۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۰۸

وزیر ارشاد در بازگشایی کتابخانه پارکشهر؛

بدون کتاب و کتابخوانی نمی‌توانیم گام دوم انقلاب را برداریم

بدون کتاب و کتابخوانی نمی‌توانیم گام دوم انقلاب را برداریم

سید عباس صالحی گفت: در جامعه ای که کتاب باشد، تمدن و جامعه انسانی شکل می گیرد و نمی توانیم گام دوم انقلاب اسلامی را جز با توجه به بحث کتاب و کتابخوانی برداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین بازگشایی کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران دقایقی پیش با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در محل این کتابخانه برگزار شد.

مختارپور پس از بازدید وزیر ارشاد از بخش های مختلف این کتابخانه گفت: در سالهای اخیر اتفاقات مهم و وسیعی در سطح کتابخوانی و کتابخانه ای کشور رخ داده و شواهد نشان می دهد که در دهه اخیر نسبت به دهه های گذشته نشانه های واضح و مستمری وجود دارد که آرام آرام وضع بهتری برای کتاب و کتابخوانی برای کشور مهیا شده و دسترسی مردم به کتاب بیشتر می شود.

وی افزود: طرح های وزارت ارشاد و دیگر دستگاه های کشور به نتیجه می رسد و از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۶۰۰ کتابخانه در کشور گشایش یافته که دو سوم آنها تازه تأسیس هستند مثل کتابخانه های مرکزی مشهد و بجنورد. تعدادی هم کتابخانه هایی هستند که به صورت اساسی نوسازی شده اند مثل کتابخانه مرکزی پارک شهر.

دبیر کل نهاد کتابخانه ها در ادامه خاطرنشان کرد: آقای صالحی با توجه به تأکیداتی که خود شما هم به توجه به بخش کودک، آسیب های اجتماعی و تغییر کاربری کتابخانه ها به امانت صرف به پایگاه های اجتماعی داشته اید، این سه رویکرد را در چند سال گذشته شاهد بوده ایم. دیروز هم در اصفهان هفت کتابخانه را افتتاح کردید و بنا است که در ادامه ۲۹ کتابخانه جدید در کشور افتتاح شود.

در ادامه این مراسم صالحی اظهار داشت: در دولت های یازدهم  و دوازدهم رویکردهای درستی دیده شده که به کارگیری شان طبیعی است و بیش از گذشته باید مورد اهتمام قرار بگیرند. اولین رویکرد این است که به طرف عدالت فرهنگی و دسترسی مردم به کتاب حرکت کنیم و گستره جغرافیایی کتابخانه های کشور قابل دفاع باشد؛ این که به جایی برسیم که شهر بی کتابخانه نداشته باشیم حتی در مناطق محروم و دورافتاده کشور. خوشبختانه در گزارش آقای مختارپور اعلام شد در ۶ سال گذشته ۶۰۰ کتابخانه تأسیسی و نوسازی شده در کشور به بهره برداری رسیده است و امسال تا پایان هفته دولت ۴۰ کتابخانه به این آمار اضافه می شود. این مسیر می تواند ما را امیدوارتر کند که دسترسی جغرافیایی به کتابخانه ها را درست تر پیش ببریم.

وی افزود: رویکرد دوم، گستره کارکردی کتابخانه ها است. به این معنی که این اماکن فرهنگی می توانند کارکردهای متنوعی داشته باشند که در نقاط مختلف دنیا به رسمیت شناخته شده اند و ما هم می توانیم کارکردهای جدید کتابخانه ها را کشف کنیم. تا بتوانیم به استفاده حداکثری از این اماکن فرهنگی برای حوزه فرهنگ برسیم. در زمینه این رویکرد شاهد اتفاقات مهمی بوده ایم.

رئیس هیئت امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ادامه گفت: رویکرد سوم مربوط به رویکرد اقشاری بود؛ این که اقشار مختلف بتوانند از کتابخانه ها استفاده کنند. چون پاره ای از اقشار پیش از این کمتر فرصت استفاده از کتابخانه ها ر اداشتند که دلیلش گاهی به خاطر محرومیت های جسمی و گاهی هم محرومیت های اقتصادی و حاشیه نشینی بوده است. گاهی هم مسائل عرفی باعث عدم دسترسی مخاطبان به کتابخانه ها شده است. مثلا زنان جامعه ای نتوانسته اند از کتابخانه استفاده کنند و یا محیط کتابخانه برای حضور آنها مهیا نبوده است. به نظر می آید تنوع اقشاری کتابخانه های ما روز به روز بهتر می شود.

صالحی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: این رویکردها نویددهنده اتفاقات خوب در کتابخانه ها هستند. اتفاق امروز را هم به فال نیک می گیریم. یکی از نکاتی که در این زمینه مهم است این است که نقطه های خاطره انگیز انقطاع پیدا نکنند بلکه به هم متصل شوند. یکی از کتابخانه های پرخاطره تهران همین کتابخانه پارک شهر است که نوسازی آن را از لحاظ زیرساختی و هم از نظر کارکردی به فال نیک می گیریم.

وی در پایان گفت: چنین نگاهی به حوزه کتاب و کتابخوانی حقیقتا یک نگاه تمدنی است. در جامعه ای که کتاب باشد تمدن و جامعه انسانی شکل می گیرد و ما هم که در گام دوم انقلاب هستیم باید بدانیم نمی توانیم این گام را جز با بحث کتاب و کتابخوانی برداریم و باید امیدوار باشیم این هسته تمدن سازی هر چه بیشتر گسترش پیدا کند.

کد خبر 4703366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • کتابداران IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      0 0
      حقوق و مزایا کتابداران را بدهید کتابداران ناراضی هستند اقای صادق وفایی لطفا کاری بکنید و حرف کتابداارن رابه گوش وزیر ارشاد و دبیرکل نهاد برسانید