۳۰ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۴۰

در گفت و گو با مهر مطرح شد

لابی نجومی‌بگیران مالیات حقوق را دوپله‌ای کرد

لابی نجومی‌بگیران مالیات حقوق را دوپله‌ای کرد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه لابی نجومی‌بگیران منجر به دوپله‌ای شدن مالیات حقوق شد، گفت: امیدواریم اشتباه کمیسیون تلفیق در مجلس اصلاح شده و مالیات حقوق بصورت ۵ پله‌ای تصویب شود.

وحید عزیزی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس برای دوپله‌ای کردن مالیات حقوق و دستمزد کارکنان، اظهار داشت: اشکال اصلی در قانون مالیات‌های مستقیم است که این نرخ‌های دو پله‌ای را تعریف کرده است. طی دو سال اخیر با تلاش مرکز پژوهش‌ها و نمایندگان مجلس این نرخ عادلانه تر شده بود، به این صورت که ۵ پله‌ای شد و حقوق‌های بالای ۱۲ و ۱۸ میلیون تومان مشمول نرخ ۲۵ و ۳۵ درصد مالیات شدند.

این کارشناس اقتصادی افزود: نرخ ۵ پله‌ای مالیات حقوق یکی از معدود موارد مالیات بر ثروتمندان در ایران بود چراکه مطابق با آن کسانی که درآمد و ثروت بیشتری دارند باید مالیات بیشتری بپردازند.

وی با بیان اینکه در سیستم مالیاتی ما برخلاف بسیاری از کشورها عدالت مالیاتی رعایت نمی‌شود، گفت: در نرخ دو پله‌ای، به نظر می‌رسد کسانی مشمول مالیات شدند که حقوقشان بالاتر از ۱۸ میلیون تومان است که درصد پایینی از افراد همچون قشر پزشکان متخصص و مدیران را مشمول می‌شوند.

عزیزی افزود: با توجه به اینکه در سیستم ۵ پله‌ای افرادی که حقوق بیشتری داشتند باید مالیات بالایی می‌دادند از این رو لابی و رایزنی کردند و تصمیم گیران را به سمت مالیات دو پله‌ای سوق دادند. البته برخی از تصمیم گیران خودشان نیز در این دسته قرار دارند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در مالیات دو پله‌ای، هم عدالت محور بودن تحت تأثیر قرار گرفت و هم درآمد مالیاتی دولت چند هزار میلیارد تومان کاهش خواهد یافت.

عزیزی گفت: امیدواریم در صحن جلوی این اشتباه کمیسیون تلفیق گرفته شود و همان لایحه دولت یعنی مالیات حقوق با نرخ ۵ پله‌ای تصویب شود.

کد خبر 4829197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha