۱۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۹:۰۶

اعتبارات قطره‌چکانی گردنه اسدآباد؛

گردنه پرمخاطره در شاهراه ارتباطی ۶ استان/ مرگ از روبه‌رو می‌آید!

گردنه پرمخاطره در شاهراه ارتباطی ۶ استان/ مرگ از روبه‌رو می‌آید!

جاده ۱۵ کیلومتری گردنه اسدآباد سال‌هاست بار سنگین تصادفات خونین را به دوش می‌کشد و در حالی ایمن‌سازی آن بارها رسانه‌ای شده است که این پروژه در گیرودار اعتبارات قطره‌چکانی همچنان درجا می‌زند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: گردنه اسدآباد از گردنه‌های معروف کوه الوند در استان همدان است که مابین همدان و کرمانشاه واقع شده و ۱۵ کیلومتر مسافت دارد.

طبق بررسی‌های صورت گرفته و آمار منتشر شده سالانه دست کم ۲۱ نفر در این مسیر پرحادثه جان خود را از دست داده و ۱۰۰ نفر نیز مجروح و مصدوم می‌شوند که در یک حساب سر انگشتی گویی در هر کیلومتر این مسیر سالانه ۱.۵ نفر فوت می‌کنند که اگر این وضعیت به کل استان همدان که دارای پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه است تعمیم داده شود باید سالانه هفت هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست بدهند که همین آمار حادثه خیز بودن گردنه اسدآباد را تأیید می‌کند.

گردنه اسدآباد با ۲ هزار متر ارتفاع یکی از پنج گردنه مخوف و سخت‌گذر ایران است و در دسته ۱۰ تایی جاده‌های حادثه‌آفرین کشور جای گرفته است گردنه اسدآباد با دو هزار متر ارتفاع یکی از پنج گردنه مخوف و سخت‌گذر ایران است و در دسته ۱۰ تایی جاده‌های حادثه‌آفرین کشور جای گرفته به نوعی که در خصوص این گردنه بارها تاکید شده عمده مشکل گردنه اسدآباد تصادفات رخ‌به‌رخ است.

گردنه اسدآباد تنها یک مسیر عبور از مرکزیت استان همدان و شهرستان‌های آن به شهرستان اسدآباد نیست، بلکه محل عبور بزرگراه کربلا از این شهر نیز هست و با توجه به قرار گرفتن آن در شاهراه ارتباطی ۶ استان کشور و پُل ارتباطی با برخی کشورهای همسایه می‌توان این مسیر را بین‌المللی نیز برشمرد.

طبق آنچه که در سند راهبردی و عملیاتی سه ساله استان همدان آمده مطالعه و اجرای تونل گردنه اسدآباد، تعریض گردنه و نصب نیوجرسی از اقدامات اولویت دار و محرک توسعه شهرستان اسدآباد مطرح شده است؛ اما بررسی نشان می‌دهد تاکنون قدمی برای مطالعه طرح تونل گردنه اسدآباد برداشته نشده است.

از سویی در این سند بر توجه به انرژی نو (پنل خورشیدی) برای تولید برق سامانه‌های عرفی عشایری (نیروگاه بادی گردنه اسدآباد) نیز تاکید شده که از این بخش سند که بگذریم در این گزارش وضعیت حادثه‌خیزی گردنه بررسی شده است.

چندین سال است که مداوم تأکید می‌شود که «گردنه اسدآباد نیازمند توجه ویژه مسئولان برای ایمن سازی است»، «گردنه اسدآباد نیازمند اعتبار برای تعریض و دیگر اقدامات ایمن سازی است» اما این سوال وجود دارد که چرا تاکنون این مهم به سرانجام نرسیده و همچنان این مسیر از مسیرهای پرحادثه در کشور محسوب می‌شود؟ چه چاره‌ای باید اندیشیده شود تا مشکلات چندین ساله این گردنه تا حدی کاهش یابد؟

گردنه اسدآباد پرترافیک‌ترین راه مواصلاتی غرب کشور است

دقیق‌تر که می‌شویم گردنه اسدآباد پرترافیک‌ترین راه مواصلاتی غرب کشور است اما همچنان پس از چندین سال مسیر ترانزیت بودن و بیش از یک دهه قول تعریض، هنوز هم با مشکلاتی از جمله نامناسب بودن روشنایی، پیچ‌های پرخطر، مسیر نامناسب، آسفالت‌های آسیب دیده، تصادفات رخ به رخ، سقوط اتوبوس و ماشین‌ها به داخل دره و مسائلی از دست مواجه است.

حال باید دید نگاه مسئولان مربوطه به این موضوع چگونه بوده است؟ آیا گردنه اسدآباد با توجه به نزدیکی به فصل بارش باز هم قرار است شاهد مسدودی جاده به سبب لغزندگی و تصادفات جاده‌ای باشد یا برنامه‌های دیگری به صورت جدی برای این مسیر در پیش گرفته شده است.

رسیدن به پاسخ این سوالات ما را به سمت مسئولان هدایت کرد و بر آن شدیم تا گفتگویی با کیومرث سرمدی نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، مجید درویشی فرماندار شهرستان اسدآباد و حمید پرورشی خرم معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان ترتیب دهیم تا از آخرین وضعیت این گردنه و برنامه‌های پیش روی ایمن سازی آن آگاه شویم.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر با بیان اینکه گردنه اسدآباد به عنوان یک گردنه استراتژیک در محور ارتباطی استان‌های مرکزی و شرقی کشور به غرب و البته مسیر کربلا مطرح است، عنوان کرد: با همه این موارد، اما متأسفانه شاهد هستیم که گردنه اسدآباد به لحاظ مشکلاتی که دارد همواره مخاطراتی برای مردم ایجاد کرده است.

گردنه اسدآباد به جای اینکه به عنوان یک فرصت دیده شود، متأسفانه به سبب اعتبارات قطره چکانی و بی توجهی‌های صورت گرفته نسبت به آن به یک تهدید تبدیل شده است کیومرث سرمدی عنوان کرد: گردنه اسدآباد به جای اینکه به عنوان یک فرصت دیده شود، متأسفانه به سبب اعتبارات قطره چکانی و بی توجهی‌های صورت گرفته نسبت به آن به یک تهدید تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون اعتبارات مناسبی برای ایمن سازی و مناسب سازی گردنه اسدآباد در نظر گرفته نشده است، عنوان کرد: هر ساله اعتباراتی محدود به این گردنه تزریق می‌شود که آن قدر محدود است که حتی برای هزینه‌های نگهداری این مسیر نیز کافی نیست.

سرمدی در ادامه گفتگو با تاکید بر اینکه باید بحث گردنه اسدآباد به لحاظ تعریض و ایمن سازی در بودجه سال آینده لحاظ شود، مطرح کرد: در این زمینه انتظار از وزیر راه و مسئولین مربوطه این است که به گردنه اسدآباد یک نگاه ملی و کشوری داشته باشند نه نگاهی منطقه‌ای.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع ایجاد تونل در مسیر گردنه اسدآباد را حتماً پیگیری خواهیم کرد، افزود: این موضوع باید به عنوان یک مطالبه ملی مطرح شود و نیاز است تا در این زمینه نمایندگان استان‌های غربی کشور پای کار باشند تا نه تنها شاهد تعریض، ایمن سازی و آسفالت ریزی مناسب در این مسیر باشیم بلکه در این مسیر، تونل هم احداث شود.

احداث تونل گردنه اسدآباد نیازمند اعتبارات قابل توجه است

فرماندار شهرستان اسدآباد در گفتگو با مهر با بیان اینکه برای تعریض و ایمن سازی گردنه اسدآباد در سال جاری بالغ بر پنج میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در حال حاضر، این پروژه فعال است و پیمانکار آن از سمت همدان به سمت شهرستان اسدآباد در حال کار است.

مجید درویشی ادامه داد: علاوه بر بحث تعریض، قرار است وسط مسیر گردنه اسدآباد نیز گارد جداکننده ای نصب شود.

وی با اشاره به اینکه با تعریض این مسیر، شاهد کاهش حوادث و تصادفات جاده‌ای خواهیم بود، عنوان کرد: تعریض و ایمن سازی و البته روشنایی گردنه اسدآباد موضوعی است که باید به صورت جدی پیگیری شود چراکه همواره بحث حادثه خیز بودن گردنه اسدآباد مطرح است و تنها با چنین اقداماتی می‌توان این حوادث را کاهش داد.

وی در خصوص احداث تونل در مسیر گردنه اسدآباد نیز گفت: این موضوع نیازمند پیگیری است و باید مطالعات آن به انجام برسد که در صورت تأیید در مطالعات نیز نیازمند اعتبارات و زمان زیادی است.

مطالعات اولیه این پروژه انجام شده اما مطالعات اصلی آن نیازمند آن است که پروژه به صورت ملی دیده شود تا در صورت تأیید، بتوان با اعتبارات مناسب آن را اجرایی کرد فرماندار شهرستان اسدآباد با بیان اینکه احداث این تونل در دستور کار است، عنوان کرد: تاکنون مطالعات اولیه این پروژه انجام شده اما مطالعات اصلی نیازمند آن است که پروژه به صورت ملی دیده شود تا در صورت تأیید، بتوان با اعتبارات مناسب آن را اجرایی کرد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان نیز در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه مجموع طول راه‌های استان همدان برابر پنج هزار و ۱۱۴ کیلومتر است که این راه‌ها شامل ۸۵ کیلومتر آزادراه، ۴۹۸ کیلومتر بزرگراه، ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه درون شهری، ۳۱۸ کیلومتر راه اصلی، ۷۵۱ کیلومتر راه فرعی و سه هزار و ۳۶۲ کیلومتر راه روستایی است، گفت: امسال ۸۳ نقطه جدید پر تصادف و دارای تصادف در محورهای استان همدان شناسایی و در راستای ارتقای ایمنی راه‌های مواصلاتی استان همدان برنامه‌ریزی شده است.

حمید پرورشی خرم بیان کرد: استان همدان با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و وضعیت کریدور ارتباطی با ۶ استان هم جوار در ارتباط است و همین مساله ترافیک بسیار سنگینی در راه‌های استان همدان ایجاد می‌کند به طوری که در تعطیلات طول سال نیز شاهد پیک ترافیکی در راه‌های همدان هستیم.

وی بیان اینکه در مسیر گردنه اسدآباد بحث احداث تونل مطرح نیست، عنوان کرد: با توجه به شرایط خاص این محدوده، برای اجرای تونل نیازمند مطالعات مناسبی هستیم.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان ادامه داد: هم اکنون، تعریض، روشنایی و بحث نیوجرسی برای گردنه اسدآباد مطرح است و برای این موضوع بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

پرورشی خرم در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه قرارداد این پروژه از یک ماه قبل منعقد شده، عنوان کرد: اتمام پروژه مربوط به تعریض، روشنایی و نصب نیوجرسی در گردنه اسدآباد بستگی به پیشروی پیمانکار و شرایط فصلی دارد.

وی اظهار کرد: تعریض مسیر گردنه اسدآباد از سوی اداره راه و شهرسازی و اجرای حفاظ بتنی برای ارتقای ایمنی و نصب روشنایی این محور از سوی اداره راهداری همدان از برنامه‌های اصلی در راستای ارتقای ایمنی مسیر گردنه اسدآباد است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان یادآور شد: در این مسیر برای اجرای روکش نیز قراردادی بسته شده که طی یک تا دو روز آینده کار آن آغاز خواهد شد و امیدواریم قبل از فصل سرما شاهد به اتمام رسیدن این موضوع باشیم.

گردنه اسدآباد چشم انتظار اعتبارات ملی

گردنه اسدآباد یکی از گذرگاه‌های مهم غرب کشور است که در جنگ جهانی اول شاهد عبور انگلیسی‌ها، روس‌ها و عثمانی‌ها بوده و امروز بعد از چهار دهه از انقلاب همچنان مسیر استراتژیکی خود را حفظ کرده و محل عبور زائرین حسینی نیز است.

اما به راستی گردنه اسدآباد که سال‌ها به عنوان یک مسیر پُرحادثه و البته برف گیر (که در فصول سرد سال به دلیل مه گرفتگی و یا برف گیری و لغزندگی، مسدود نیز می‌شود) مطرح بوده نیازمند توجه بیشتر و تزریق اعتبارات مناسب و البته به موقع در بحث‌های ایمن سازی، روشنایی، تعریض است ضمن اینکه با توجه به رانش‌هایی که در بارندگی‌های سال ۱۳۹۸ در این منطقه شاهد بودیم، نیاز است تا هرچه سریع‌تر مطالعات زمین شناسی آن انجام شود و شاهد اجرای طرح‌های مناسب با توجه به شرایط ویژه این منطقه باشیم.

با همه این تفاسیر امید است تا با یک همت مسئولانه از سوی نمایندگان مردم غرب کشور در مجلس شورای اسلامی و پیگیری‌های مسئولین استان همدان شاهد آن باشیم که اعتبارات ملی و استانی به این محدوده در مدت زمان مناسب تزریق شود تا این گردنه نه تنها در تصادفات رانندگی قربانی نگیرد و سر تیتر خبرهای پُرحادثه و البته دردناک نباشد؛ بلکه چشم انداز زیبای آن در زمینه گردشگری مطرح شده و شهرستان اسدآباد از آورده‌های گردشگری و البته ایجاد نیروگاه بادی نیز دستانش پُر باشد.

کد خبر 5037318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حسینی IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      2 0
      اصلاح مسیر گردنه بسیار مرگبار اسداباد با وجود انکه از مصوبات دولت قبل بود اما این مصوبه بسیار مهم توسط نمایندگان مجلس و مسولان استان جهت اجرایی شدن پیگیری نشد . باتشکر از خبرگزازی مهر