به گزارش خبرنگار مهر، بازیهای جدی یا هدفمند (Serious Games)، بخشی کلیدی از بازیهای دیجیتال هستند که ما را در آموزش، تبلیغات، درمان و سایر اهداف جدی یاری میکنند. رویداد جایزه بازیهای جدی هر ساله در راستای تحقیق، تولید و ترویج بازیهای جدی توسط معاونت پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار میشود.
رویداد جامع جایزه بازیهای جدی، در چهارمین دوره خود تلاش میکند تا با برگزاری سه رویداد جشنواره بازی جدی سال ۱۳۹۹، هکاتون بازیهای جدی ۱۳۹۹ و سمپوزیوم بازیهای جدی ۱۳۹۹، زیرساختهای علمی و صنعتی را برای توسعه بیشازپیش بازیهای جدی در کشور فراهم و حلقههای توسعه را از تحقیقات دانشگاهی تا تجاریسازی محصولات موجود در صنعت تقویت کند. بخش هکاتون بازیهای جدی در تاریخهای ۱۹ الی ۲۱ آذرماه بهصورت آنلاین برگزار میشود و همچنین سمپوزیوم بازیهای جدی مورخ ۳ دیماه و فینال جشنواره بازی جدی سال و اختتامیه ۴ دیماه خواهد بود.
حامد نصیری معاون پژوهشی بنیاد ملی بازیهای رایانهای و دبیر جایزه بازیهای جدی در نشست خبری چهارمین دوره جایزه بازی جدی، به صورت مجازی درباره مشکلات تجاریسازی بازیهای رایانهای گفت: با توجه به مشکلاتی که در کشور برای تجاری سازی بازیهای رایانهای داریم، اما باید تلاش کرد از طریق سرمایهگذاری به بحث تجاری سازی هم توجه ویژه داشته باشیم.
او درباره همکاری بنیاد با سازمانهای فرهنگی و مرتبط با کودکان و نوجوانان درباره تولید بازیهای جدی و آموزشی، تصریح کرد: درباره به کارگیری بازی بومی با همکاری آموزش و پرورش از طریق برنامه شاد و کانون پرورش فکری توانستهایم تا درباره بازیهای جدی و آموزشی فعالیت ثمربخشی را داشته باشیم.
نصیری درباره بازیهای این فستیوال گفت: از ۲۹ آذرماه بازیها شروع شده و هنوز برندگان کاملاً مشخص و اعلام نشده است، تا در روز اختتامیه برندگان را اعلام کنیم. البته بعد از پایان داوری ۷۵ بازی ارسال شده به بخش جشنواره بازی جدی سال، به ترتیب حروف الفبا ۶ بازی «تکاپو» با موضوع سبک زندگی، بازی «راز متان» با موضوع مدیریت مصرف انرژی، بازی «ریاکشن» با موضوع مدیریت شیوع کرونا، بازیهای «سردار» و «فیروزه» با موضوع گردشگری، و بازی «ویلکا» با موضوع توانبخشی به عنوان فینالیستهای این بخش انتخاب شدند. همچنین این رویداد در مجموع بیش از ۲۰ میلیون تومان جایزه به مقالات منتخب در این بخش تعلق خواهد گرفت و مقالات پذیرفته شده برای نمایهسازی به پایگاه استنادی IEEE Xplore ارسال خواهد شد.
نظر شما