۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۵۹

تهران سیاه پوش شد/برگزاری آئینهای عاشورایی بارعایت بهداشت

تهران سیاه پوش شد/برگزاری آئینهای عاشورایی بارعایت بهداشت

تهران- گردهمایی عزاداران تهرانی با رعایت پروتکل های بهداشتی در فضاهای باز و برگزاری آئین های عاشورایی این استان را مملو از شور عاشورا کرد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: شور حسینی بار دیگر در استان تهران اوج گرفت و میلیون‌ها نفر از عزاداران حسینی که از مدت‌ها قبل خود را برای برپایی آئین‌های عاشورایی در هیئات عزاداری در اقصی نقاط استان تهران آماده می‌کردند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به اقامه عزای حسینی پرداختند.

برپایی موکب ها و ایستگاه‌های صلواتی نذورات مومنانه و عزاداری در فضاهای باز عطر حسینی را بیش از پیش در پایتخت کشورمان منتشر کرد و پیچاند.

امروز به خوبی مشخص شد، که تدین و اعتقادات دینی در عمق باور مردم استان تهران جای دارد و امروز هر کوی و برزن استان تهران، از شرق این استان دماوند، فیروزکوه و پردیس گرفته تا غرب و شمال و جنوب این استان عزادار امام حسین (ع) بودند.

در هر یک از مناطق استان تهران مراسم عزاداری خاصی مطابق با رسوم مردم آن منطقه و نیز رسومی که برخی مهاجران ساکن داشتند، برگزار شد و هر کس در حد توان خود سعی داشت، یاد دلاورمردی ها و شجاعت‌های امام سوم شیعیان جهان و ۷۲ تن از یاران باوفایش را زنده نگه دارد و علیه ظلم، استکبار و زیاده خواهی و انحراف در هر بُرهه و زمانی باشد، فریاد زده و بر پیروزی از ولایت تاکید کند.

هرساله استان تهران با جمعیتی حدود ۱۵ میلیون نفر در ایام محرم به حسینیه‌ای بزرگ و باشکوه تبدیل می‌شود، امسال نیز علی رغم شیوع ویروس کرونا، مردم این استان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی اقامه عزا کردند و صدها هیأت عزاداری مملو از عُشاقی شد، که چیزی جز عشق به سالار شهیدان، عشق به آزادگی، پایمردی، شجاعت و دفاع از ولایت سبب گردهم آمدنشان نبود.

قبله تهران حسینیه شد

امروز و هم زمان با عاشورای حسینی حال و هوای خاصی در اکثر شهرها و روستاهای استان تهران حاکم بود و در این ایام عزاداری مردم به اوج خود رسید و زن و مرد، پیر و جوان، کودک و خردسال در حالی که ماسک بر صورت داشته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند، خود را ملزم به شرکت در آئین‌ها دانستند.

مردم ری، به عنوان قبله تهران قرن‌ها است، که روزهای عاشورا در حرم مطهر امامزادگان واجب التعظیم این شهرستان و نیز حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گردهم آمده و به عزاداری می‌پردازند، البته این ارادت به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مختص مردم ری نیست و از سراسر تهران دسته جات و هیئات عزاداری خود را به این حرم رسانده و به اقامه عزا می‌پردازند.

اما مردم مؤمن و متدین ری، امسال با تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری و در اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا عزای حسینی در روز عاشورا را متفاوت اما پویا و زنده برگزار کردند و عزاداری در زمین چمن‌های مصنوعی، فضاهای روباز و نیز فضای روباز حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با پرهیز از دسته روی و به صورت ثابت و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در حالی برگزار شد، که شرکت کنندگان در این مراسم ملزم به استفاده از ماسک شدند و در ورودی‌های حرم ماسک بین عزاداران توزیع می‌شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی ری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بسیاری از هیئات ری در ایام دهه اول محرم از فضای بوستان‌های این شهرستان برای اقامه عزا استفاده کردند و پروتکل‌های بهداشتی به دقت رعایت شد و سخت گیری های خاصی توسط خود هیئات و نیز عزاداران در این خصوص به عمل آمد.

حجت الاسلام علی کنگرلو ادامه داد: به عنوان مثال در مسجد جامع ری به عنوان یکی از مهم‌ترین مساجد چهار دهه اخیر شاهد برگزاری مراسم عزاداری حسینی به بهترین نحو و رعایت فاصله‌های یک و نیم متری، استفاده از ماسک و تونل‌های ضدعفونی در ابتدای ورودی مسجد و برگزاری مجلس عزا در حیاط مسجد بودیم و در مجموع تمام اماکن برگزاری عزاداری در سایت بیرق ثبت شده بود و پیش از آغاز محرم نظارت بر آنها انجام شد.

ملارد و پیشوا صحنه حضور عاشقان حسینی در روز عاشورا

در ملارد در غرب تهران نیز عزاداران در اماکن باز متعددی مانند گلزار شهدای گمنام به صورت ثابت ایستاده و به اقامه عزا و سینه زنی پرداختند و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در این شهرستان در دوران کرونایی نیز اجازه ندادند، پرچم حسین (ع) و عاشورای حسینی بر زمین بماند.

امروز هیأت‌های محله‌ای ملارد، در پارک‌ها، خیابان‌ها، حیاط مدارس و… طبق پروتکل‌های بهداشتی تجمع و اقامه عزا کردند.

یکی از عزاداران ملاردی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص دلیل ماسک زدنش اظهار داشت: باید همه ماسک بزنیم و من نیز می زنم، چرا که علاوه بر اهمیت حفظ سلامت خود و دیگران و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، نباید بهانه دست دشمنان اهل بیت داد، تا از این عدم استفاده ما از ماسک سو استفاده کنند.

محمود موحدی افزود: تعداد عزاداران حسینی در روز عاشورا سال جاری بیشتر نشده باشد، کمتر نیز نیست و همه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای امام حسین (ع) مجلس عزا گرفتند.

در پیشوا نیز مراسم باشکوه عزاداری در صحن مطهر حضرت جعفر ابن موسی (ع) و خیابان‌ها اطراف برگزار شد، یکی از عزاداران پیشوایی به خبرنگار مهر گفت: امسال به شدت دلتنگ بین الحرمین، دلتنگ حرم، دلتنگ روضه، سینه زنی و گریه برای امام حسین (ع) هستیم، سال گذشته در ماه محرم و اربعین حسینی به کربلا سفر کردیم، اما امسال توفیق حضور در کربلا نداریم، اما می‌توانیم، در کوچه‌های خودمان عزاداری کنیم.

اعظم اسدی افزود: از امام حسین (ع) می‌خواهیم، که توفیق حضور در حرمش را در سال آینده و با ریشه کن شدن کرونا برایمان فراهم آورد.

عزاداران ورامین و قرچکی نشان دادند، راه حسین (ع) کوتاه‌ترین راه رسیدن به بهشت است

کوچه‌ها و خانه‌های مزین به نام شهدا در ورامین نیز عاشورای امسال برای امام سوم شیعیان عزاداری می‌کنند، یکی از عزادارن حسینی در ورامین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نمی‌توان صدای عزاداری هیئات در روز عاشورا را شنید و در خانه ماند و به خسل عاشقان و عزاداران نپیوست، ما در این ایام هر شب با رعایت فاصله گذاری اجتماعی به عزاداری پرداختیم و از امام حسین (ع) نیز خواستیم، به حق این شب‌های عزیز، ویروس منحوس کرونا را از کشور ما و سراسر جهان دور کند.

محمد تاجیک گفت: پروتکل‌های بهداشتی در ورامین به خوبی رعایت شد.

گردهمایی بزرگ هیئات مذهبی قرچک نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قرچک برگزار شد و قرچکی‌ها نشان دادند، راه حسین (ع) کوتاه‌ترین راه رسیدن به بهشت است.

چه زیبا است، حسینیه‌ای به وسعت استان تهران و به وسعت دل‌های همه عاشقان حسینی تشکیل شد و پررنگ‌تر از هر سال شاهد ابراز ارادت به سید و سالار شهیدان بودیم.

کد خبر 5011208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha