشریت مسیحی هستند و بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر هم مسلمانان هستند که در تمام قاره‌های دنیا زیر چتر ادیان ابراهیمی و توحیدی زندگی می‌کنند.

وی افزود: طبق آخرین گزارش‌های جمعیتی که در جغرافیای ادیان ارائه شده است، قریب به ۴ میلیارد نفر که نیمی از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد هم اکنون در فضای ادیان ابراهیمی زیست ایمانی و دینی دارند.

اعرافی با بیان اینکه حلقه‌ها و حوزه‌های تخصصی‌تری را می‌توان در گفتگوی دینی پایه‌ریزی کرد، گفت: گفتگوی دینی را می‌توان بسط و گسترش داد تا عرصه‌ها و پایه‌های جدیدی را برنامه‌ریزی کرد که از جمله آن مفهوم تربیت به معنای عام و تربیت دینی به معنای خاص است.

وی در ادامه به لزوم تشکیل جبهه مشترک میان ادیان ابراهیمی تاکید کرد و گفت: همان‌طور که ما اصول مشترک انسانی داریم که همه انسان‌ها را به هم پیوند می‌دهد، جبهه ادیان ابراهیمی هم یک جبهه مشترک در معنای عام است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: هر چه از دایره‌های عام‌تر به دایره‌های خاص‌تر حرکت می‌کنیم، مشترکات بیشتری خود را نشان می‌دهد. جبهه مشترک ایمانی و فرهنگی و علمی در دایره ادیان ابراهیمی را می‌توان بسیاراثرگذار و مؤثر در عصر معاصر دانست، زیرا نیمی از جمعیت بشر و تمدن‌های بشری را به خود اختصاص داده است.

اعرافی خاطرنشان کرد: هنگامی می‌توانیم به جبهه مشترک در ادیان ابراهیمی بیاندیشیم که به مشترکات در این حوزه قائل باشیم در این صورت است که می‌توان نظامی را مبتنی بر تربیت دینی پایه ریزی کرد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به یک نظام مبتنی بر تربیت دینی چند نظریه وجود دارد، یک نظریه در این حوزه قائل به این امر است که نباید به یک نظام تربیتی بین ادیانی اندیشید. نظریه دیگری هم بیان می‌کند که مشترکات ادیان ابراهیمی برای آنکه ما را به نظریه واحد و نظام مشترک برساند چندان واحد نیست و اگر در حوزه‌هایی مشترکاتی هست بیشتر شکل اشتراک لفظی دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور کلام و الهیات، اخلاق و ارزش‌های مشترک آن، حقوق و فقه مشترک و اندیشه‌های تاریخی و تمدنی مشترک را حوزه‌هایی معرفی کرد که ادیان ابراهیمی می‌توانند در آن به جبهه مشترک برسند.

کد خبر 4559183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha