۲۰ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۴۸

ضابطیان در گفتگو با مهر مطرح کرد؛

پادکست رسانه پیشتازه آینده جهان است

پادکست رسانه پیشتازه آینده جهان است

منصور ضابطیان گفت: پادکست رسانه پیشتاز آینده جهان است. زمانی که با گسترش رسانه‌ها، سرعت نقش به‌سزایی در انتقال پیام در زندگی ایفا می‌کند، پادکست می‌تواند در هرمکان و زمانی گوش داده شود.

منصور ضابطیان داور نخستین مسابقه پادکست ریلی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: در هر جشنواره‌ای برگزار کنندگان، نگاه ایده‌آلیستی دارند و ما هم در این‌مسابقه چنین نگاهی داشتیم. اما بالأخره رسیدن به یک‌تفاهم و همفکری و این که راه آهن به‌عنوان برگزارکننده چه می‌خواهد و روزنامه‌نگاران و پادکست‌سازان چه شیوه‌ای پیش می‌گیرند، نیازمند زمان و کاملا واضح است که در دوره اول شاید آزمون و خطاهایی را شاهد باشیم.

وی درباره ملاک داوری پادکست‌های این‌مسابقه گفت: ملاک هایی که من در داوری مدّ نظر داشتم، چه در داوری‌هایی که در این‌مسابقه انجام دادم و چه در جشنواره‌های دیگر، مبتنی بر این‌نظر هستند که در وهله اول خروجی کار مهم است. به‌این‌ترتیب بدون این که شاخص‌هایی را در نظر بگیرم، ابتدا به عنوان مخاطب عام به آثار گوش می‌دهم که آیا می‌توانند مخاطب را جذب خود کنند یا خیر. در درجه بعدی ملاک‌های محتوا و تحلیل و از سوی دیگر ساختار درست از نظر استفاده صحیح از موسیقی، افکت های صوتی و ... مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

این‌مجری رادیو و تلویزیون، در ادامه گفت: انتشار آثار مهمتر از تولیدشان توسط برگزار کنندگان جشنواره‌ها هستند. ارگان‌های دولتی، مهارت ویژه‌ای در آرشیو کردن آثار دارند اما در انتشار آثار، کمتر فعالیت‌های خوب را از آن ها شاهد هستیم. بدون شک اثر هنری وقتی مخاطب‌محور باشد و در ارتباط با مخاطب معنا پیدا کند، باید به توزیع صحیحش هم اندیشید. امیدوارم با توجه به کارهای خوبی که در میان آثار رسیده به مسابقه پادکست ریلی شاهد بودم، راه آهن به انتشار حداکثری آن ها از طریق رسانه های مختلف اقدام کند.

نویسنده کتاب «مارک و پلو» گفت: پادکست موضوعی مغفول مانده در سازمان‌های کشور ماست و ورود راه آهن به موضوع پادکست و انتشار فراخوانی برای خبرنگاران گام خوبی در این‌زمینه بود که باید چنین‌حرکت‌هایی در سال‌های آینده هم ادامه پیدا کنند. پادکست رسانه پیشتاز آینده در جهان است. زمانی که با گسترش رسانه‌های جدید، سرعت نقش به‌سزایی در انتقال پیام در زندگی ایفا می‌کند، باید گفت رسانه پادکست می‌تواند در هر جایی و در هر زمانی توسط مخاطب گوش داده شود و با وجود این‌که فاقد تصویر است، اما از نظر ارتباط با مخاطب می‌تواند رسانه‌ای موثر و کارا در نظر گرفته شود. هر کسی می‌تواند بسته به نوع سلیقه خود موضوعاتی را که تولید شده، به راحتی و فارغ از مشکلات سایر وسایل ارتباطی گوش دهد.

ضابطیان درباره ویژگی‌های پادکست‌های خوب گفت: هر محتوایی که در حوزه رسانه تولید می‌شود، باید چیزی را از نظر دانش یا احساس، به گنجینه مخاطب اضافه کند. یک پادکست خوب باید اطلاعات خوب به مخاطب خودش بدهد و این‌اطلاعات را هم باید به شکل هنری به مخاطب خود برساند؛ طوری‌که تولیدکننده پادکست، با استفاده از موسیقی، افکت وهمه چیزهایی که یک‌محصول صوتی می‌تواند در خود داشته باشد و آن را جذاب کند، در کارش داشته باشد.

کد خبر 5117439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha