۱۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۳۳

ابوالفضل خراسانی:

امام حسین(ع) برای اصلاح امت و جلوگیری از انحراف دین قیام کردند

امام حسین(ع) برای اصلاح امت و جلوگیری از انحراف دین قیام کردند

معاون فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: امام حسین(ع) در وصیت نامه ای کوتاه به محمد حنفیه هدف خود را اصلاح امت جدشان بیان می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم عزاداری و سوگواری حسینی در دفتر آیت الله جوادی آملی در میدان شهدا تهران صبح پنج‌شنبه ۱۴ شهریورماه با سخنرانی ابوالفضل خراسانی معاون فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و مداحی و مرثیه سرایی با حضور نمایندگان دفتر مراجع معظم تقلید در تهران، علما و فضلای حوزه علمیه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی یزدی مسئول دفتر آیت الله جوادی آملی در میدان شهدا، خیابان مجاهدین تهران ضمن عرض تسلیت ایام حسینی و خیر مقدم به حضار مختصرا درباره فعالیت این دفتر تازه تاسیس توضیحاتی بیان نمود و در ادامه دکتر خراسانی درباره علت قیام امام حسین (ع) به ایراد سخن پرداخت.

ابوالفضل خراسانی، معاون فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در این مراسم گفت: حادثه خونین عاشورا در جایی اتفاق افتاد که محل سکونت و حکومت امیرالمومنین (ع) بوده و این مردم بارها سخنان حضرت را شنیده بودند. اما در روز عاشورا امام حسین (ع) خطاب به آنها می گوید: لقمه های حرام چنان بر شما تاثیر گذاشته که سخن من بر شما تاثیری ندارد.

دو نکته کلیدی از وصیت کوتاه امام به برادرش محمد بن حنفیه

عضو فرهنگی دفتر مرجعیت دینی وعلمی آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به وصیت نامه امام حسین (ع) به محمد بن حنفیه اظهار کرد: امام حسین (ع) قبل از حرکت خود از مدینه وصیت‌نامه بسیار کوتاهی به برادرش محمد بن حنفیه می نویسد که وی در آن مقطع بیمار بوده است. در این وصیت کوتاه تمام فلسفه قیام و نهضت حسینی در آن گنجانده شده است که حضرت می فرماید: «إنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلاَبَطِرًا وَلاَمُفْسِدًا وَلاَظَالِمًا وَإنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاْءصْلاَحِ فِی أُمَّه جَدِّی مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَهُ عَلَیْهِ وَءَالِهِ؛ من خروج نکردم از برای تفریح و تفرّج؛ و نه از برای استکبار و بلندمنشی، و نه از برای فساد و خرابی، و نه از برای ظلم و ستم و بیدادگری! بلکه خروج من برای اصلاح امّت جدّم محمّد صلّی الله علیه وآله می باشد».

وی ادامه داد: این وصیت کوتاه دو نکته کلیدی دارد که اولین نکته آن این است که حضرت هدف خود را اصلاح امت جدشان بیان می کنند و می فرمایند آن دینی که جد من تلاش کرد و در راستای تحقق توحید و حاکمیت نظام توحیدی تشکیل داد، امروز در حال منحرف شدن است و به تعبیری این دین را دارند منحرف می کنند.

علت انحراف دین پیامبر (ص) و قیام امام حسین (ع)

این کارشناس ارشد فلسفه وکلام اسلامی با اشاره به علت انحراف دین پیامبر (ص) و قیام حسینی اظهار کرد: اصلاً نقطه این انحراف از کجا شروع شده است؟ اولین شخصی که از بنی امیه به حکومت رسید، عثمان بود، عثمان بعد از به خلافت رسیدند یک روز همه بنی امیه را جمع نمود و وقتی مطمئن شد در این جمع کسی غریبه نیست، به آنها گفت که این حکومت به آسانی به دست ما نرسیده است.

وی ادامه داد: در آن جمع عثمان سفارش کرد که این حکومت را قدر بدانید و همانند توپی آن را به هم پاس بدهید و نگذارید این حکومت از دست بنی امیه بیرون برود. بنی امیه حتی دنبال موروثی کردن حکومت هم بودند. و درباره مکر و حیله بنی امیه باید گفت که اگر امروز معاویه بود، او به دلیل مکر و حیله ای که داشت رئیس جمهور آمریکا بود!

خراسانی افزود: جامعه اسلامی در آن زمان به قدری از آن محور اصلی دین و اسلام ناب محمدی دور شده بود و در حال تبدیل شدن به اسلام اموی بود که امام حسین (ع) به علت این انحراف و اصلاح جامعه و دین قیام نمودند. اصلاً این قیام لازم و ضروری بود که شخصی مثل امام حسین (ع) و یاران باوفایش قیام کرده و به شهادت برسند تا دین به انحراف کشیده نشود.

تعبیر آیت الله جوادی آملی از پاک شدن جامعه با خون شهید

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج اظهار کرد: حضرت استاد آیت الله جوادی آملی تعبیر زییایی دارند و فرمودند که این خون شهید است که جامعه را پاک و طیب می کند. و قطعاً این کار با چنین حرکتی انجام نمی شد، لذا حرکت امام حسین (ع) یک حرکت اصلاحی بود.

وی ادامه داد: اگر قرار است بدعت‌ها کنار زده شود و اسلام ناب محمدی را مردم ببینند، این قیام لازم بود و حضرت نیز بر اساس سنت جدشان این حرکت و قیام را آغاز کردند.

کد خبر 4712419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha