۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۹

رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین:

اربعین مانور قدرت معنوی پیروان اهل بیت (ع) است

اربعین مانور قدرت معنوی پیروان اهل بیت (ع) است

همدان - رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین گفت: اربعین به مانور قدرت معنوی برای پیروان اهل بیت (ع) تبدیل شده و فراتر از قومیت‌ها و ملیت‌ها در عراق برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حمید احمدی پیش از ظهر یکشنبه در جلسه کمیته فرهنگی اربعین در استان همدان با بیان اینکه خدماتی که سال گذشته در استان همدان به زائران اربعین ارائه شد درخشان بود، گفت: موسم اربعین از سال ۹۴ در قالب ستاد کار را شروع کرد.

وی با بیان اینکه اربعین حرکت بزرگ فرهنگی است و ستاد اربعین بر اساس دستور مقام معظم رهبری و در پی حوادث سال ۹۳ در قالب برنامه‌های طراحی و ستاد در وزارت کشور مستقر شد، گفت: ستاد اربعین یک ستاد ملی با تعداد ۱۴ کمیته تخصصی است که کمیته فرهنگی و آموزشی از جمله آن است.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه متناسب با ستاد در استان‌های کشور نیز کمیته‌ها تشکیل می‌شود و در استان‌هایی که دفتر بعثه مقام معظم رهبری ندارند تبلیغات اسلامی در رأس امور قرار می‌گیرد، اظهار داشت: ۲۰ دستگاه عضو این ستاد هستند.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه اربعین به مانور قدرت معنوی برای پیروان اهل بیت (ع) تبدیل شده و فراتر از قومیت‌ها و ملیت‌ها در عراق برگزار می‌شود، گفت: حوادثی در سال‌های اخیر باعث توجه بیشتر به اربعین شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیون و ۸۴۰ هزار ایرانی در مراسم اربعین شرکت کردند که با توجه به حضور اقلیت‌ها در مجموع دو میلیون و ۲۰۰ هزار زائر از ایران به عراق رفتند، گفت: امسال با توجه به حذف روادید افزایش این شمار تا ۳ میلیون نفر پیش‌بینی می‌شود و باید کاری کنیم که مردم از نشاط معنوی ایام اربعین بهره مند شوند.

اگر زائران به کربلا بروند اما از نشاط معنوی آن بهره مند نشود این سفر اثرگذاری لازم را نخواهد داشت رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه اگر زائران به کربلا بروند اما از نشاط معنوی آن بهره مند نشود این سفر اثرگذاری لازم را نخواهد داشت، گفت: بخش پژوهش ستاد اربعین مشکلات احتمالی را بررسی کرده است.

وی با بیان اینکه اجتماع این شمار در مرز کشور احتمال وجود مشکلاتی را ممکن می‌داند، گفت: با توجه به پایین آمدن ارزش پول ایران هزینه اقامت در عراق بالا رفته است.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه با افزایش جمعیت باید زیرساخت‌ها را بیشتر آماده کرد، گفت: با وجودی که هزینه‌های بسیاری برای ایجاد زیرساخت صورت گرفته اما همچنان زیر ساخت‌ها کم است.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین به توزیع غذا در ایام اربعین اشاره کرد و با بیان اینکه از ۲۵۰ میلیون پرس غذایی که در اربعین طبخ و توزیع می‌شود سهم ایران ۱۶ میلیون پرس است که رقمی کمتر از ۱۰ درصد را شامل می‌شود، گفت: پارسال یک میلیون نفر اسکان در ایام اربعین توسط ایران انجام شد و ۶۰۰ هزار ایرانی نیز در خانه‌های مردم عراق اسکان پیدا کردند.

وی با بیان اینکه باید پیامدهای افزایش جمعیت در ایام اربعین را تدبیر کرد و در این راستا مردم باید موضوع اسراف را جدی بگیرند، گفت: مردم باید آموزش‌های لازم را داشته باشند و در برگزاری این مراسم مشارکت کنند به طوری که پیشنهاد می‌دهیم مردم جیره غذایی را با خود همراه داشته باشند.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه مدیریت انتظارات مردم ضروری است چرا که نباید این طور تصور شود که سفر اربعین کاملاً رایگان است، اظهار داشت: یکی از راهبردهای مشخص شده همین موضوع است که زائران نباید انتظار سفر رایگان داشته باشند اما می‌توان گفت این سفر ارزان‌تر از سفری است که در مواقع عادی به کربلا انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه باید آداب و فرهنگ برخورد به زائران آموزش داده شود و موضوع بهداشت و سلامت نیز جدی گرفته شود، اظهار داشت: در این زمینه رسانه‌ها نقشی اساسی دارند و باید مردم را به لزوم رعایت بهداشت ترغیب کنند.

امسال یک‌هزار نفر موکب دار عراقی به ایران آمده و آموزش‌های بهداشتی را دریافت کردند

رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه امسال یک‌هزار نفر موکب دار عراقی به ایران آمده و آموزش‌های بهداشتی را دریافت کردند، گفت: یک چهارم تعداد زائران اربعین بانوان هستند که از آنها درخواست می‌شود به صورت فردی سفر نکنند و در صورت سفر حتماً در اماکن عمومی مستقر شوند چرا که به اندازه کافی مکان اسکان برای این گروه پیش‌بینی شده است.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه بانوان ترجیحاً با محارم خود به سفر اربعین بروند و از مسیرهای غیرمتعارف تردد نکنند، گفت: رعایت فرهنگ صاحب خانه لازم است و نباید سنت و فرهنگ خودمان را مبنا قرار دهیم.

وی با بیان اینکه نباید بحث میزبانی را از مردم عراق بگیریم، اظهار داشت: باید رفتاری که در زمان مهمان بودن داریم را داشته باشیم.

وی از برگزاری موکب‌های مشترک با عراق خبر داد و با بیان اینکه سال گذشته ۱۸۰ موکب مشترک تشکیل شد، گفت: احترام به حاکمیت دولت عراق لازم است.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه امسال ویزا حذف شده اما باید گذرنامه همراه زائر باشد، گفت: در این سفر معنوی تقویت مرجعیت دینی مدنظر است.

کد خبر 4666142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha