به همت انتشارات آوای نور؛

کتاب هندسه علم در قرآن منتشر می شود

کتاب هندسه علم در قرآن منتشر می شود

کتاب هندسه علم در قرآن تألیف حسین‌علی رمضانی، حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند و مهدی ناظمی اردکانی به همت انتشارات آوای نور منتشر می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب هندسه علم در قرآن تألیف حسین‌علی رمضانی، حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند و مهدی ناظمی اردکانی، پس از ارزیابی و ویراستاری علمی و ادبی و صفحه‌آرایی در قطع وزیری و در قالب ۲۵۵ صفحه در سیر چاپ و نشر انتشارات آوای نور قرار دارد.

کتاب «هندسه علم در قرآن» خروجی بخشی از رساله دکترای رمضانی است که با هدایت و راهنمایی پیروزمند و ناظمی تدوین گردید. کتاب فوق که در چهار فصل به نگارش درآمده، به مباحث زیر نظر دارد:

فصل اول به بررسی علم و هندسه علم پرداخته و در ذیل آن ضمن بررسی مفاهیم پایه‌ای و مبادی بحث در بخش اول اعم از قرآن کریم به عنوان منبع معرفتی، طبقه‌بندی علم، طبقه‌بندی یا مهندسی علوم، وحدت بین علوم، هدف و کارکرد طبقه‌بندی، انواع طرح‌های طبقه‌بندی و اصول طبقه‌بندی؛ در بخش دوم به موضوع هندسه علم از منظر علمای غرب و اسلام اشاره دارد.

در فصل دوم به موضوع مهم گفتمان علم و دین پرداخته شد. در این فصل گفتمان تعریف علم، تعریف منطقی از علم، علم و مفاهیم نزدیک به آن و در نهایت گفتمان غالب در تعریف علوم انسانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در فصل سوم روش هندسه‌مند کردن علم در قرآن به بررسی روش رجوع به آیات قرآن طرح شد. در این فصل برای تنقیح روش علمی به مباحثی چون؛ أخذ روش منوط به کیفیت سؤال، روش تحقیق کتاب حاضر، امکان‌پذیری فهم قرآن، گزاره‌هایی برای تعیین روش صحیح رجوع به قرآن و ارتباط مدل مفهومی با روش، پرداخته شد.

در فصل چهام نیز یافته‌های تحقیق با عنوان هندسه علم در قرآن (علم کوثر و تکاثر) بیان شد. در این فصل که در سه بخش مجزا تدوین گردید نویسندگان به مباحثی مانند؛ ماهیت علم از منظر قرآن کریم، علوم برآمده از ابعاد و روابط وجودی انسان در نگاه تکاثری و کوثری و هندسه علم توحیدی در مقابل هندسه علم مادی اشاره داشتند.

کتاب در نهایت با فرجام سخن و جمع‌بندی و ارائه پیشنهاداتی به جامعه علمی ختم گردید. بهره‌گیری از منابع معتبر علمی در راستای تنقیح موضوع و بیان سیر تاریخی هندسه‌مند کردن علم از منظر اسلام و غرب و رویکردهای مرسوم سه گانه موضوع‌محور، روش‌محور و غایت‌محور و رویکرد چهارمی که تلفیقی بوده از جمله ویژگی‌های کتاب حاضر است.

رمضانی مدرس دانشگاه و پژوهشگر در علوم انسانی علاوه بر کتاب فوق، تألیفات دیگری نیز به جامعه علمی تقدیم کرده است که عبارتند از: خلاقیت اساس شکوفایی و نوآوری (سال ۱۳۸۸)، راهنمای پژوهش (۱۳۹۱)، مقدمه‌ای بر مطالعات فرهنگی (۱۳۹۳)، امنیت پایدار و مدیریت تعارض (۱۳۹۴)، تهدید و امنیت (۱۳۹۴)، هندسه علم در سیر تاریخ (۱۳۹۵) و جملات قصار (۱۳۹۷).

کد خبر 4660562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha