۱۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۹

تولیدکنندگان گل نیازمند برندسازی هستند؛

ارزآوری غیرنفتی با طعم نشاط/ ظرفیت صادرات گل از پاکدشت به اروپا

ارزآوری غیرنفتی با طعم نشاط/ ظرفیت صادرات گل از پاکدشت به اروپا

پاکدشت- شهرستان پاکدشت در جنوب شرق تهران در حالی نزدیک به یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون گل شاخه بریده در سال تولید می کند، که بخش قابل توجهی از آن به کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: صادرات غیر نفتی در سال جاری که با شعار «رونق تولید» مزین شده و در بحبوحه خط و نشان‌های استکبار جهانی برای به صفر رساندن صادرات نفتی کشور اهمیتی دوچندان یافته است و همگان بر توسعه این نوع صادرات تاکید دارند، بر کسی پوشیده نیست.

تولید کنندگان استان تهران و فعالان اقتصادی پایتخت نیز در این عرصه نقش بسزایی دارند و از سال‌ها پیش تاکنون با تحمل مشکلات فراوان اعم از محدودیت انتقال ارز، مشکلات موجود در صادرات با توجه به تحریم‌ها و سختی‌های رقابت در بازارهای بین المللی عَلَم کار، تولید و تجارت را زمین نگذاشته‌اند.

یکی از این بازارهای مهم و استراتژیک بازار گل و گیاه است، که این روزها در استان تهران، به ویژه جنوب شرق این استان و شهرستان پاکدشت رونق خاصی یافته و «گل پاکدشت» برای همه یک برند آشنا است، که البته در جای خود با مشکلاتی مواجه است، که باید برای رفع آنها تمهیداتی اندیشیده شود.

مدیر یکی از شهرک‌های گل و گیاه در جنوب شرق استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر نهضت توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور ایجاد شده است، به خبرنگار مهر گفت: با توجه به استانداردهایی مانند آب مناسب و سازه‌ها و تجهیزات با کیفیت، در حال حاضر صادرات به کشورهای خارجی داریم و امکان صادرات وجود دارد.

سقف تسهیلات پرداختی به تولیدکنندگان افزایش یابد

محسن تقی گذری کشورهای حوزه خلیج فارس و هلند را مقصد صادرات گل کشور دانست و گفت: با توجه به کمبود آب در کشور، تولید گل و محصولات کشاورزی در گلخانه یک ضرورت محسوب می‌شود و در این صورت مصرف آب به ۱۰ درصد تقلیل می‌یابد و کیفیت محصول تولید شده در گلخانه ۱.۵ برابر محصولات تولید شده در کشت باز است.

این فعال گل و گیاه کشور پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان را از مهم‌ترین انتظارات کشاورزان دانست و افزود: در حال حاضر و با توجه به افزایش قیمت‌ها هزینه احداث گلخانه در کشور نزدیک به ۲ برابر شده است، لذا می‌بایست میزان تسهیلات پرداختی با توجه به تورم و افزایش قیمت‌ها افزایش یابد، چرا که اگر در یک گلخانه ۸۰ درصد کار انجام شده، اما این کار به اتمام نرسیده باشد، در عمل ۸۰ درصد پیشرفت نیز کاربردی ندارد.

وی گفت: مشکل دیگر محاسبه تعرفه برق صنعتی برای موتورهای چاه آب است، که این تعرفه باید کشاورزی محاسبه شود.

تقی گذری با بیان اینکه خوشبختانه کل سازه گلخانه در داخل کشور تولید می‌شود، اضافه کرد: البته در برخی از قلمه‌ها که نسل اول هستند، ممکن است، نیاز به واردات باشد، که در این خصوص نیز تلاش‌هایی برای خودکفایی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی برای استفاده از شاخ و برگ اضافی محصولات تولید شده داریم، افزود: از این محصولات اضافی می‌توان برای تولید خاک برگ بهره برد و یا از آب مورد نیاز گلخانه‌ها برای پرورش ماهی می‌توان بهره گرفت، که همه این موارد نیاز به حمایت‌های مسئولان به ویژه در پرداخت تسهیلات دارد.

ضرورت ارائه تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان

اما فرماندار پاکدشت به عنوان رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید این شهرستان ضمن تشریح ظرفیت‌های پاکدشت برای تولید گل و گیاه به خبرنگار مهر گفت: بیش از یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون شاخه گل بریده در پاکدشت تولید می‌شود، که کشورهای هدف صادرات، کشورهای حوزه خلیج فارس، برخی از کشورهای اروپایی و نیز روسیه است.

هادی تمهیدی با بیان اینکه برای توسعه صادرات گل و افزایش تولید گل در پاکدشت تأسیس یک اداره گمرک در این شهرستان است، گفت: اداره گمرک کالا را از خود شهرستان وارسی و آماده اعزام به فرودگاه می‌کند و صادرات تسهیل می‌شود.

وی افزود: کشاورزان نیاز به حمایت دارند و در سال ۹۷ یک بودجه‌ای از محل صندوق ذخیره ارزی با کارمزد ۶ درصد برای ارائه تسهیلات به کشاورزان در نظر گرفته شده بود، که امیدواریم این بودجه امسال نیز هرچه سریع‌تر ابلاغ شود، تا بتوانیم از آن طریق نیز گل کاران را حمایت کنیم.

فرماندار پاکدشت یکی دیگر از راه‌های حمایت از کشاورزان و گل کاران را همکاری دستگاه‌هایی مانند شهرداری، بخشداری، دارایی، بیمه و برق دانست و گفت: البته هرگاه گل کاران مشکلاتی با این دستگاه‌ها برخورد کنند، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در شهرستان و استان به سرعت ورود کرده و مشکل را رفع می‌کند.

تمهیدی گفت: اما مشکل اصلی کشاورزان و گل کاران در شرایط امروز نقدینگی است، که کشاورزان باید همه تجهیزات و امکانات گلخانه‌ای را نقد خریداری کنند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که «کیفیت گل‌های تولیدی پاکدشت در مقایسه با تولیدات کشورهای اروپایی مانند هلند، در چه سطحی است؟» گفت: از گذشته و نیز هم اکنون، ما سفارشات بسیاری برای گل پاکدشت از هلند داریم، چرا که کیفیت گل پاکدشت با اروپا برابری می‌کند و قیمت تمام شده نیز ارزان است و لذا این گل‌ها از پاکدشت خریداری شده و در پاکدشت بسته بندی می‌شود.

راه اندازی صنعت بسته بندی و برندسازی سبب بومی سازی تولیدات گل می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز از اهمیت به ظرفیت‌های هریک از شهرستان‌های ۱۶ گانه این استان در سند آمایش و توسعه این استان خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: یکی از مواردی که در حوزه تولید و اشتغال برای شهرستان پاکدشت در نظر گرفته شده، ایجاد پایانه صادراتی و بسته بندی گل و گیاه پس از فاز نخست توسعه صادرات گل در اسلامشهر و نیز احداث شهرک گلخانه‌ای گل‌های زینتی است.

نعمت الله ترکی با بیان اینکه استان تهران با تولید یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون گل شاخه بریده رتبه اول تولید در کشور را دارد، افزود: پاکدشت از این میزان تعداد یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون گل شاخه بریده را به خود اختصاص داده است، بسیاری از مشکلات توزیع و صادرات گل شاخه بریده استان تهران با راه اندازی فاز اول پایانه صادراتی گل و گیاه در شهرستان اسلامشهر حل شد، که این پایانه تا پایان سال ۹۸ تکمیل می‌شود.

وی گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده، پاکدشت پس از پایان برنامه ششم توسعه به پایتخت گل استان و حتی کشور تبدیل می‌شود و با راه اندازی صنعت بسته بندی گل با توجه به برند خارجی آن بومی سازی می‌شود.

بدیهی است ظرفیت‌های موجود در کشور و استان تهران با حمایت‌های مسئولین می‌تواند، بیش از پیش شکوفا شده و شاهد ایجاد فضایی مناسب‌تر و ارزآوری بیشتر در زمینه تولیدات داخلی باشیم، اتفاقی که برای رخ دادنش باید برنامه ریزی داشت و از آن مهم‌تر به برنامه‌ها و چشم اندازها عمل کرد.

کد خبر 4643475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha