۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۱۶

دستاورد یک شرکت دانش بنیان؛

جریان‌های دریایی با دستگاه بومی اندازه گیری می‌شود

جریان‌های دریایی با دستگاه بومی اندازه گیری می‌شود

یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید دستگاه داده سنجی اطلاعات آب بر پایه فناوری تیکه نگاری صوتی شده است که روشی نوین جهت اندازه گیری پیوسته متغیرهای جریان‌های آب است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید دستگاه داده سنجی اطلاعات آب بر پایه فناوری تیکه نگاری صوتی شده است که روشی نوین جهت اندازه گیری پیوسته متغیرهای جریان‌های آب نظیر دبی، سرعت، دما و شوری است.

شرکت سنج آب فناوری خلیج فارس در حوزه محصولات مرتبط با آب و سامانه‌های تیکه نگاری فعال است. یکی از جدیدترین محصولات دانش‌بنیان این شرکت، دستگاه داده سنجی اطلاعات آب بر پایه فناوری تیکه نگاری صوتی مدل دریایی solution Tomography یا سنجاب دریایی 10CAT است.

دستگاه داده سنجی اطلاعات آب بر پایه فناوری تیکه نگاری صوتی دریایی روشی نوین جهت اندازه گیری پیوسته متغیرهای جریان‌های آب نظیر دبی سرعت دما و شوری است.

این دستگاه دارای فرستنده و گیرنده‌های صوتی ترانسدیوسر است که در دریا نصب شده و با انتشار امواج صوتی در کل مقطع آب بین ترانسدیوسرها و ثبت اطلاعات در پردازشگر دستگاه متغیرهای مختلف آب را اندازه گیری می‌کند.

از مهمترین کاربردهای آن استفاده در دریا، آب‌های عمیق و حفاظت از محیط زیست است. از این دستگاه در مطالعات دریایی و اقیانوسی برای اندازه‌گیری دو بعدی و سه بعدی بیش از ۳۰ متغیر جریان‌های دریایی به صورت پیوسته و بهنگام و بدون نیاز به نیروی انسانی به‌منظور شناخت بهتر پدیده‌های فیزیکی دریا و اقیانوس، و تهیه داده‌های دمایی بلندمدت به‌منظور مطالعات گرمایش جهانی استفاده می‌شود.

این دستگاه در اندازه گیری انرژی جریان و تعیین محل نصب توربین‌های کشندی جهت تولید برق، پایش مناطق دریایی و اندازه‌گیری انرژی جریان در اعماق مختلف دریا جهت تعیین بیشینه انرژی موجود در هر منطقه برای نصب توربین‌های کشندی، پایش خروجی نیروگاه‌های ساحلی از طریق پایش آلودگی‌های حرارتی نیروگاه‌های مجاور دریا در مطالعات زیست شناسی برای تهیه نقشه‌های سرعت جریان به‌منظور شناسایی مکان مناسب جهت نصب قفس‌های پرورش ماهی و تهیه نقشه‌های دمایی اطراف قفس‌های پرورش ماهی کاربرد دارد.

همچنین در تفریحات ساحلی، برای کمک به تعیین مناطق ایمن جهت تفریحات ساحلی همچون شنا، قایق‌های تفریحی و موج سواری و کمک به شناسایی مناطق مناسب جهت احداث اسکله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 6109776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha