۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۰۳

خودسازی بزرگترین درس ماه بندگی

همدان در تکاپوی میزبانی از رمضان/شبکه تبلیغی با ۱۵۰۰ مبلغ فعال شد

همدان در تکاپوی میزبانی از رمضان/شبکه تبلیغی با ۱۵۰۰ مبلغ فعال شد

همدان - این روزها مؤمنان در تکاپوی حضور در ضیافتی عظیم لحظه‌شماری می‌کنند و شبکه تبلیغی استان همدان نیز با بهره مندی از ۱۵۰۰ مبلغ و مبلغه مهیای میزبانی از ماه بهار قرآن است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - طاهره شهابی: این روزها مؤمنان برای فرا رسیدن لحظه‌های شیرین و باصفای رمضان، لحظه‌های عرفانی سحر و دقایق پر ذوق و شوق افطار روزشماری می‌کنند؛ رمضان همان ماه بهار قرآن که در آن مردم روزه دار در نقاط مختلف استان همدان در طول برگزاری نمازهای جماعت روزانه، جزئی از قرآن را در نشست‌های گروهی تلاوت می‌کنند.

توصیف‌های که در عظمت این ماه در قرآن و در روایاتی از معصومین (ع) آمده همه و همه این نکته را گوشزد می‌کند که نباید از این فرصت غافل شد؛ فرصتی بی‌نظیر برای قیام علیه نفس همان نفسی که خواهش‌هایش بارها ما را از مسیر نور منحرف کرده و حال می‌توان تلنگری به او زد و افسارش را محکم در دست گرفت تا بیش از این از مقصد نهایی دور نشویم.

توشه آخرتی برای خود تهیه کنیم

آری در ماه مبارک رمضان بار دیگر میهمانی خداوند باری تعالی نصیب بندگان خواهد شد تا فرصتی باشد که بندگان با اعمال و رفتار خود توشه آخرتی برای خود تهیه کنند اما ناگفته پیداست که ورود به این میهمانی آمادگی‌هایی نیاز دارد که باید قبل از ورود به آن کسب شود.

این میهمانی هیچ گونه همخوانی و شباهتی با میهمانی‌های دنیوی ندارد و خداوند عزیز و جلیل میزبان تمام انسان‌ها می‌شود تا جایی که می‌گوید: «من دعایتان را مستجاب می‌کنم و برای هر نفسی که در ماه رمضان می‌کشید پاداش تسبیحی عطا می کنم».

در استان همدان نیز به مانند سایر استان‌های کشور تدابیر و تمهیدات لازم به منظور استقبال از ماه ضیافت الهی برای بهترین مخلوقات خداوند مهیا شده به طوری که مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با تبریک فرارسیدن ماه رمضان به بیان حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در خصوص این ماه پرداخت و با بیان اینکه در این حدیث عنوان می‌شود که مردم آگاه و آماده باشید که ماه خدا بر شما روی آورده؛ ماهی که در آن رحمت، برکت، آمرزش و مغفرت است، گفت: ابتدای ماه رمضان رحمت، وسط آن برکت و انتهای آن مغفرت عموم روزه‌داران و مؤمنان است.

ماه رجب و شعبان مقدمه رمضان قرار داده شده‌اند

حجت الاسلام علی دشتکی با بیان اینکه این حدیث حکایت از جایگاه والای ماه رمضان دارد کمااینکه ماه رجب و شعبان نیز مقدمه رمضان قرار داده شده‌اند، گفت: به فرموده خداوند در ماه رمضان تمام بندگان به ویژه روزه‌داران میهمان سفره الهی هستند.

وی با بیان اینکه در ماه رمضان انسان خود را می‌شناسد و از خودشناسی به خداشناسی می‌رسد و در نهایت بندگی و تقرب و جایگاه خلیفه الهی رقم می‌خورد، گفت: در این ماه انسان خود را مطابق اصول و ارزش‌های الهی و توحیدی قرار می‌دهد و از این مسیر به خداوند نزدیک می‌شود و به قله انسانیت می‌رسد که امیدواریم از این فضیلت بهره مند شویم.

شبکه تبلیغی استان همدان فرصت رمضان را از دست نمی‌دهد

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در ادامه با بیان اینکه ماه رمضان در بحث مسائل فرهنگی، دینی، آموزشی و اجتماعی تأثیر بسزایی دارد و در زمینه سازی خودسازی و بندگی انسان مؤثر است، اظهار داشت: به همین دلیل جامعه و شبکه تبلیغی استان همدان این فرصت را از دست نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه متولیان مسائل فرهنگی دینی مطابق این اصل و طبق روال ماه‌های گذشته در ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی نسبت به بهره مندی مردم از برنامه‌های فصل نیایش اقداماتی انجام داده‌اند، اظهار داشت: در ماه رجب و شعبان مناسبت‌های بسیاری وجود داشت که با برگزاری برنامه‌هایی برای مردم برخی امور تبیین شد کما اینکه میلاد امام عصر عجل الله نیز در ماه شعبان بود و با پرداختن به موضوع مهدویت به اهمیت آن اشاره شد چرا که مهدویت در رسیدن جامعه به تمدن نوین اسلامی بسیار مؤثر است.

حجت الاسلام دشتکی با بیان اینکه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی سیاست‌ها را مشخص کرده و اولویت تبلیغی در ماه رمضان قرآن و عترت است، اظهار داشت: خودسازی و اخلاق و معنویت بر اساس مبانی قرآنی و سیره اهل بیت مورد توجه خواهد بود.

مبانی قرآنی پیام مقام معظم رهبری استخراج و در اختیار شبکه تبلیغ قرار گرفت وی گفت: یک رویکرد در ماه‌رمضان اجتماعی سازی مبانی و مفاهیم و محورها و حتی پیشنهادات پیام مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است چرا که مبنای این پیام قرآن و عترت است و در اولین گام نیز مبانی قرآنی پیام مقام معظم رهبری استخراج و در اختیار شبکه تبلیغ قرار گرفت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان دومین راهبرد را مدیریت محله محور عنوان کرد و گفت: به همت و تلاش شبکه تبلیغی از بحث راهبرد مدیریت محله محور برای مسائل دینی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی بهره خواهیم برد.

وی با بیان اینکه شیوه اجرای تمام فعالیت‌های تبلیغی و فعالیت‌های مساجد در ماه رمضان امسال با رویکرد اجتماعی سازی اقدامات و راهبرد مدیریت محله محور در راستای شبکه سازی محله‌ای است، گفت: این موضوع از دو حیث فیزیکی و تخصصی مورد توجه است.

حجت الاسلام دشتکی با بیان اینکه امسال مبلغان تلاش می‌کنند در محلات به صورت شبکه سازی خروجی کار را در قالب تشکیل جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب رقم بزنند، گفت: در تمام مساجد فعالیت‌های اجتماعی و خودسازی در راستای تحقق این هدف است تا جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب را در محلات برای تحقق اهداف دینی انقلاب رقم بزنیم.

۱۵۰۰ مبلغ و مبلغه به ۲ هزار و ۲۰۰ نقطه استان همدان اعزام می‌شوند

وی با بیان اینکه در مجموع برای تحقق این اهداف در ماه رمضان ۱۵۰۰ نفر مبلغ و مبلغه به ۲ هزار و ۲۰۰ نقطه استان اعزام می‌شوند، گفت: برخی مبلغان استان همدان در بیش از یک نقطه فعالیت خواهند داشت.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه امسال ۱۸۰۰ مسجد در ماه رمضان در استان همدان فعال خواهد بود به برنامه غبارروبی مساجد اشاره کرد و با بیان اینکه این اقدام قدمی برای ورود به ماه رمضان است، اظهار داشت: تاکنون ۹۰۰ مسجد استان همدان غبارروبی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های ماه رمضان را با همراهی هیئت امنای مساجد و معتمدان محلات و روستاها میزبانی خواهیم کرد، گفت: حدود ۷۰۰ هیئت مذهبی استان همدان در مناسبت‌های مختلف به صورت یک پارچه برنامه‌ها را اجرا می‌کنند اما در ماه رمضان امسال ۱۲۰۰ هیئت برنامه وعظ و خطابه و منبر و بزرگداشت‌های خاص این ماه از جمله میلاد امام حسن مجتبی (ع)، برنامه‌های لیالی قدر و بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) و سالروز ۱۵ خرداد را اجرا خواهند کرد.

۳۰۰ مؤسسه، مرکز و خانه قرآن در استان همدان برنامه‌های قرآنی را اجرا خواهند کرد وی با یادآوری اینکه ۳۰۰ مؤسسه، مرکز و خانه قرآن نیز در استان همدان برنامه‌های قرآنی را اجرا خواهند کرد، گفت: در این ۳۰۰ مرکز برنامه‌هایی از جمله آموزش قرآن، روخوانی، روانخوانی، کرسی‌های تلاوت و هر آنچه مرتبط با موضوع قرآن است اجرا می‌شود.

حجت الاسلام دشتکی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی صورت گرفته ۳۵۰ جمع خوانی قرآنی خواهیم داشت، اظهار داشت: جمع خوانی قرآن یک حرکت اجتماعی است که خوشبختانه در استان همدان به شکلی زیبا اجرا می‌شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه تاکنون ۱۵۰ مرکز و مسجد برای جمع خوانی قرآن اعلام آمادگی کرده‌اند، اظهار داشت: شاخص‌ترین جمع خوانی قرآن در استان همدان در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد که هر روز ساعت ۱۸ عصر از شبکه استانی همدان نیز پخش زنده خواهد داشت.

حجت الاسلام دشتکی از برگزاری ۵۰ کرسی تلاوت در استان همدان خبر داد و با بیان اینکه برگزاری مسابقات قرآنی نیز برنامه ریزی شده است، اظهار داشت: بزرگداشت لیالی قدر با توجه به محوریت محلات به طور ویژه‌تری برگزار می‌شود و در تمام محلات محوری مردم از فضیلت‌های شب قدر بهره مند خواهند شد.

آنچه مسلم است؛ حضور در یک ضیافت مهم با میزبانی عظیم آدابی دارد که باید به آن عمل کرد که در همین راستا باید برای بهره بردن از این ماه و فرصت‌های پیش رو ضمن اینکه از پروردگار مهربان طلب یاری کنیم تا بیشترین بهره را به دست آوریم باید با برنامه‌ریزی برای قرائت قرآن و تدبر و تفکر در آیات الهی و مراقبه نفس بر اساس دستورات دینی که در منابع معتبر اسلامی آمده الگویی برای خود طراحی کنیم تا در زمره کسانی قرار گیریم که آیات قرآن، حدیث رسول (ص) و معصومان (ع) را شنیدند و عمل کردند؛ امید که از این فرصت استفاده شود.

کد خبر 4606184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha