۲۴ اسفند ۱۳۸۵، ۱۰:۱۷

گراش ؛ محل تلاقی اندیشه های خیر و رویای پزشک شدن ؛ گزارش مهر از یک مجتمع آموزش علوم پزشکی در شهرستان گراش

گراش ؛ محل تلاقی اندیشه های خیر و رویای پزشک شدن ؛ گزارش مهر از یک مجتمع آموزش علوم پزشکی در شهرستان گراش

مجتمع آموزش علوم پزشکی امام جعفر صادق (ع) گراش وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در شهر گراش واقع شده است، جایی که اندیشه خیر گروهی از افراد نیک اندیش جامعه، رویای پزشکی بسیاری از دانشجویان را تحقق خواهد بخشید.

خبرنگار مهر به همراه چند تن از کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی به دعوت دکتر میرزا خلیل بهمنی رئیس دانشکده علوم آزمایشگاهی گراش که در حال حاضر ریاست مجتمع آموزش علوم پزشکی امام جعفر صادق (ع) گراش را برعهده دارد از این مجتمع بازدید به عمل آوردند.

زمانی که هواپیما از فرودگاه مهرآباد بر می خیزد، دکتر بهمنی با نشان دادن عکس هایی از مجتمع سعی می کند ما را با فضایی که قرار است با آن روبرو شویم آشنا کند. فرودگاه لار مقصد گروه است. فرودگاهی که بدست مردم لار ساخته شده و با برقرار شدن خطوط هوایی متعدد عنوان فرودگاه بین المللی را یدک می کشد. گراش در 5 کیلومتری شهرستان لار قرار گرفته است و گروه با اتومبیل به آنجا منتقل می شود.

شهر گراش پشت کوههای زاگرس و با فاصله 5/2 ساعته با بندرعباس و 5/3 ساعته با شیراز در بخش جنوبی استان فارس قرار گرفته است.

شهری که به گفته اهالی، دولت کمترین ساخت و ساز را در آنجا داشته است. از 64 مرکز آموزشی وابسته به آموزش و پرورش در این شهر تنها یک مدرسه از سوی دولت ساخته شده است.

80 درصد مردم شهر گراش از درآمد خوبی برخوردارند و بیشتر آنها به فعالیت تجاری با شیخ نشین های خلیج فارس می پردازند. این موضوع را می توان به راحتی از وضعیت ساختمان های مسکونی و اداری و حتی وضعیت ظاهری شهر حدس زد. مذهبی بودن و برقراری مجلس عزای امام حسین (ع) در تمام مدت دو ماه محرم و صفر از دیگر ویژگی های بارز این شهر است.

ساختمان ورودی مجتمع آموزش علوم پزشکی امام جعفر صادق (ع) گراش

آشنایی گروه با مجتمع آموزش علوم پزشکی امام جعفر صادق (ع) گراش از بازدید بیمارستان امیرالمومنین (ع) گراش آغاز می شود. بیمارستانی سفید رنگ، زیبا و دو طبقه که از بسیاری جهات از بهترین بیمارستان های پایتخت بهتر بنظر می رسد. در حالیکه آلودگی ظاهری بیمارستان های دولتی همیشه یکی از مشکلات آنها است این نکته را یادآوری می کند می توان در یک شهر دور از مرکز و با هوای گرم و خشک هم می توان بیمارستانی به پاکیزگی بیمارستان امیرالمونین (ع) وجود داشته باشد.

دکتر کریم اژدری رئیس بیمارستان امیرالمومنین (ع) گراش به همراه شیخ خیر گروه را به همه بخش های بیمارستان راهنمایی می کنند. هزینه ساخت بیمارستان توسط خیرین مختلف پرداخت شده و در ابتدای هر بخش نیز لوحی عناوین خیرین را یادآوری می کند. بیمارستان از طریق هیئت امنا، اورژانس رایگان و بخش های بستری نیز تنها بر اساس تعرفه اداره می شود.

وی می افزاید: قرار است با موافقت وزارت بهداشت، این بیمارستان به مرکز جراحی قلب در جنوب کشور تبدیل شود و به همین منظور نیز آنژیوگرافی در این بیمارستان راه اندازی خواهد شد.

دکتر اژدری خاطرنشان می کند: بیمارستان امیرالمومنین (ع) گراش با زیربنای 23 هزار مترمربع، 254 پرسنل، 120 تخت فعال و بخش های چشم، جراحی، قلب، داخلی، اطفال و زنان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ارائه خدمات مشغول است.

گروه در حین بازدید از بخش های مختلف، توضیحات دکتر اژدری و خیر اصلی این مجتمع را به خاطر می سپارند. در زمان بازدید، مراجعه کنندگان با کمی تعجب از جمعی که از بیمارستان بازدید می کند، استقبال می کند و بر خلاف دیگر جاها که در این گونه موارد بازار گله و شکایت داغ است با وجود اطلاع از مسئولیت های افراد گروه اما موضوع و درخواستی مطرح نمی شود. البته جای کمی تعجب دارد !!

رئیس بیمارستان امیرالمومنین (ع) گراش می گوید: این بیمارستان پتانسیل بالایی در ارائه خدمات تخصصی دارد و می تواند علاوه بر مردم منطقه، بیمارانی از کشورهای جنوب خلیج فارس را پذیرش کند.

وی با اشاره به مطالبات بیمارستان از بیمه ها به عنوان مشکل همیشگی بیمارستان های دولتی می افزاید: مطالبات این بیمارستان حدود 100 میلیون تومان است که هنوز پرداخت نشده است. از سوی دیگر نیز 37 میلیون تومان از سال قبل جزء کسری بودجه بیمارستان است اما با توجه به هیئت امنایی و تجمع خیرین در این بیمارستان، وضعیت به نسبت دیگر مراکز درمانی بهتر است. خوشبختانه توانسته ایم تراز بیمارستان را با وجود کسری بودجه دانشگاه در بخش بهداشت و درمان ازمنفی 5/8 به 7/32 درصد برسانیم .

دکتر اژدری اظهار می دارد: بیمارستان محلی برای گذراندن طرح های دستیاران ضریب k در استان فارس است و پس از راه اندازی اتاق عمل های جدید این بیمارستان، دو اتاق عمل به محل آموزش رشته های کاردانی اتاق عمل و هوشبری مجتمع آموزش علوم پزشکی امام جعفر صادق (ع) گراش اختصاص می یابد.

گروه بازدید کننده پس از خروج از بیمارستان، برای اقامه نماز به حسینیه اعظم شهر می روند. مکانی با معماری زیبا و دلنشین که علاوه بر پاکیزگی به عنوان صفت دائم آن یاد و خاطره مسجد پیامبر (ص) را در افراد گروه زنده می کند. معماری عربی برگرفته از مسجد النبی و مطابق با جغرافیای منطقه، محل مناسبی را برای مراسم مذهبی شهر تدارک دیده است. قابل ذکر است این حسینیه نیز از سوی همان خیر مشهور شهر ساخته شده است.

گروه بازدید کننده در بعد از ظهر وارد مجتمع آموزش علوم پزشکی امام جعفر صادق (ع) گراش می شوند. بزرگی مجتمع نکته ای است که همگان بر آن متفق القول هستند. نقشه های این مجتمع از سوی شیخ خیر به مهندسان داده شده و آنها نیز نقشه ها را به شکل امروزی اجرا کرده اند. نوع معماری مناسب شهرهای جنوبی کشور و با طاقی های بلند برای جریان داشتن بهتر هوا طراحی شده است.

ساختمان مسجد و خوابگاه برادران مجتمع آموزش علوم پزشکی امام جعفر صادق (ع) گراش

ساخت مسجدی با مناره های الگو برداری شده از مسجد النبی، ساختمان باغبان ها و فضای سبز گسترده از دیگر ویژگی های مهم این مجتمع آموزشی است. نکته ای که شاید کمتر فضای آموزشی در حال ساخت کشور به آن توجه دارند . بیشتر دانشگاه های کشور پس از ساخت به زیر ساخت های فرهنگی و رفاهی توجه نشان می دهند که این امر علاوه بر افزایش هزینه ها در روحیه دانشجویان نیز موثر است.

شیخ خیر که با وجود کهولت سن همه جا پا به پای اعضای گروه از مجتمع بازدید می کند، با ته لهجه عربی خود می گوید: دانشجویانی که اینجا تحصیل می کنند باید همه چیز برایشان فراهم باشد تا بتوانند به تحصیل و در آینده به خدمت بپردازند.

شیخ بر اساس وقف نامه ای با دانشگاه علوم پزشکی شیراز فضای سبز این مجتمع را نیز وقف عام کرده است تا از میوه های آن برای فقرا استفاده شود. شیخ متعقد است با قرار گرفتن این مجتمع زیر نظر دانشگاه، امکان توسعه آن در آینده بهتر فراهم می شود. او تأکید دارد که دانشگاه کاملاً رایگان باشد اما نگرانی هایی نیز از بابت چگونگی اداره این مکان در آینده ذهن او را به خود مشغول داشته است.

ساختمان موقت این مجتمع آموزشی در زمینی به وسعت 10 هزار مترمربع، در دو طبقه و با بنای مفید 4 هزار و 500 متر مربع بنا شده است. ساختمان موقت دارای بخش های اداری، کلاس های آموزشی، سالن های کتابخانه، اینترنت و مطالعه بوده و همچنین آزمایشگاه تحقیقاتی HIV و هپاتیت و آزمایشگاه آموزشی میکروبیولوژی، انگل شناسی، قارچ شناسی و هماتولوژی است.

ساختمان دائمی این مجتمع آموزشی، در وسعتی بیش از 180 هکتار قرار گرفته است و از سوی جمعی از خیرین و در رأس آن حاج شیخ ... (این خیر در گفتگو با خبرنگار مهر درخواست عدم ذکر نام خود را داشته است) در حال ساخت است. تاکنون حدود 13 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است.

مجموعه ساختمان های دائمی این مجتمع آموزشی شامل فضاهای اداری، ساختمان های آموزشی و تحقیقاتی، فضای سبز، امکانات ورزشی و تفریحی، خوابگاه دانشجویی، سلف سرویس، کوی اساتید است و در حال حاضر 75 درصد کارهای اجرایی آن به پایان رسیده است.

موافقت اصولی مجتمع آموزشی علوم پزشکی امام جعفر صادق (ع) گراش در سال 68 در شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت به تصویب رسید و در سال 79 نخستین دوره کاردانی رشته علوم آزمایشگاهی را با موافقت شورای گسترش راه اندازی شد.

ساختمان سلف سرویس مجتمع آموزش علوم پزشکی امام جعفر صادق (ع) گراش

دکتر میرزا خلیل بهمنی رئیس دانشکده علوم آزمایشگاهی گراش که در حال حاضر ریاست این مجتمع آموزشی را نیز بر عهده دارد . اضافه می کند: کلاس های آموزشی با زیر بنای مفید 7 هزار و 900 مترمربع، سالن های آزمایشگاهی و تحقیقاتی با 13 هزار و 300 مترمربع و ساختمان خوابگاه های دختران و پسران نیز با زیربنای مفید 5 هزار و 300 مترمربع و ظرفیت 900 نفر در حال حاضر آماده بهره برداری است. همچنین ساختمان مسجد با یک هزار و 200 مترمربع، ساختمان های سلف سرویس با 2 هزار و 700 مترمربع و مسکونی باغبان ها و انبار مرکزی با 2 هزار مترمربع از دیگر بخش های این مجتمع آموزشی هستند.

فضای سبز این مجموعه با غرس 14 هزار اصله درخت نخل و مرکبات ایجاد شده و برای تأمین آب آن و جلوگیری از فشار بر روی آب شهر گراش از سه حلقه چاه منابع ذخیره آب در استخرهایی با گنجایش 350 هزار مترمکعب بهره برداری می شود.

پس از کش و قوس های فراوان برای فعالیت های اجرایی این مجتمع آموزشی و اختصاص ردیف بودجه مستقل به مجتمع گراش از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی از سال 83 به بعد بودجه این مجتمع با تصویب سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مجلس شورای اسلامی در کتاب بودجه قید شده است.

در تاریخ 17 تیرماه 83 سازمان مدیریت و برنامه ریزی با 20 پست سازمانی این مجتمع موافقت کرد و در تاریخ 17 دیماه 84 نیز وزارت بهداشت نیز با راه اندازی دو رشته کاردانی هوشبری و اطاق عمل در این مجتمع آموزشی موافقت کرد.

دکتر بهمنی در خصوص برنامه های میان مدت و بلند مدت مجتمع آموزش علوم پزشکی امام جعفر صادق (ع) گراش می گوید: بر اساس برنامه ریزی میان مدت، کسب مجوز رشته های جدید در مقاطع کاردانی و کارشناسی، بهره برداری از کل فضاهای در دست احداث، انتقال دوره های کاردانی و کارشناسی برخی از رشته های فعال در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کسب مجوز رسمی مرکز تحقیقات HIV و هپاتیت و ارائه آموزش های شبانه و نوبت دوم در برخی از رشته ها در دستور کار این مجتمع قرار دارد.

وی یاد آوری می کند: قرار گرفتن مجتمع آموزش علوم پزشکی امام جعفر صادق (ع) گراش به عنوان یک دانشگاه جامع در گروه پزشکی و اعطای مجوز کلیه رشته های موجود تا ظرفیت کامل این مجتمع مهمترین برنامه های بلند مدت این مجتمع است.

مجتمع آموزش علوم پزشکی امام جعفر صادق (ع) گراش قرار است در آینده نزدیک پذیرای دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی باشد. جایی که اندیشه ها خیرین به دلیل اهمیت دانش پزشکی حاضر شده است تا اسفندماه 85 مبلغی حدود 13 میلیارد تومان برای ساختن این مجتمع هزینه کند. مجتمع آموزش علوم پزشکی امام جعفر صادق (ع) گراش ظرفیت پذیرش 2 هزار و 500 نفر دانشجو را دارد.

ساختمان باغبانان مجتمع آموزش علوم پزشکی امام جعفر صادق (ع) گراش

کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیشنهاد می کنند: این مجتمع آموزشی می تواند توسط هیئت امنا با یک روش خیریه و غیر انتفاعی واقعی اداره شود تا ضمن برآورده شدن منظور خیرین از ساخت این مجتمع آموزشی، این مسئله هم مورد تأکید قرار گیرد که دولت بجای شراکت و رقابت زمینه را برای فعالیت افراد خیر فراهم کند. در این میان ضمن کاهش تصدی گری دولت، دولت به حمایتگر این گونه مجموعه ها تبدیل می شود.

نکته ای که در این بازدید مشهود بود، این نکته است که اندیشه نیک خیرین ضمن توجه به نیازهای آموزشی و پژوهشی دانشجویان در طراحی ساخت مجتمع به دیگر نیازها و زیرساخت های یک مجتمع آموزشی از جمله سلف سرویس، خوابگاه، مسجد و غیره توجه زیادی نشان داده اند.

مجتمع آموزش علوم پزشکی امام جعفر صادق (ع) گراش نشان می دهد، لازم است تا دولت برنامه ریزی مناسبی برای استفاده از امکانات بخش خصوصی با اندیشه خیر داشته باشد تا ضمن جلوگیری از سردرگمی افرادی که می خواهند در کار خبر فعالیت کنند، بسیاری از زیرساخت های آموزشی و فرهنگی کشور بدست مردمان همین سرزمین ایجاد شود.

کد خبر 461569

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha