۲۴ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۴۲

نخستین اثر ملی دانشگاه فردوسی مشهد رونمایی شد

نخستین اثر ملی دانشگاه فردوسی مشهد رونمایی شد

مشهد ــ نسخه خطی «منشآت خواجه اختیار گنابادی» که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود در موزه مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل مکرمی فر در مراسم رونمایی ثبت نخستین اثر ملی دانشگاه فردوسی مشهد که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: طی دو سال گذشته ثبت ملی ۷۵۰ اثر از خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفته و پرونده آن‌ها تکمیل شده است. نشآت به خط تعلیق خواجه اختیار منشی گنابادی  متعلق به دانشگاه فردوسی مشهد به شماره ۵۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، با حضور رئیس دانشگاه فردوسی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی و جمعی از علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ رونمایی شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه نسخه خطی «منشآت خواجه اختیار گنابادی» که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود و امروز از این اثر در موزه مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد رونمایی شده، بیان کرد: تاکنون ۱۵۱ ثبت ملی اثر از این تعداد به استان ابلاغ شده است و ۹۵ مورد مربوط به تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی بوده که با ثبت ملی از گزند تخریب به دور خواهند ماند.

مکرمی فر با اشاره به تبلور هنر ایرانی در مرقعات و فراز و فرودهای آن گفت: حاشیه نگاری‌ها در دوره تیموری کم فروغ شد اما در دوره صفوی دوباره اوج می‌گیرد اما هیچ وقت چراغ فرهنگ و هنر این مرز و بوم خاموش نشده است و نگارگری به تذهیب تبدیل و سپس تذهیب با نگار گری ترکیب می شود، ثبت ملی آثاری مانند خواجه اختیار منشی گنابادی، هنر خوشنویسی و خطاطی را به نام ایران تثبیت می کند.

وی، افزود: امیدوارم با ثبت ملی این آثار، آن‌ها را حفظ و به نسل‌های بعدی برسانیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی به توجه ویژه دانشگاه فردوسی به مسائل فرهنگی اشاره کرد و گفت: طی چند سال اخیر جریان فرهنگی برای معرفی، حفظ و توسعه داشته‌های فرهنگی و هویتی این دانشگاه شکل گرفته است.

در ادامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم، گفت: ثبت این آثار برای نسل آینده وظیفه‌ای است که بر عهده ما قرار دارد زیرا، امانتدار آیندگان هستیم، برخی از زیبایی‌های خلقت از جنس زیست بوم قرار دارد ولی برخی از زیبایی‌ها از جنس خلق زیبایی و توسط ابناء بشر است که ایرانیان و خراسانی‌ها در این موضوع باید به خود ببالند.

محمد کافی در ادامه، افزود: با توجه به شرایط فعلی و شیوع کرونا، ثبت این آثار ایجاد امید و نگاه روشنِ به آینده را نوید خواهد داد، امیدوار هستیم با همکاری مشترک بین دانشگاه و اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی بتوانیم آثار دیگری را که در این دانشگاه وجود دارد به ثبت ملی برسانیم

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: باید با تلاش مضاعف‌تر این آثار را در سطح آثار تاریخی بین المللی نیز به ثبت برسانیم تا از ظرفیت جهانی و اعتبار بین‌الملی آن برای کشور استفاده کنیم.

 در ادامه مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی – فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تاکنون هزار و ۸۱۰ اثر تاریخی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این میان تاکنون ۵۵۰ اثر منقول است، گفت: این نسخه با وضعیت مطلوب و خوبی در کتابخانه دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد نگهداری شده که اکنون وظیفه نگهداری از آن بر عهده ما و در موزه این دانشگاه خواهد بود.

محمود طغرایی، افزود: اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی تاکنون با سایر نهادها برای ثبت آثار ملی همکاری داشته است که بر همین اساس و در تفاهم نامه‌ای با آستان قدس رضوی در طول ۲ ماه گذشته، ۱۵ اثر نفیس این موزه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

در ادامه این مراسم رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: در موضوع نسخه شناسی وجود مالک معتبر در اصالت اثر تاثیر و نقش دارد، بخشی از این اثر توسط حمید مولوی که ملقب به پدر خراسان شناسی است به کتابخانه دانشکده الهیات اهدا شده و بخشی را نیز در قبال دریافت وجه واگذار کرده است.

سلمان ساکت، افزود: کتابخانه دانشگاه فردوسی مشهد پس از دانشگاه تهران و اصفهان بیشترین تعداد نسخ خطی را دارد.

وی، اظهار کرد: مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد پس از استعلام از مسئولان دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه و رؤیت این نسخه با ارزش که در سال ۱۳۴۸ به همراه تعداد نسخ خطی دیگر پس از خریداری در مخزن کتابخانۀ این دانشکده، نگهداری می‌شود مکاتبات خود را برای ثبت این اثر آغاز کرد.

وی، افزود: بر همین اساس شرایط بازدید مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی از این اثر گران‌بها فراهم شد و پس از طی چهار ماه در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه، گفت: این نسخه خطی دارای ۱۶ قطعه با حاشیه و تزئینات و مربوط به دوره صفویه است که در سال ۹۶۵ هجری قمری و به دست خواجه اختیارالدین جنابدی (گنابادی)، منشی شاه عباس در هرات و به زبان فارسی کتابت شده است.

وی، بیان کرد: این مرقع با جلد تیماج عنابی دارای دو حاشیه‌ شامل ۱۸ برگ و ابعاد هر صفحه آن ۲۹ در  ۱۹  سانتیمتر است که به صورت متن و حاشیه به نگارش در آمده است، هر صفحه این کتاب دارای پنج سطر است که حروف آن با طلا، سفیدآب و مرکب نوشته شده و فاصله بین سطرها طلا اندود و با تحریر مشکی تزئین شده است.

گفتنی است، در پایان مراسم با اهدای لوح با امضای رئیس دانشگاه فردوسی و مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از افراد موثر در ثبت ملی این اثر تقدیر شد.

کد خبر 5049103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha