۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۸

حجت الاسلام ابراهیمی اعلام کرد

بحران جمعیت؛ محور اصلی همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی

بحران جمعیت؛ محور اصلی همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی

دبیر علمی دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام ضمن تشریح محورهای این همایش گفت: بحران جمعیت یا همان کاهش جمعیت مهم ترین محور این همایش اشت.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام قاسم ابراهیمی دبیر علمی دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام (پیشگیری و مبارزه) اظهار داشت: این دومین مرحله از این همایش است که قرار است در سال ۱۴۰۰ برگزار شود. ما در همایش اول به دنبال گفتمان سازی و توانمند سازی بودیم تا بتوانیم از ظرفیت جامعه علمی و نخبگان در حوزه آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام استفاده کنیم.

وی افزود: در همایش اول بیشتر بر روی محورسازی و ظرفیت سازی متمرکز بودیم. این محورها در حوزه های آسیب های اجتماعی به صورت ویژه و تخصصی مورد بررسی قرار گرفت که در دومین همایش، اهداف همایش قبل را به صورت تخصصی تر در جریان می اندازیم.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) تصریح کرد: هدف اصلی ما تولید علم و تولید محتوا است. امیدواریم مقالاتی که ارائه داده می شوند، منابع منسجمی باشند تا بتوانیم در زمینه آسیب های اجتماعی از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: هدف اولیه ما بازخوانی و بازتولید نظریه های علمی، اسلامی در خصوص آسیب های اجتماعی است. رویکرد اولین همایش متنوع بود اما چیزی که اکنون برای ما مهم است آسیب شناسی فعالیت های علمی قبلی و ارائه شده در نخستین همایش است. در حوزه آسیب های اجتماعی مقالات و کتاب های خوبی تا به امروز داشتیم و این مقالات در زمینه داشته برای ما موثر بوده اند. در این همایش می خواهیم پیامدهای اجتماعی و فرهنگی آسیب ها و راه های مواجهه و مقابله با آسیب های موجود را بررسی کنیم.

دبیر علمی دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با اشاره به محورهای همایش مذکور گفت: محور اول بحران جمعیت یا کاهش جمعیت است. محور دوم حاشیه نشینی، محور سوم، مفاسد اخلاقی، محور چهارم، اعتیاد، محور پنجم طلاق، محور ششم آسیب های فضای مجازی و محور هفتم پیامدهای اجتماعی و فرهنگی کرونا است.

حجت الاسلام ابراهیمی خاطرنشان کرد: منظور از مفاسد اخلاقی، مفاسد اخلاقی ای است که بستر آنها اجتماع است. تقاضا می کنیم پژوهشگران با تمرکز بر این نوع آسیب، مقالات خود را ارسال کنند چرا که مفاسد اخلاقی یک دایره وسیع دارند.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) اظهار داشت: فضای مجازی به خودی خود آسیب نیست اما وقتی که بستر فرهنگی این فضا با چیزی که الان در دسترس مردم است، تناسب ندارد می تواند آسیب زا باشد و ما در همایش به دنبال آسیب های ناشی از استفاده نادرست از فضای مجازی هستیم.

دبیر علمی دومین همایش ملی مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام با اشاره به نحوه ارائه مقالات در این همایش بیان کرد: درست است سطح همایش پژوهشی است اما شرکت کنندگان می توانند مقالات ترویجی هم ارسال کنند.

حجت الاسلام ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: آخر دی ماه مهلت ارسال چکیده مقالات است و پژوهشگران می توانند اصل مقالات را با کمی تأخیر به دبیرخانه ارسال کنند.

کد خبر 5094602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha