۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۰۴

رئیس کل دادگستری گلستان:

منابع طبیعی به دنبال تشکیل پرونده است/افزایش سرقت تعزیری درگلستان

منابع طبیعی به دنبال تشکیل پرونده است/افزایش سرقت تعزیری درگلستان

گرگان- رئیس کل دادگستری گلستان گفت: منابع طبیعی در حفاظت و پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در منابع ملی فقط به دنبال تشکیل پرونده است و به وظیفه مندی خود عمل نمی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی هاشمیان عصر یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه در پاسخ به خبرگزاری مهر اظهار کرد: حجم پرونده های حفاظت از منابع ملی در گلستان زیاد است اما دستگاه های متولی آن را اجرا نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه حکم ساخت و ساز غیرمجاز در پل سید مسعود گرگان سال ها پیش صادر شده بود اما حکم تخریب اجرا نمی شد، افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز فقط در گرگان و زیارت اتفاق نیفتاده اما زیارت به عنوان شاخص در این حوزه است.

رئیس کل دادگستری گلستان ادامه داد: در سال های ۹۰ تا ۹۳ حدود ۲۷۹ پرونده ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی ملی تشکیل شد که این رقم در سال ۹۴ به ۵۸ و در سال ۹۵ به ۵۰ فقره رسید.

وی اضافه کرد: در سال های ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۴۶ و ۵۶ پرونده تخلف در حوزه زیارت تشکیل شد.
هاشمیان تصریح کرد: منابع طبیعی فقط به دنبال تشکیل پرونده است و به وظیفه مندی خود در حوزه پیشگیری از ساخت و سازها عمل نمی کند.

وی با اشاره به اینکه امور اراضی جهادکشاورزی هم نیاز به حکم قاضی ندارد و فقط در زمان اجرای حکم نماینده دادستان باید نظارت کند، بیان کرد: متاسفانه یکی از معضلات جدی در گلستان این است که اقدام مهم دستگاه ها در این حوزه تشکیل پرونده است و امور اراضی هم تا پیش از صدور حکم توسط دستگاه قضا حکم تخریب را اجرا نمی کند در شرایطی که اصلاً نیاز به تشکیل پرونده در دستگاه قضا نیست.

هاشمیان با بیان اینکه پرونده های ورودی به دستگاه قضا در گلستان رشد داشته است، توضیح داد: پرونده های کیفری گلستان در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۶.۷ درصد رشد داشته و از ۱۶۸ هزار و ۲۴۱ پرونده در سال ۹۶ به ۱۷۹ هزار و ۵۱۴ پرونده رسیده است.

وی گفت: همچنین پرونده های حقوقی گلستان با ۲۲.۷ درصد افزایش از ۸۷ هزار و ۴۷۶ پرونده در سال ۹۶ به ۱۰۷ هزار و ۱۹۷ پرونده رسیده است.

رئیس کل دادگستری گلستان علت افزایش پرونده ها را مشکلات معیشتی در جامعه اعلام کرد و خاطرنشان کرد: سرقت تعزیری در گلستان ۱۳.۹ درصد افزایش داشته و سرقت تعزیری، ضرب و جرح عمدی، توهین، صدمات غیرعمدی، تهدید و تخریب به ترتیب ۶ جرم اصلی در پرونده های گلستان هستند.

کد خبر 4649004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha