۸ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۴۲

توسط موسسه متن فرهنگستان هنر؛

قسمت دوم «مسائل کلی زیبایی شناسی» بازنشر شد

قسمت دوم «مسائل کلی زیبایی شناسی» بازنشر شد

موسسه متن چاپ دوم «مسائل کلی زیبایی شناسی (قسمت دوم)» گردآوری جرولد لوینسون و ترجمه فریبرز مجیدی را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر، دومین چاپ کتاب «مسائل کلی زیبایی شناسی (قسمت دوم)» گردآوری جرولد لوینسون، ترجمه فریبرز مجیدی و ویراستاری مسعود قاسمیان را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۲۶۳ صفحه و بهای ۴۵ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب سال ۱۳۹۱ با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و بهای ۷۵۰۰ تومان منتشر شده بود.

این کتاب در اصل سومین مجلد از ترجمه مقالات دانشنامه زیبایی‌شناسی آکسفورد است. بخش اول این کتاب برای نخستین بار سال ۱۳۸۷ در دسترس مخاطبان قرار گرفت. قسمت سوم این کتاب نیز برای نخستین بار سال ۱۳۹۴ منتشر شد.

کتاب حاضر، مشتمل بر ۹ مقاله در زمینه در مسائل زیبایی شناسی به قلم تنی چند از فیلسوفان هنر است. در این مقالات کوشیده شده تا از ورای آثار هنری، انگاره‌ها و اندیشه‌های رایج در تمدن‌های گوناگون بشری شرح داده شده و ابعاد گوناگون هنری، فلسفی، تاریخی، جامعه‌شناختی و انسان‌شناختی آنها تحلیل و بررسی شود.

عناوین مقاله‌های مندرج در کتاب، از این قرار است:

«واقع‌گرایی، زیبایی شناختی(۱)» نوشته نیک زنگویل.

«واقع‌گرایی زیبایی‌شناختی(۲)» نوشته جان و. بِندِر.

«تجربه زیبایی شناختی» نوشته گری آیز مینگر.

«زیبایی‌شناسی طبیعت» نوشته ملکم باد.

«ارزش در هنر» نوشته رابرت استکر.

«زیبایی» نوشته نیک زنگویل.

«فکاهه» نوشته نوئل کارول.

«داستان» نوشته پیترلامارک.

«هنر و شور عاطفی» نوشته آلکس نیل.

فریبرز مجیدی از مترجمان سرشناس در حوزه فلسفه‌های مضاف (بویژه زیبایی شناسی و فلسفه هنر) است. از دیگر ترجمه‌های مهم او می‌توان به این کتاب‌ها اشاره کرد: «زیبایی‌شناسی و ذهنیت: از کانت تا نیچه» نوشته آندرو بووی، «فلسفه در عمل: مدخلی بر پرسش‌های عمده» نوشته ادم مورتون، «فرهنگ‌نامه تاریخی زیباشناسی» نوشته دبنی تاونزند، «مفهوم ایدئولوژی» نوشته خورخه لارین، «تاریخ هنر رنسانس در ایتالیا: نقاشی، مجسمه سازی، معماری» نوشته فردریک هارت، دیوید ویلکینز، «زیبایی‌شناسی فلسفی و تاریخ زیبایی‌شناسی جدید» نوشته جرولد لوینسون و پل گایر، «مقاله‌هایی درباره جامعه‌شناسی شناخت» و «ایدئولوژی و اتوپیا: مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی شناخت» هر دو اثر کارل مانهایم، «بینش‌های علم سیاست: در باب روش» نوشته کوئنتین اسکینر و «زندگینامه خودنوشت جان استوارت میل».

کد خبر 5131982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha