۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۲۱

بروجردی در دیدار با سفیر جدید چین در ایران:

چین از امضای برخی قراردادهای شیطنت آمیز خودداری کند

چین از امضای برخی قراردادهای شیطنت آمیز خودداری کند

رییس انجمن دوستی ایران و چین گفت: انتظار است همانطور که ما به اصل چین واحد احترام می‌گذاریم، چین هم به سیاست‌های ایران درباره تمامیت ارضی احترام بگذارد و از امضای برخی قراردادها خودداری کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «علاءالدین بروجردی» رییس انجمن دوستی ایران و چین در دیدار دو ساعته آقای زونگ پِی وو سفیر جدید چین، با تاکید بر ضرورت تقویت و توسعه بیش از پیش مناسبات دوستانه دو کشور، سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین را پایه و اساسی محکم برای توسعه روابط دانست.

زونگ پی وو سفیر جدید جمهوری خلق چین که به تازگی وارد تهران شده است، روز پنجشنبه (۲۷ اردیبهشت) و یک روز بعد از تسلیم رونوشت استوارنامه خود به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اولین ملاقات رسمی خود در قامت سفیر جدید کشورش با مقامات جمهوری اسلامی ایران را با علاءالدین بروجردی رییس انجمن دوستی ایران و چین انجام داد.

در این ملاقات دوساعته که با حضور رایزن سیاسی سفارت چین و جمعی از کارکنان این سفارتخانه و نیز اعضای هیات مدیره انجمن دوستی ایران و چین به میزبان این انجمن برگزار شد، طیف وسیعی از موضوع‌ها و مسائل مرتبط به روابط دو جانبه مورد گفت و تبادل نظر قرار گرفت.

سفیر جدید چین با اشاره به اینکه اولین ملاقات رسمی خود بعد از تسلیم کردن رونوشت استوارنامه اش را با رییس انجمن دوستی ایران و چین برگزیده است، این تصمیم را حاکی از اهمیت نقش و جایگاه انجمن دوستی در فراهم کردن زمینه‌های تقویت همکاری و توسعه مناسبات دو جانبه در زمینه‌های گوناگون دانست.

علاءالدین بروجردی رئیس انجمن دوستی ایران و چین ضمن خیرمقدم به سفیر جدید جمهوری خلق چین و آرزوی موفقیت برای وی در طول دوران ماموریت در ایران، اظهار داشت: ما در انجمن دوستی ایران و چین با حساسیت و روابط دو کشور را رصد می‌کنیم و معتقدیم کشورهای ثالثی هستند که علاقمند به گسترش روابط دوستانه ایران و چین نیستند، به ویژه آمریکا که چین هراسی و چین ستیزی را ابزاری برای مانع تراشی در مسیر توسعه روابط دوستانه ایران و چین قرار داده است.

ضرورت احترام متقابل به تمامیت ارضی

رییس انجمن دوستی ایران و چین با اشاره به اینکه حساسیت افکار عمومی ملت‌ها و دولت‌های دو کشور ایران و چین نسبت به مسائل مهم دو کشور کاملاً روشن است، تاکید کرد: سیاست ایران در قبال مسئله تایوان، همواره احترام به اصل چین واحد بوده است به این معنا که تایوان همواره بخش جدایی ناپذیر از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین است.

بروجردی تاکید کرد: دولت و افکار عمومی ایران همانند دولت و افکار عمومی چین به مسائل مرتبط با تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشور بسیار حساس هستند و کاملاً طبیعی است که هیچ کشوری حاضر نیست درباره تمامیت ارضی خود با دیگران مذاکره کند.

وی با اشاره به توطئه‌ها و اختلاف افکنی‌های برخی کشورهای بیگانه از جمله انگلیس در بسیاری از مناطق جهان از جمله منطقه خلیج فارس گفت: همانطور که انگلیسی‌ها در شبه قاره هند منطقه کشمیر را یک منطقه مورد نزاع و مشاجره میان دو کشور همسایه هند و پاکستان قرار داده است، در منطقه خلیج فارس نیز توطئه‌هایی انجام داده و تا باعث اختلاف در منطقه شود.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین با بیان اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای روابط دوستانه با کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است تاکید کرد: در عین حال کاملاً طبیعی است که اجازه نمی‌دهیم شیطنت انگلیسی‌ها و دیگر بیگانگان در منطقه ما که با هدف گسترش نفوذ در منطقه انجام می‌شود، بر روابط و تحولات منطقه تاثیر بگذارد.

بروجردی تصریح کرد: انتظار ما از جمهوری خلق چین این است که همانطور که ما به اصل چین واحد احترام می‌گذاریم، چین هم به طور متقابل به سیاست‌های ایران درباره تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارد و از امضای برخی قراردادهای شیطنت آمیز خودداری کند.

وی در ادامه سخنانش در این ملاقات دو ساعته، افزود: ایراندر خط مقدم جبهه مقابل آمریکا قرار دارد و شاید تنها کشوری است که جرات و جسارت آن را داشته که مقابل زیاده خواهی‌های آمریکا اقدامات عملی انجام دهد. ایران پهپاد آمریکا که وارد آسمان ایران شده بود را هدف قرار داد و ساقط کرد، سربازان آمریکایی را که وارد آب‌های سرزمینی ایران شده بودند بازداشت کرد و شناورهای آمریکایی که وارد منطقه ما می‌شوند ناگزیر هستند به هشدارهای نیروهای دریایی ایران عمل کنند.

بروجردی گفت: همه اینها به خاطر آن است که ما به امنیت منطقه و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشور خود بسیار حساس هستیم و در عین حال معتقدیم که هر چه بیشتر باید روابط را با کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس تقویت کنیم.

قدردانی از نقش چین در ازسرگیری روابط ایران و عربستان

رییس انجمن دوستی ایران در چین در ادامه از نقش سازنده چین در از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان قدردانی و ابراز امیدواری کرد روابط سه جانبه میان ایران چین و عربستان بیش از پیش گسترش یابد.

سند ۲۵ ساله، پایه محکم برای توسعه روابط دو جانبه

بروجردی در بخشی دیگر از سخنانش سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین را پایه‌ای محکم برای تقویت و توسعه روابط دو جانبه توصیف و تاکید کرد: معتقد به انجام اقدامات عملی برای توسعه روابط هستیم زیرا به اندازه کافی سند و قرارداد میان دو کشور امضا شده است.

وی با اشاره به شبکه مترو تهران به عنوان یکی از نمادهای همکاری خوب ایران و چین که مورد استقبال مردم ایران قرار گرفته است، گفت چین به عنوان کشور پیشرو در جهان در صنعت قطارهای پرسرعت می‌تواند با اجرای پروژه‌های قطارهای سریع السیر در ایران، تاثیر بسیار مهمی بر افکار عمومی مردم ایران در قبال روابط میان دو کشور ایجاد کند.

رییس انجمن دوستی ایران و چین افزود: با استفاده از ظرفیت بسیار خوب انجمن و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، این موارد با جدید پیگیری خواهم کرد.

بروجردی همچنین اشاره کرد که زمینه‌های خوبی برای فعالیت و سرمایه گذاری چین در حوزه‌های نفت و گاز ایران وجود دارد و از افزایش حضور چینی‌ها در این حوزه‌ها استقبال می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به فعالیت دفاتر استانی انجمن دوستی ایران و چین، بر ضرورت گسترش روابط و همکاری بین استان‌های دو کشور تاکید کرد و به سفیر جدید چین پیشنهاد کرد برای مشاهده ظرفیت‌های استان‌های مختلف ایران، انجام سفرهای استانی به سراسر ایران در برنامه‌های خود قرار دهد.

رییس انجمن دوستی ایران و چینی در بخشی دیگری از سخنانش، به اشاره به موضوع یک پهنه – یک راه، گفت: با توجه به روابط ویژه ما با چین و پاکستان و توسعه بنادر چابهار و گوادر در ایران و پاکستان، معتقدیم ورود پروژه یک پهنه – یک راه به ایران و اتصال آن به منطقه خاورمیانه، مدیترانه، و اروپا می‌تواند بسیار موثر و مفید واقع شود.

بروجردی در بخشی دیگر از این ملاقات دو ساعته، با اشاره به اینکه در زمان حاضر بیش از سه هزار دانشجوی ایرانی در چین مشغول تحصیل هستند، خواستار اقدامات موثر طرف چینی برای حل مشکلات مربوط به افتتاح حساب بانکی دانشجویان ایرانی شد.

وی همچنین بر ضرورت تسهیل بیشتر در روند صدور روادید برای شهروندان ایرانی علاقمند به سفر به چین تاکید کرد.

رییس انجمن دوستی ایران و چین همچنین به برگزاری موفقیت آمیز چهاردهمین اجلاس مشترک سالانه انجمن‌های دوستی دو کشور در سال ۱۴۰۲ به میزبان تهران اشاره کرد و گفت که نشست پانزدهم سال جاری به میزبانی طرف چینی برگزار خواهد شد.

سفیر چین: از موضع ایران در قبال مسئله تایوان قدردانی می‌کنیم

«زونگ پی وو» سفیر جدید جمهوری خلق چین در این دیدار تاکید کرد: ما ضمن تقویت همکاری و روابط دوستانه خود، نباید به آمریکا اجازه بدهیم که در روابط خوب ما مشکلی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه آمریکا در تقلا است تا از مسئله تایوان به عنوان یک ابزار برای مهار چین سوء استفاده کند، گفت: آمریکا از قراردادها و معاهدات بین المللی پیروی نمی‌کند. تایوان از گذشته‌های دور متعلق به چین بوده است و این اصل در تاریخ ثبت شده است.

این دیپلمات چینی تاکید کرد: اصل چین واحد مورد قبول جامعه بین المللی است و این اصل، مبنای روابط دیپلماتیک چین با کشورهای مختلف محسوب می‌شود.

زونگ پی وو با تاکید بر اینکه ایران همواره به این اصل احترام گذشته است، از موضع ایران در قبال این مسئله قدردانی کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه روابط راهبردی ایران و چین، یک همکاری دوجانبه است، گفت: چین تلاش می‌کند نقش سازنده و فعال خود را برای تقویت ثبات در منطقه ایفا کند و همچنین به نقش ایران در تحولات و ثبات منطقه بسیار اهمیت می‌دهد و خواستار این است که همکاری با ایران را برای بهبود اوضاع و تقویت ثبات منطقه، ادامه دهد.

سفیر چین در ادامه تصریح کرد: ما از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران حمایت می‌کنیم و به مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جزایر سه گانه آب‌های جنوبی ایران اهمیت فراوان قائل هستیم و این موضع خود در قبال ایران را تغییر نخواهیم داد.

سفیر چین در ادامه همچنین نقش انجمن دوستی ایران و چین را درتقویت و گسترش روابط دو کشور بسیار مهم برشمرد.

این دیپلمات چینی در ادامه سخنانش ضمن ابراز خرسندی از حضور دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های چین، گفت: مایل است زمینه را برای افزایش حضور دانشجویانی ایران در دانشگاه‌های چین فراهم کند.

در بخش پایانی این نشست، برخی اعضای هیات مدیره انجمن دوستی ایران و چین نیز که در جلسه ملاقات حضور داشتند، موضوعاتی را پیروامون فعالیت‌های انجمن دوستی مطرح کردند.

کد خبر 6109804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha