۱۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۱۹

«هفت روز سیما» در مهر؛

توفیق «حبیب» و چالش عبور از «سیمرغ»/ «دورهمی» می‌آید یا نمی‌آید؟

توفیق «حبیب» و چالش عبور از «سیمرغ»/ «دورهمی» می‌آید یا نمی‌آید؟

درخشش هوتن شکیبا در «فوق لیسانسه‌ها»، اطلاع‌رسانی ناقص و پرابهام تلویزیونی‌ها درباره بازگشت «دورهمی» و آشتی جدی‌تر سیما با شبکه نمایش خانگی از مهمترین رویدادهای هفته است.

خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه موذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که قرار است هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته بپردازد.

در این بسته خبری هفتگی در نظر داریم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه ۱۴ آذرماه می‌توانید با بیستمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور مهمترین رویدادها و خبرهای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در هفته‌ای که گذشت، با خبرگزاری مهر همراه شوید.

چهره؛ هوتن شکیبا در نقش حبیب «فوق لیسانسه‌ها»

هفته‌ای که خواهد آمد، شب‌های پایانی پخش سریال «فوق لیسانسه‌ها» به کارگردانی سروش صحت در تلویزیون خواهد بود. مجموعه طنز و فانتزی‌ای که در مدت پخش توانست تا حدی تلخکامی مردم را نسبت به آنچه پیش از این از سریال‌های تلویزیون دیده بودند بزداید و حالشان را خوب کند.

برخی از سکانس‌های «فوق‌لیسانسه‌ها» در همین مدت در شبکه‌های اجتماعی مکرر دیده شد و بخش عمده‌ای از این سکانس‌ها به هنرنمایی‌های هوتن شکیبا بازیگر نقش «حبیب» مربوط بود. یکی از این سکانس‌ها که بازتاب بیشتری هم پیدا کرد شوخی او با دیالوگ مشهور نوید محمدزاده در فیلم‌های «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» بود. دیالوگ‌هایی که در این یکی دو سال کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی سعی کردند در قالب دابسمش با آن‌ها شوخی‌های مختلفی داشته باشند و حالا با تیزهوشی سروش صحت و در حالی که هنوز نسخه اصلی این دو فیلم از تلویزیون فرصت پخش پیدا نکرده است، از قاب جعبه جادو دیده می‌شود.

اما این دیالوگ‌ها تنها بهانه، برای نوشتن از بازی هوتن شکیبا در نقش حبیب در «فوق لیسانسه‌ها» نیست. او در فصل سوم این سریال توانست حضور هنرمندانه تری ارائه کند و این توانمندی خود را بیشتر به تصویر بکشد.

هوتن شکیبا بازیگر تئاتر است و طی یک دهه گذشته در حدود ۴۰ نمایش حضور داشته است و به همین دلیل بیشتر مخاطب تئاتری تهران او را می‌شناسد. با این حال مهمترین حضور تلویزیونی او به مجموعه «کلاه قرمزی» برمی گردد و صداپیشگی کاراکتر «دیبی» در نقشی که همه جملات و واژه‌ها را برعکس بیان می‌کند و برعکس می‌فهمد.

او البته در دهه ۹۰ چند فیلم سینمایی هم در قالب نقش مکمل و فرعی بازی کرد که شاید بیشتر، حضور او در «طبقه حساس» به کارگردانی کمال تبریزی به یاد مانده باشد.

پررنگ‌ترین و تقریبا اولین حضور جدی شکیبا به فصل اول و دوم «لیسانسه‌ها» در تلویزیون برمی گردد که فضای جدیدی از طنز را هم برای مخاطبان تلویزیون رقم زد و موقعیت جدیدی را از حضور این بازیگر تئاتر در مدیوم تصویر به نمایش گذاشت.

شکیبا بعد از این تجربه‌ها در یک تجربه تصویری جدی‌تر و در فضایی کاملا متفاوت در فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار به ایفای نقش پرداخت و در جایگاه کاراکتری پرچالش و جدی ظاهر شد. درخشش او در این نقش توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برایش به ارمغان بیاورد.

سیمرغی که باعث شد بسیاری فکر کنند دیگر هوتن شکیبا به تلویزیون بازنمی گردد و بعد از آن توفیق، مثل بسیاری از بازیگرانی که از تلویزیون و یا تئاتر در سینما درخشیدند و کمتر در مدیوم‌های اولیه خود ظاهر شدند در قاب تلویزیون دست نیافتنی خواهد شد. با این حال هوتن شکیبا خیلی جدی‌تر و موفق‌تر به فصل سوم «لیسانسه‌ها» یعنی «فوق‌لیسانسه‌ها» بازگشت و این بار هنرمندی‌های بیشتری را در قالب یک نقش کمدی از خود نشان داد. او توانست جذابیت‌های بیشتری را به نقش خود اضافه کند و حتی دیالوگ هایش را به گونه‌ای از آن خود کند که هر آنچه از زاویه کاراکتر حبیب بیان و ارائه می‌شود، از آن خودش باشد.

البته فضای داستانی و موقعیت‌های سریال «فوق لیسانسه‌ها» که کمی متفاوت تر از طنزهای معمول تلویزیون است، توانسته بستر جدیدی را برای بیشتر بازیگران این سریال ارائه کند که خود را به تصویر بکشند. حتی بازیگرانی که سال‌ها در این حوزه کار کرده‌اند مثل بیژن بنفشه خواه  هم توانسته‌اند یک بار دیگر تصویر هنرمندانه‌تری از خود ارائه دهند. با این حال هوتن شکیبا جدای از این فضای فانتزی و نقش، جذابیت‌های زیادی را به کاراکتر «حبیب» اضافه کرد و بازگشتش به تلویزیون بعد از دریافت سیمرغ چالشی برایش رقم زد که برد دوباره‌ای هم برای خودش و هم برای تلویزیون بود.

حاشیه هفته؛ دورهمی می‌آید یا نمی‌آید؟

برنامه «دورهمی» بعد از تک قسمتی که در نوروز ۹۸ پخش شد، همزمان با برخی از حاشیه‌ها و همچنین تغییر مدل اسپانسرینگ در تلویزیون، دیگر نتوانست به پخش برسد و تهیه‌کننده این برنامه تصمیم گرفت «شب‌نشینی» را با حضور مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی بسازد. یک قسمت از این برنامه هم با حضور پیمان قاسم‌خانی ضبط شد. اما همزمان شایعه‌ای مطرح شد که تلویزیون به دنبال شکایت از این برنامه است و برند این برنامه را به خود متعلق می‌داند.

بعد از مدتی خبرها حاکی از بازگشت این برنامه و مهران مدیری مجری محبوب آن به تلویزیون بود و براساس توئیتی که مدیر روابط عمومی معاونت سیما منتشر کرد بسیاری به انتظار بازگشت «دورهمی» ماندند.

مدیر روابط عمومی معاونت سیما در این توئیت اعلام کرده بود «‌نسیم نشاط و سرگرمی دوباره وزیدن گرفته است. شبکه نسیم با اتمام ماه محرم و صفر خود را مهیای ماه ربیع کرده و نشاط، سرگرمی، یادها و مسابقات را در این #دورهمی تازه برای مخاطبانش به ارمغان آورده است.» هشتگ مورد استفاده او برای این توئیت، بسیاری را متوجه «دورهمی» کرد.

توئیتی که البته برای رسانه‌ها بیشتر یک سوال تعجب ایجاد کرد و آن اینکه اگر اتفاقی قطعی است، چرا به صورت یک خبر رسمی منتشر نمی‌شود و اگر رسمیت ندارد چرا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است؟

با این حال چندی بعد مصطفی احمدی تهیه کننده «دورهمی» در گفتگویی با خبرگزاری مهر خبر ساخت دوباره «دورهمی» را رسماً‌ تأیید و البته بازگشت آن را به آذرماه موکول کرد. حالا دو هفته است از ماه آذر می‌گذرد و هنوز هیچ خبر قطعی درباره این برنامه مطرح نمی‌شود.

روابط عمومی معاونت سیما هیچ اظهارنظر جدیدی مطرح نمی‌کند و تولید و پخش این برنامه همچنان بلاتکلیف مانده است. چند روز پیش نیز علی اکبر کاظمی قائم مقام شبکه نسیم درباره بازگشت «دورهمی» در پاسخ به پیگیری خبرنگار مهر اعلام کرد؛‌ «مجموعه‌ای از عوامل وجود دارد که باعث شده حتمی بودن ساخت و پخش مجموعه «دورهمی» محقق نشود و ما نه می‌توانیم بگوییم این مجموعه پخش می‌شود و نه می‌توان گفت پخش نمی‌شود»  

از طرف دیگر امیر وفایی نویسنده این مجموعه نیز در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا نکاتی را مطرح کرد که پرونده این مجموعه را پیچیده‌تر از قبل کرد؛ «به نظر من «دورهمی» را می‌خواهند و در عین حال نمی‌خواهند. می‌خواهند، چون برندی برای خودش است، نمی‌خواهند هم، چون، انتقادی است. در حالی که در کشورهای جهان سوم و هشتم هم این برنامه‌ها تولید می‌شوند و کسی به خودش نمی‌گیرد. وقتی برای کاری زحمت کشیده شده باشد، تعصبی برای آن وجود دارد. وقتی می‌خواهند شاخ و برگ برنامه را بچینند، چوب خشکی از آن می‌ماند که صرفا بگویند، ما «دورهمی» را هم داریم. «خندوانه» را هم داریم. فلان سریال را هم داریم. اگر قرار باشد این برنامه‌ها بو و رنگی نداشته باشند، نبودن آنها بهتر از بودنشان است.»

برنامه‌هایی چون «دورهمی» یا «خندوانه» برندهای تلویزیون است که گاهی تصمیم‌گیری درباره آنها را از سطح یک شبکه فراتر برده است با این حال این سرمایه‌ها، اعتباری را به ارمغان آورده است که پخش آن‌ها مخاطب زیادی را به تلویزیون جذب می‌کند و حتی تولید این برنامه‌ها بیشتر از اینکه بار مالی برای سازمان صداوسیما داشته باشد سود زیادی را از پیام‌های بازرگانی روانه صداوسیما می‌کند.

با این حال مهمتر از تولید چنین برنامه‌هایی نحوه اطلاع رسانی صداوسیما و معاونت سیما درباره این برنامه‌هاست که هیچ گاه تکلیف مخاطب و رسانه‌ها را به طور قطعی مشخص نمی‌کند.

اتفاق ویژه هفته؛ آشتی رسانه ملی با شبکه نمایش خانگی رسمی شد!

پیش از این در آیتم سینما در سیما از نقد سریال «مانکن» به عنوان یکی از مجموعه‌های شبکه نمایش خانگی در برنامه «هفت» به عنوان یک اتفاق ویژه نوشتیم؛ اتفاقی که اگرچه چندان میسر نشد اما پیش درآمد خوبی برای پذیرفته شدن رسمی محصولات شبکه نمایش خانگی توسط تلویزیون بود. در هفته‌ای که گذشت اما اتفاق جالب‌تری رخ داد که گویا نگاه تلویزیون به شبکه نمایش خانگی جدی تر شده و رسمیت بیشتری به محصولات این حوزه بخشیده است.

روزنامه جام جم به عنوان رسانه ارگانی صداوسیما عکس جلد خود را به حامد عنقا اختصاص داد و گفتگوی مفصلی با او ترتیب داد که این روزها در مقام طراح، نویسنده و ‌تهیه‌کننده سریال «آقازاده» در شبکه نمایش خانگی مشغول کار است. حامد عنقا اگرچه با نویسندگی «قلب یخی» جزو اولین کسانی بود که از ظرفیت شبکه نمایش خانگی سود برد با این حال سال‌ها بود در این مدیوم کار نکرد و بیشتر به نگارش و تولید سریال برای شبکه‌های تلویزیونی مشغول شد.

او حالا مشغول تولید «آقازاده» است و طی هفته اخیر درباره این سریال نه تنها با روزنامه رسمی صداوسیما بلکه با برنامه رادیویی «صحنه» هم سخن گفت. او حتی بنا بود یکی از اصلی‌ترین مجریان تلویزیونی یعنی احسان علیخانی را هم به‌عنوان بازیگر این سریال به کار بگیرد که در این برنامه رادیویی از چگونگی مذاکرات و دلایل علیخانی برای نبودش در این سریال هم سخنانی را مطرح کرد.

بعد از او نیز بابک کایدان نویسنده دیگری بود که این روزها با نگارش سریال «مانکن» در شبکه نمایش خانگی شناخته می‌شود و او هم در گفتگویی با برنامه رادیویی «صحنه» به پرسش‌های آرش ظلی پو درباره سریال غیرتلویزیونی خود پاسخ داد. مجموع این رویکردها نشان می‌دهد که گویا صداوسیما نگاه بازتری را نسبت به شبکه نمایش خانگی و تولیدات آن پیش گرفته است، رسانه‌ای که پیش از این، محصولات خانگی را به عنوان رقبای خود تلقی می‌کرد و سعی می‌کرد هیچ جا اسمی از این محصولات برده نشود، حالا در پی مصاحبه با صاحبان و عوامل اصلی این تولیدات است و چه با نقد آثار و چه در حد معرفی نشان می‌دهد که هویت این آثار را به رسمیت شناخته است.

سینما در سیما؛ سهم ویژه «هزارتو» از تبلیغات تلویزیونی

این روزها چندین فیلم سینمایی مختلف روی پرده است که تیزر برخی از آن‌ها هم در تلویزیون دیده می‌شود. تیزر یکی از این فیلم‌ها اما به طور مکرر از قاب سیما و شبکه‌های مختلف دیده و باعث ابهاماتی در ذهن مخاطبان سیما شده است.

پخش تیزرهای سینمایی از تلویزیون همیشه با واکنش‌ها و سوالاتی همراه بوده است که بارها در همین بخش به آن‌ها اشاره شده است. این تیزرها در برخی موارد با چالش‌های فراوانی به پخش تلویزیونی رسیده‌اند و گلایه‌های بسیاری از طرف صاحبان آثار را به همراه داشته است و در چنین شرایطی که برخی از تیزرها از کمترین مزایای بهره‌مند می‌شوند یک تیزر سینمایی از اولین فیلم یک کارگردان جوان به دفعات روی آنتن می‌رود.

به احتمال زیاد هیچ مخاطب تلویزیونی باقی نمانده است که تبلیغ فیلم «هزارتو» و تیزر تلویزیونی آن را ندیده باشد؛ فیلمی که با نام اولیه «لابیرنت» شناخته می‌شد و با همین نام در جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی شد اما در آستانه اکران عمومی نام آن به «هزارتو» (ترجمه فارسی لابیرنت) تغییر کرد. کارگردان این فیلم امیرحسین ترابی به عنوان یک فیلم اولی مطرح می‌شود و این اولین تجربه سینمایی مستقل اوست. با این حال تیزرهای مختلفی از این سینمایی روی آنتن رفته است.

در پایان تیزر فیلم «هزارتو» نام یک کمپانی تبلیغاتی هم به چشم می‌خورد که سرمایه‌گذار اصلی فیلم است و البته بیش از تهیه‌کنندگی فیلم به‌عنوان یک کمپانی صاحب‌نام در عرصه ساخت تیزرهای تلویزیونی شناخته می‌شود که طبیعتا برای پخش تبلیغات محصولات مختلف طرف قرارداد با سازمان صداوسیما است. به نظر می‌رسد حضور این شرکت تبلیغاتی در مقام سرمایه‌گذار فیلم «هزارتو» می‌تواند یکی از مهمترین دلایل پخش مکرر تیزرهای این فیلم، آن هم بدون نگرانی مالی از سوی عوامل باشد!

پیشنهاد ویژه؛ سرگذشت زن ایرانی برای مبادله داعشی‌ها

تعداد مستندهایی که ایرانیان درباره داعش و رنجی که مردم سوریه در این چند سال برده اند زیاد نیست، اما از میان همین تعداد کم شاید فقط نام چند اثر را بتوان برد که روایت‌هایی دراماتیک و تکان‌دهنده در این حوزه ساخته و یا روایت‌های جدیدی را ارائه کرده‌اند که برای مخاطب حیرنت‌انگیز و متفاوت بوده است . از این نمونه‌ها می‌توان به آثاری از قبیل «زنانی با گوشواره‌های باروتی» از رضا فرهمند و یا « A۱۵۷» از بهروز نورانی پور یاد کرد.

 مستند «ماهرخ» که توسط مرکز بسیج صداوسیما تهیه شده تابستان امسال در سوریه ضبط شده است و روایتی از سرگذشت زنی دارد که چند سال از زندگی اش را در حال فرار از نیروهای داعشی گذرانده است.

این مستند به زندگی عجیب یک زن ایرانی می‌پردازد که دور از خانواده خود در سوریه زندگی می‌کرد و بعد از حمله نیروهای تکفیری به سوریه، مورد توجه آنها بعنوان یک اسیر ایرانی قابل مبادله قرار گرفت.

مستند «ماهرخ» به تهیه‌کنندگی سید رحیم هاشمی و کارگردانی محمدمهدی بهرامی‌نژاد ساخته شده است و به تازگی مراحل فنی آن پایان یافته و در پخش تلویزیونی قرار گرفته است.

این مستند قرار است برای نخستین بار روز جمعه ۱۵ آذرماه ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دو سیما پخش شود.

کد خبر 4789513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha