۸ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۳۳

مهر گزارش می‌دهد؛

آرامش ساکنان مهرشهر دزفول در گرو احداث کلانتری

آرامش ساکنان مهرشهر دزفول در گرو احداث کلانتری

دزفول- ساکنان منطقه مهرشهر دزفول با ابراز نگرانی نسبت به افزایش وقوع سرقت‌های متعدد، خواستار احداث کلانتری مستقل دراین منطقه هستند که لازم است تحقق این مطالبه در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- رؤیا رجبی: امنیت از دیرباز یکی از نیازهای اساسی بشر برای زندگی و ادامه حیات بوده است و از حقوق طبیعی شهروندان یک جامعه به شمار می‌رود؛ بی‌توجهی به زیرساخت‌های امنیتی موجب هرج و مرج در جامعه می‌شود و فضا را برای جولان سارقان، بزهکاران و اقدامات ناهنجار آماده می‌کند.

منطقه مهرشهر دزفول با برخورداری از ۱۱۴ بلوک ۱۸ واحدی و ۲۲ واحدی، متشکل از دو هزار و ۳۱۲ واحد آپارتمانی و جمعیتی بالغ‌بر ۱۰ هزار نفر از جمله مناطق جدید الاحداث دزفول در سال‌های اخیر است که به رغم اینکه باید همگام و همزمان با پیشرفت فیزیکی و افزایش جمعیت در این منطقه، زیرساخت‌های امنیتی نیز در آن آماده و تأمین می‌شد اما این چنین نشد به گونه‌ای که اکنون این منطقه از داشتن یک کلانتری محروم است.

نبود کلانتری و حتی یک ایستگاه پلیس موجب بروز سرقت‌های متعدد به ویژه سرقت وسایل نقلیه از جمله موتورسیکلت، زورگیری، کیف و موبایل قاپی در مهرشهر شده است که این امر باعث ایجاد احساس ناامنی بین شهروندان ساکن در این منطقه و نارضایتی آنها از وضع موجود شده است و اکنون احداث یک کلانتری به یکی از مهم‌ترین مطالبات اهالی مهرشهر تبدیل شده است.

از سویی بی‌توجهی متولیان نسبت به تأمین روشنایی این منطقه به ویژه جاده مهرشهر موجب سوءاستفاده سارقان شده است، به گونه‌ای که این امر به افزایش راهزنی‌ها و سرقت‌ها در این منطقه دامن زده است.

وقوع سرقت‌های متعدد به دلیل نبود کلانتری

یکی از شهروندان ساکن در منطقه مهرشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: به دلیل وجود بیش از دو هزار واحد آپارتمانی و همچنین سکونت جمعیتی بالغ‌بر ۱۰ هزار نفر در کوی مهرشهر، جای خالی یک کلانتری در این منطقه بشدت احساس می‌شود اما متأسفانه در این منطقه که پرتراکم‌ترین نقطه شهرستان به نسبت مساحت به شمار می‌رود، تاکنون هیچ‌گونه اقدام مؤثری در راستای رفع نیازهای ابتدایی ساکنان آن صورت نگرفته است.

«سید محمد شاهزاده صفوی» تأمین امنیت، امکانات رفاهی، آموزشی و بهداشتی را از جمله مهم‌ترین مطالبات مردم منطقه مهرشهر عنوان می‌کند و می‌افزاید: شایسته بود که با گذشت چند سال از سکونت اهالی مهرشهر، یک کلانتری در راستای تأمین امنیت ساکنان منطقه احداث می‌شد اما بی‌توجهی مسئولان به این امر مهم باعث شده است تا ساکنان مهرشهر همواره با اتفاقات ناگواری نظیر سرقت‌های مسلحانه، زورگیری و یا ایجاد رعب و وحشت به ویژه در جاده مهرشهر مواجه باشند.

وی بیان می‌کند: کمتر مجتمع ساختمانی در مهرشهر وجود دارد که حداقل یک نفر از ساکنانش مورد حمله سارقان به ویژه در جاده مهرشهر- آزادگان قرار نگرفته باشد که این وضعیت تأسف‌آور است.

شاهزاده صفوی تأکید می‌کند: از مسئولان انتظار می‌رود که توجه بیشتری را به این منطقه که جمعیت جوان زیادی در آن سکونت دارد، نشان بدهند و بازدیدهایشان را از مهرشهر صرفاً به دیدارهای انتخاباتی محدود نکنند.

سوءاستفاده سارقان از نبود کلانتری

به دلیل تاریکی جاده مهرشهر، از ساعت ۱۰ شب به بعد تردد در این جاده به دلیل احتمال وقوع زورگیری و سرقت، دل شیر می‌خواهد و اگر وسیله نقلیه شما موتور باشد تا زمان رسیدن به منزل باید لحظات نفس‌گیری را تحمل کرد.

این‌ها را «محمدحسین غنچه» یکی از ساکنان منطقه مهرشهر می‌گوید و ادامه می‌دهد: وسیله نقلیه بسیاری از ساکنان مهرشهر، موتور است و هر لحظه ممکن است افراد در حال تردد در این منطقه مورد هجوم سارقانی قرار بگیرند که با سوءاستفاده از تاریکی در گوشه و کنار مسیر کمین کرده‌اند.

وی تصریح می‌کند: تابستان امسال هنگامی که از کار به منزل بر می‌گشتم، دو فرد سارق به صورت ناگهانی به سمت من در وسط جاده هجوم آوردند؛ هرچند با مرکز ۱۱۰ تماس گرفتم اما از آنجایی که مهرشهر فاقد کلانتری است و نیروی پلیس از مناطق دیگری به مهرشهر می‌آید، حضور نیروهای پلیس دقایق زیادی به طول می‌انجامد که در بسیاری از مواقع کار از کار گذشته است.

غنچه ادامه می‌دهد: چند روز پیش نیز که مه غلیظی هوا را فراگرفته بود، موقع برگشت به منزل تمام وجودم را آشوب و استرس فرا گرفته بود چرا که به خاطر کاهش دید باید با سرعت بسیار کمی رانندگی می‌کردم و چنین مواقع فرصت خوبی برای راهزنان است.

وی می‌گوید: قطعاً اگر یک کلانتری مستقل در مهرشهر احداث شود و پلیس به صورت مرتب گشت داشته باشد، این حوادث ناخوشایند رخ نمی‌دهد و یا به کمترین میزان خود می‌رسد.

فضای ناامن مهرشهر، دلهره آور است

یک بانوی ساکن در منطقه مهرشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: نبود کلانتری در مهرشهر فضای مناسبی را برای سارقان و زورگیران به وجود آورده و فضای منطقه را ناامن کرده است.

«نسرین» می‌افزاید: متأسفانه چند ماه پیش هنگامی که در مسیر رفتن به منزل مشغول صحبت با موبایل بودم، دو سارق موتورسوار با سرعت زیادی از کنارم رد شدند و پس از سرقت موبایلم، متواری شدند؛ وقتی که کلانتری و پلیسی در منطقه نباشد، طبیعی است که خیال سارقان راحت باشد و در روز روشن اقدام به سرقت می‌کنند.

وی بیان می‌کند: اهالی منطقه مهرشهر به ویژه بانوان برای تردد روزمره و حتی پیاده‌روی احساس امنیت ندارند و این احساس ناامنی تأثیر منفی زیادی را در زندگی ساکنان به وجود آورده است؛ بنابراین لازم است هر چه زودتر مشکل نبود کلانتری در مهرشهر برطرف شود.

این بانوی ساکن مهرشهر با بیان اینکه وجود پلیس و گشت مستمر پلیس در منطقه موجب قوت قلب ما خواهد شد، تصریح می‌کند: اگر اتفاق ناگواری برای بانوان و حتی کودکان این منطقه رخ دهد، چه کسی پاسخگو است؟ وقوع سرقت و زورگیری‌های متعدد در این منطقه به اندازه کافی باعث التهاب و اضطراب در بین ساکنان شده است؛ پس بهتر است مسئولان تا قبل از بروز فاجعه بزرگ‌تر اقدام به ایجاد یک ایستگاه پلیس در منطقه کنند.

تخصیص زمین برای احداث کلانتری در مهرشهر

در همین راستا نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: اولین گام در راستای ارتقای سطح امنیت شهرستان دزفول در چند روز گذشته محقق شد که بر این اساس با پیگیری‌های صورت گرفته، درجه نیروی انتظامی دزفول از ۱۷ به ۱۸ رسید که این درجه معادل درجه شهر اهواز است.

«سید احمد آوایی» می‌افزاید: در دومین گام تلاش ما این است که امکانات و تجهیزات نیروی انتظامی شهرستان دزفول از قبیل امکانات فیزیکی، نیروها، ماشین آلات و سیستم نرم افزاری نیز متناسب با درجه جدید باشد که در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت و تحقق این امر مهم در دستور کار است.

وی در خصوص نبود کلانتری در منطقه مهرشهر توضیح می‌دهد: با توجه به سکونت چند هزار نفر از شهروندان در منطقه مهرشهر جای خالی یک کلانتری در این منطقه بشدت احساس می‌شود و به همین دلیل احداث یک کلانتری که جزو مطالبات اصلی ساکنان این منطقه است، در دستور کار ما قرار گرفت؛ در همین راستا با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق راه و شهرسازی زمینی به متراژ یک هزار و ۳۵ مترمربع برای احداث کلانتری در این منطقه اختصاص یافت.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تأیید اولیه این زمین توسط نیروی انتظامی انجام شده است، اضافه می‌کند: موقعیت زمین از نظر اشراف به منطقه نیز توسط کارشناسان و بازرسان نیروی انتظامی تأیید شده است و از آنجایی که این زمین به صورت انحصاری برای کلانتری در نظر گرفته شده است؛ بنابراین در صورتی که کارشناسان نیروی انتظامی خواستار افزایش متراژ این زمین باشند، این امر نیز امکان‌پذیر است.

کلنگ زنی، در صورت تأیید نهایی زمین توسط نیروی انتظامی

آوایی عنوان می‌کند: در حال حاضر منتظر تأیید نهایی این زمین توسط کارشناسان و بازرسان نیروی انتظامی استان هستیم که در زمینه تسریع این امر نیز در حال پیگیری هستیم.

وی بابیان اینکه پس از تأیید نهایی زمین، بلافاصله عملیات کلنگ زنی و احداث کلانتری مهرشهر آغاز خواهد شد، می‌گوید: بر اساس پیگیری‌های انجام شده و مطابق با تعهداتی که صورت گرفته است، استانداری خوزستان ۵۰ درصد هزینه احداث این کلانتری را تقبل کرد و ۵۰ درصد دیگر نیز توسط راه و شهرسازی تقبل شده است؛ ضمن اینکه از خیران حوزه امنیت نیز دعوت به عمل می‌آوریم که در راستای تسریع در روند احداث ساختمان و تأسیسات این کلانتری یاریگر ما باشند.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: اگر زمین این کلانتری تأیید نهایی شود، پیش‌بینی می‌شود که این پروژه در راستای ارتقای سطح امنیت منطقه مهرشهر و تحقق مطالبه ساکنان در سال جاری کلنگ زنی شود؛ ضمن اینکه به مردم این منطقه اطمینان را می‌دهم تا نهایی شدن عملیات ساخت کلانتری در این منطقه، تجهیز و استقرار نیروی انتظامی در آن، تلاش و پیگیری خواهیم کرد.

لزوم ایجاد ایستگاه پلیس تا زمان احداث کلانتری

فرمانده نیروی انتظامی دزفول نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: ما به اهالی مهرشهر برای استقرار نیروهای پلیس قول داده‌ایم و روی قولمان نیز هستیم اما از آنجایی که احداث کلانتری یک پروسه طولانی است و این فرآیند ممکن است یک یا دو سال طول بکشد، استقرار ایستگاه پلیس می‌تواند راهکار مناسبی تا زمان اتمام عملیات احداث کلانتری باشد.

سرهنگ روح الله گراوندی می‌افزاید: برای تحقق این امر لازم است که فرمانداری، دفتر نماینده، شورای شهر و شهرداری با هماهنگی نیروی انتظامی استان زمینی را که برای کلانتری مهرشهر اختصاص یافته است، دیوارکشی و محصور کرده و کانکس مخصوصی را در آن مستقر کنند که قطعاً اگر این زمینه و زیرساخت مهیا شود؛ ما نیز نیرو و خودرو و تجهیزات مورد نیاز را برای این ایستگاه در کمترین زمان ممکن فراهم خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی دزفول هیچ محدودیتی برای ایجاد یک ایستگاه پلیس در منطقه مهرشهر ندارد، می‌گوید: تحقق این امر نیازمند همکاری و مشارکت سایر ارگان‌های شهرستان در زمینه محصور کردن زمین و نصب کانکس است؛ ضمن اینکه نیروی انتظامی دزفول و استان برای احداث کلانتری در مهرشهر نیز اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

فرمانده انتظامی دزفول در ادامه به گشت‌های مستمر در مهرشهر اشاره می‌کند و می‌گوید: گشت‌های نامحسوس و انتظامی به صورت شبانه‌روز در مهرشهر فعالیت دارند و با مخلان نظم و امنیت در این منطقه بشدت برخورد می‌کنند چرا که مهرشهر بخشی از شهر است و وظیفه ما نیز گشت زنی و تأمین امنیت برای مردم این منطقه همچون مردم تمام مناطق دیگر است.

ضرورتی که نیازمند عزم راسخ مسئولان است

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به مشکلات متعددی که در زمینه امنیت برای ساکنان مهرشهر رخ می‌دهد، می‌طلبد که همه مسئولان برای احداث کلانتری در این منطقه دقت نظر و توجه ویژه‌ای را داشته باشند؛ احداث کلانتری یک ضرورت و یک مطالبه به حق است.

بنابراین مطالبه به حق باید از سوی مسئولان که خدمت‌گزار مردم هستند، به درستی دنبال شود و تا زمان تحقق این امر از تلاش دست بر ندارند.

از آنجایی که پروسه احداث کلانتری زمان‌بر است؛ بنابراین شایسته است در کنار پیگیری جدی و ویژه برای احداث کلانتری، مطابق با صحبت‌های فرمانده انتظامی شهر در این گزارش، یک ایستگاه پلیس به عنوان راهکار کوتاه‌مدت در مهرشهر مستقر شود تا فضای مهرشهر برای ساکنان امن و برای سارقان ناامن شود.

با توجه به اینکه دزفول در حال توسعه است، از سویی ضروری است که شهرسازان و برنامه ریزان شهری به موضوع تأمین امنیت و پیوست‌های امنیتی را از جمله در نظر گرفتن فضاهای لازم برای تأمین سرانه‌های امنیتی و انتظامی در کنار سایر سرانه‌های خدماتی شهر توجه ویژه‌ای داشته باشند.

همچنین باید توجه کرد که مقوله امنیت صرفاً مربوط به نهادهای انتظامی و امنیتی نیست و تأمین امنیت نیازمند تأمین یکسری زیرساخت‌هاست که برای تأمین این زیرساخت‌ها تمام دستگاه‌ها باید کمک کنند.

کد خبر 5106772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha