۲ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۲۶

توسط انتشارات پارس میهن انجام شد؛

چاپ کتابی درباره نقش فقر در تهدیدهای امنیت ملی

چاپ کتابی درباره نقش فقر در تهدیدهای امنیت ملی

کتاب «نقش فقر در تهدیدهای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران» نوشته علی حق‌شناس توسط انتشارات پارس میهن منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «نقش فقر در تهدیدهای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران» نوشته علی حق‌شناس به‌تازگی توسط انتشارات پارس میهن منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب برگرفته از رساله دکترای نویسنده است که درباره مطالعات امنیت ملی نوشته شده است. حق‌شناس معتقد است هرچند در مورد امنیت ملی تعاریف مختلفی ارائه شده، اما مفهوم امنیت ثابت است. با این‌حال، محتوای جغرافیایی-سیاسی امنیت تابع شرایط زمان و مکان بوده و تغییر می‌کند. بنابراین می‌توان گفت امنیت ملی عبارت است از شرایطی که در آن منافع ملی و ارزش‌های داخلی یک ملت از گزند خطرها و تهدیدهای داخلی و خارجی دور نگاه داشته شود.

این‌کتاب ۵ فصل اصلی دارد که عناوین‌شان به‌ترتیب عبارت است از: کلیات، مطالعات امنیت ملی و مفهوم فقر (چارچوب نظری)، وضعیت فقر و تهدیدهای امنیت ملی در دولت‌های پس از انقلاب، فقر و تهدیدهای امنیت ملی در استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان، نتیجه‌گیری.

یکی از بهانه‌های نگارش کتاب «نقش فقر در تهدیدهای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران» این بوده که با وجود پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، کشورمان هنوز در معرض انواع بحران‌ها، تهدیدها و تحریم‌ها بوده است و در واقع ایران به‌عنوان یک‌کشور تاثیرگذار، ویژگی‌های تقریباً منحصربه‌فردی _ هم چالش‌ها و هم بحران‌های امنیتی _ دارد. همچنین با گذشت حدود ۴ دهه از پیروزی انقلاب، هنوز راهبرد امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به‌صورت مدون و پیش‌بینی‌شده در اختیار نیست و فقر علمی در زمینه شناخت بحران‌ها و تهدیدهای امنیت ملی تا اندازه زیادی به بی‌توجهی این‌مفهوم در عرصه سیاست‌گذاری کلان کشور برمی‌گردد.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

در ایران روند تخریب محیط زیست در طول چند دهه اخیر افزایش بی‌سابقه‌ای یافته و در بسیاری از موارد، این روند از دیگر کشورها جدی‌تر بوده است. بیش‌تر آمارهای نگران‌کننده مرتبط با محیط زیست ایران محصول برآیند موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی سرزمین ایران، کم توجهی به نقش جستارهای پایداری محیط در طراحی و اجرای سازه‌ها و فضاها، ناآگاهی عمومی و کم‌توجهی سازمان دولتی است. به نظر می‌رسد تداوم این وضعیت، دست کم در دو دهه آینده، کشور را با چالش‌های امنیتی محیط محور پرهزینه و زمانبر، رویارو خواهد کرد که از پایداری و ثبات نیز برخوردارند. در این زمینه توجه به برخی نتایج پژوهش‌های خارجی در مورد شرایط زیست محیطی ایران، به ویژه پژوهش‌های بانک جهانی و دانشگاه ییل در خور توجه و بیانگر این‌حقیقت است. اعلام شاخص جهانی عملکرد زیست محیطی سال ۲۰۱۳ که به صورت دوره‌ای توسط این دانشگاه منتشر می‌شود، بازگو کننده آن بود که ایران بین ۱۳۲ کشور جهان با کسب نمره ۴۲/۷۳ در مقام ۱۱۴ قرار گرفته است. این در حالی است که کشور ما در سال ۲۰۰۸ در رتبه ۶۷ جهان و در سال ۲۰۱۰ در رتبه ۷۸ قرار داشته است. نکته قابل توجه آن است که هیچ کشوری در بین دو اندازه‌گیری متوالی بیش از ۳۰ پله تنزل نکرده است اما ایران در اندازه‌گیری اخیر ۳۶ پله تنزل داشته است.

این‌کتاب با ۳۲۲ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 4805334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha