۱۶ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۷

با حمایت دولت بنگلادش

خاطرات شیخ مجیب‌الرحمن منتشر شد/پدر ملت و راه دشوار دموکراسی

خاطرات شیخ مجیب‌الرحمن منتشر شد/پدر ملت و راه دشوار دموکراسی

«خاطرات ناتمام» شامل یادداشت‌های شیخ مجیب‌الرحمن، بنیانگذار بنگلادش به زبان انگلیسی منتشر شد. با حمایت دولت این کتاب قرار است به زبان‌های دیگر نیز منتشر و پخش شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «خاطرات ناتمام» نوشته شیخ مجیب الرحمن (پدر ملت بنگلادش و بنیانگذار این کشور) به زبان انگلیسی از سوی چاپخانه دانشگاه داکا منتشر شد. این کتاب در حقیقت مجموعه یادداشت‌هایی است که شیخ مجیب الرحمن هنگام زندانی شدنش در فاصله سال‌های ۱۹۶۷ الی ۱۹۶۹ به رشته تحریر درآورد. این یادداشت‌ها نزد دخترش یعنی شیخ حسینه واجد، رییس دولت کنونی بنگلادش نگهداری می‌شد تا اینکه برای نخستین بار به سال ۲۰۰۴ در قالب کتاب در دسترس بنگلادشی‌ها قرار گرفت.

در این کتاب روایت‌های مبارزات شیخ مجیب الرحمن از دوران دانشجویی‌اش (سال ۱۹۴۰) تا مبارزات برای دموکراسی (۱۹۵۵) نیز ارائه شده است. شیخ مجیب الرحمن خواستار یک جمهوری سوسیالیستی بود. پس از تشکیل کشور پاکستان و تحمیل زبان اردو بر جمعیت بنگالی زبان، در پاکستان شرقی توسط دولت به سال ۱۹۵۲، در پاکستان شرقی نهضت زبان مادری شکل گرفت. در این نهضت شیخ مجیب الرحمن بعنوان رهبر خط مقدم ظاهر شد و برای حقوق دموکراسی مبارزه کرد و تلاش‌هایش سرانجام به تشکیل کشور بنگلادش منتهی شد.

با این اوصاف اما سال ۱۹۷۵، یعنی چهار سال پس از تأسیس کشور مستقل بنگلادش در این کشور یک کودتای نظامی رخ داد که بر اثر آن شیخ مجیب الرحمن و خانواده‌اش و کارکنان دفترش همگی کشته شدند، این میان تنها دو دختر او که در اروپا حضور داشتند از مرگ نجات پیدا کردند که شیخ حسینه واجد یکی از آنهاست.

داستان پیوستن شیخ به حزب عوامی لیگ و گرفتن رهبری آن و هدایت ملت به طرف استقلال و آزادی از جمله خاطراتی است که در کتاب خاطرات ناتمام مسطور است. در صفحات آخر کتاب، نمونه‌هایی از یادداشت‌های با دست خط خود شیخ مجیب الرحمن به چاپ رسیده است. این کتاب قرار است با پشتیبانی دولت شیخ حسینه واجد به زبان‌های مختلف ترجمه و در سطح جهان منتشر شود تا همگان پدر ملت بنگلادش را بشناسند.

این خبر با استفاده از اطلاعات ارسالی دفتر پژوهش‌های فرهنگی رایزنی فرهنگی ایران در بنگلادش تنظیم شده است.

کد خبر 4966902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha