۲۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۳۴

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور خبر داد:

رشد ۶ برابری توزیع نهال توت در کشور/ تولید ۱.۱ میلیون اصله نهال

رشد ۶ برابری توزیع نهال توت در کشور/ تولید ۱.۱ میلیون اصله نهال

شفت- رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به رشد شش برابری توزیع نهال توت در میان نوغانداران برای امسال، گفت: تولید یک میلیون و ۱۱۵ هزار اصله نهال توت در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، عدیل سروی زرگر پیش از ظهر دوشنبه در آئین نمادین آغاز پیله واچینی استان گیلان در روستای لپوندان شهرستان شفت، اظهار کرد: نوغانداری و پرورش کرم ابریشم یک فعالیت میراثی کهن و اقتصادی در استان گیلان به ویژه این شهرستان است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه احیای صنعت ابریشم در کشور به ویژه استان گیلان، افزود: تحولات سال‌های اخیر در حوزه نوغانداری نوید بخش رونق دوباره این صنعت در ایران و استان گیلان به عنوان خاستگاه آن است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور به افزایش توزیع تخم نوغان در سال جاری در میان نوغانداران اشاره کرد و گفت: توزیع جعبه‌های تخم نوغان از بیش از ۲۵ هزار و جعبه به ۴۶ هزار و ۱۰۰ جعبه برای امسال رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد رغبت بیشتر نوغانداران به فعالیت در این صنعت بوده ایم، تصریح کرد: تعداد بهره برداری در این بخش از ١٧ هزار و ۵۰۰ خانوار به ۲۵ هزار خانوار رسیده است.

سروی زرگر با اشاره به اینکه تمام نقاط ایران ظرفیت فعالیت در زمینه پرورش کرم ابریشم را دارد، بیان کرد: در حال حاضر ۲۲ استان در کشور در حوزه نوغانداری فعالیت می‌کنند و با توجه به افزایش توزیع تخم نوغان پیش بینی شده امسال شاهد افزایش برداشت پیله تر ابریشم باشیم.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی‌های انجام شده امسال شاهد تولید هزار و ۶۵۰ تن پیله تر ابریشم خواهیم بود، گفت: این در حالی است که سال گذشته ۹۸۰ تن پیله تر تولید شده است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به اینکه یک سوم پیله تر ابریشم در استان گیلان تولید می‌شود، گفت: شفت دومین شهرستان بعد از لنگرود در تولید پیله ابریشم است و استعدادها و ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه نوغانداری دارد.

وی با بیان اینکه تأمین نهال توت به عنوان منبع اصلی تغذیه کرم‌های ابریشم در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: امسال شاهد رشد شش برابری توزیع نهال توت هستیم و تولید یک میلیون و ۱۱۵ هزار اصله نهال توت تا اسفند ماه در دستور کار قرار گرفته که سهم استان گیلان ۴۰۰ هزار اصله نهال است.

سروی زرگر با اشاره به آغاز خرید توافقی پیله تر ابریشم از نوغانداران همزمان با برداشت پیله، گفت: قیمت خرید توافقی هر کیلوگرم پیله تر ۳۳ هزار تومان است که این کار بر اساس برنامه ریزی ها انجام شده در چهار شهرستان استان گیلان اجرایی می‌شود.

کد خبر 4950127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha