۹ آذر ۱۳۹۸، ۲:۳۶

فرانسه: انتظار داریم ایران به تبعیت از برجام بازگردد

فرانسه: انتظار داریم ایران به تبعیت از برجام بازگردد

وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به وعده ۶ کشور جدید اروپایی برای پیوستن به سازوکار موسوم به «اینستکس»، مدعی است که ایران باید به تبعیت از برجام بازگردد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به وعده چند کشور جدید اروپایی برای پیوستن به سازوکار موسوم به اینستکس، مدعی است که ایران باید به تبعیت از برجام برگردد.

«ژان ایو لودریان» بدون اشاره به عدم پایبندی کشورهای اروپایی به تعهدات خود در برجام، در صفحه توئیترش نوشت: تصمیم مهم امروز شش کشور اروپایی برای پیوستن به اینستکس. اروپایی ها تعهد شدیدی برای حمایت از برجام و استقلال عمل اروپا نشان دادند. ما انتظار داریم که ایران به عنوان بخشی از این توافق برگردد.

گفتنی است اینستکس ساز و کاری است که در ماه میلادی فوریه از سوی آلمان، فرانسه و انگلیس با هدف کمک به شرکت‌های اروپایی برای حفظ تعامل با ایران علیرغم تحریم‌های آمریکا، ایجاد شد.

این در حالی است که اروپایی‌ها تاکنون به حمایت لفظی از برجام پایبند بوده و در عمل نشان داده‌اند علاقه‌ای به مقاومت در برابر واشنگتن ندارند.

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران نیز اخیرا در گفتگویی با «ان آر سی»  هلند، خواستار تلاش بیشتر اروپا برای حفظ برجام شد.

وی از اروپا خواست تا صندوقی برای محافظت از شرکت‌های خود در برابر تنبیه آمریکا ایجاد کند، چون هر چیز هزینه‌ای دارد.

وزارت خارجه فنلاند از پیوستن ۶ کشور اروپایی به ساز و کار تسهیل تجارت با ایران موسوم به «اینستکس» خبر داد.

وزارت خارجه فنلاند روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور به همراه بلژیک، دانمارک، هلند، نروژ و سوئد قصد پیوستن به مکانیسم تجارت با ایران موسوم به «اینستکس» را دارد.

در بخشی از این بیانیه می‌خوانیم: در ادامه حمایت اروپا از برجام و تلاش مستمر برای اجرای بخش اقتصادی این توافق و همچنین در راستای تسهیل تجارت مشروع با ایران، در تدارک تبدیل شدن به شرکای ابزار حمایت از تبادلات تجاری با ایران (اینستکس) هستیم.

کد خبر 4784101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      0 0
      اینا فقط حرف میزنن
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      1 0
      حالا پیوستن آنها به اینستکس چه محاسنی برای ما دارد؟