۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵

محمود خسروی‌وفا:

در مورد حذف فوتبال اشتباه کردیم/ از ضعف‌های خود هیچ وقت نترسیدیم

در مورد حذف فوتبال اشتباه کردیم/ از ضعف‌های خود هیچ وقت نترسیدیم

رئیس کمیته ملی پارالمپیک با تاکید بر اینکه بومی سازی ساخت تجهیزات ورزشی به صرفه جویی ارزی کمک می کند گفت: از ضعف‌های خود هیچ وقت نترسیدیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود خسروی وفا که ۱۹ سال از ریاست متوالی‌اش در کمیته ملی پارالمپیک می‌گذرد امروز دوشنبه و در اقدامی کم سابقه نشست خبری برگزار کرد تا پاسخگوی نمایندگان رسانه‌های خبری پیرامون این کمیته و فعالیت‌های مرتبط با آن باشد.

این نشست خبری به بهانه بیستمین سال تاسیس کمیته ملی پارالمپیک و در حاشیه مراسم رونمایی از تجهیزات تولید ملی این کمیته در سالن فارسی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک برگزار شد.

محمود خسروی وفا در آغاز این نشست در مورد تولیدات ملی کمیته ملی پارالمپیک که از آنها رونمایی شد، گفت: وزارت دفاع در این زمینه همکاری نزدیکی با کمیته داشت، تولید میز وزنه برداری و رمپ بوچیا به توسعه ورزش کمک می‌کند. همچنین این اقدام به صرفه جویی در ارز کمک می‌کند.

وی به در پیش بودن ۲۲ بهمن اشاره کرد و ادامه داد: کاش به جای پارالمپیک می‌توانستیم از ورزش کشور صحبت کنیم، به هر حال ایام دهه فجر است و در میان شهدا ۵ هزار شهید ورزشکار داریم.

خسروی وفا با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های ورزش هنوز زیرساخت‌های قبلی است، خاطرنشان کرد: در ورزش جانبازان اما امروز به مرحله ای رسیده‌ایم که ۴۰ لژیونر داریم و در کادر فنی برخی رشته‌های دیگر کشورها هم ایرانی‌ها حضور دارند.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک به روند توسعه ورزش پارالمپیک در ایران و جهان اشاره و تصریح کرد: توسعه این بخش ورزش به جایی رسیده که امروز رشته‌های فعال جانبازان و معلولان عضو فدراسیون‌های جهانی شده‌اند، در کل اینکه ورزش پارالمپیک در جهان و ایران شکل لازم را گرفته است. 

خسروی وفا با بیان اینکه ورزشکاران جانباز ثابت کردند توانمندی به جسم نیست بلکه به توانایی روح است، تصریح کرد: ما با برنامه اهداف خود را دنبال می‌کنیم و هیچ وقت از نقاط ضعف خود نترسیدیم. بعد از رویدادی مثل پارالمپیک بلافاصله آسیب شناسی کاروان و عملکردش را آغاز می‌کنیم و برای دوره بعد شروع به کار می‌کنیم. در توکیو و در همان دهکده آسیب شناسی کاروان را آغاز خواهیم کرد. 

وی اشاره‌ای به نام آوران ورزش پارالمپیکی که از دنیا رفته‌اند هم داشت و گفت: ورزشکاران پارالمپیک اختصاص به خسروی وفا، اسبقیان و … ندارد و یک موضوع ملی است. ما در این چند سال افراد و ورزشکارانی را از دست دادیم. سیامند رحمان رکورد دار دنیا است اما باید اخلاق و منش او هم دیده شود.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک با بیان اینکه نتیجه آسیب شناسی هایی که بر روی کاروان های اعزامی به میادین می شود کسب مدال‌های زیاد آسیایی و جهانی است، خاطرنشان کرد: توانمندی‌ها و توسعه ورزش معلولین بسیار افزایش یافته است و دنیا این موضوع را اعلام می‌کند و ما به این‌ها افتخار می‌کنیم. اینها ظرفیت‌هایی است که در جمهوری اسلامی به وجود آمده است و با وجود تحریم‌ها، سعی کرده‌ایم روی پای خودمان بایستیم.

خسروی وفا با بیان اینکه همه این ظرفیت‌ها در جمهوری اسلامی و به برکت این نظام ایجاد شده است، به سردار شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: شهید سلیمانی تراز ورزش قهرمانی و پهلوانی را به هم ریخت.

وی در مورد حذف فوتبال پنج نفره از پارالمپیک گفت: صادقانه می گویم که در مورد این رشته و حذفش اشتباه کردیم، من از مخالفان حذف بودم اما در نهایت تصمیم جمع اعمال می‌شود. در پارالمپیک ریو کاروان ژاپن با تعداد زیادی اعزام شد اما رتبه خوبی نگرفت، در سوی مقابل ازبکستان با تعداد کم ورزشکار اعزامی، به اندازه ایران طلا گرفت. لذا یک دستورالعمل به وجود آمد. در مجموع به نظرم حق ورزشکاران نابینا دیده نشد. من بابت این تصمیم عذرخواهی می‌کنم و جا داشت شاید بیشتر کارشناسی شود.

خسروی وفا همچنین در مورد حذف شنا از اعزام به توکیو در شرایطی که شاهین ایزدیار رکورد لازم را کسب کرده بود، خاطرنشان کرد: نباید اجازه بدهیم اتفاقات قبلی همچون پارالمپیک پکن رخ بدهد. آن زمان مدیریت کردند که جلوی کانادا قرار بگیریم و پس از آن هم بسکتبال با ویلچر ٦ سال محروم شد. دلیل این عدم اعزام در شنا هم چنین مسائلی بود. در حوزه المپیک هم چنین وضعیتی است و این مسائل را به جان می‌خریم که دچار چنین اتفاقاتی نشویم.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک در مورد درخواست برخی رشته‌ها برای اعزام برون مرزی نیز اینگونه توضیح داد: از سال قبل که موضوع شیوع کرونا رخ داد و آغاز شد، هیچ مسابقه‌ای برگزار نشده است. ورزشکار به جز تمرین به مسابقه هم نیاز دارد. به هر حال این شرایط در همه دنیا وجود دارد. خوشبختانه مشکل مالی نداریم و فقط به دلیل شرایطی کرونایی این وضعیت وجود دارد.

وی در واکنش به پرسشی در رابطه با استخدام ورزشکاران و پاداش آنها گفت: پاداش ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی از چهار سال پیش با یکدیگر برابر شده است، ایران یکی از چهار کشوری است که به این مرحله رسیده و این از نتایج انقلاب است. در مورد استخدام ورزشکاران هم اشکالی وجود داشت که با پیگیری‌های صورت گرفته برطرف و تصویب شد. الان در مرحله مصوبه دولت است و ان شالله برای سال بعد اجرا می‌شود.

خسروی وفا در مورد وضعیت کاروان ایران برای پارالمپیک و ارزیابی‌های فنی صورت گرفته برای آن خاطرنشان کرد: طبق ارزیابی که در ستاد عالی می‌شود وضعیت امروز کاروان خوب است، شرایط بد نیست اما ورزشکاران به رقابت نیاز دارند. ارزیابی‌ها بر اساس تمرینات و رکوردگیری داخلی است، درست است که نزدیک به ٥٠ درصد کمتر از ریو کسب سهمیه شده اما طبق این ارزیابی‌ها و پیش بینی‌ها به اندازه ریو در توکیو هم مدال طلا می‌گیریم.

وی همچنین در مورد واکسیناسیون ورزشکاران پارالمپیک تاکید کرد: کمیته بین المللی المپیک و پارالمپیک به این توافق رسیده‌اند که از شرکت‌های معتبر برای تهیه واکسن و واکسیناسیون ورزشکاران اعزامی به توکیو استفاده کنند، حالا اینکه باید به این تصمیم اعتماد کنیم یا نه بحث خود را دارد.ما به ستاد داخلی ایران و نظرات آنها اکتفا می‌کنیم و ترجیح می‌دهیم برای واکسیناسیون ورزشکاران از واکسن تولید داخلی استفاده کنیم.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک در مورد اینکه دولت برای بودجه ١٤٠٠ این کمیته چه رقمی را نهایی کرده و چرا بودجه ویژه ای برای توکیو در نظر گرفته نشده، گفت: ابتدا ٧٠ میلیارد برای سال آینده در نظر گرفته شد اما  به دنبال رایزنی‌های انجام شده این رقم را افزایش پیدا کرده است. فعلا رقم جدید را نمی گویم تا مصوب نهایی و در لایجه بودجه سال آینده اعمال شود. از بودجه امسال هم تاکنون 50 درصد گرفته‌ایم که شاید به خاطر کنسل شدن برخی اعزام‌ها بوده است اما در کل هیچ مشکلی به لحاظ مالی نداریم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در راستای رایزنی‌های انجام شده، ارز کمیته ملی پارالمپیک برای سال آینده همین امسال پرداخت شود.

خسروی وفا در مورد رشته پاراتیراندازی و تجهیزات این رشته با تاکید بر اینکه مشکل کمبود فشنگ اصلاً وجود دارد، خاطرنشان کرد: تا زمان توکیو کمبودی نداریم و حتی بیشتر هم داریم. البته بحث استاندارد فشنگ‌های تولید داخل مطرح بود چراکه در مورد آنها دقت لازم نشده بود، با برگزاری جلسات لازم مقرر شد که استاندارد سازی موردنظر انجام شود، گلایه ورزشکاران این است که فشنگ‌ها استاندارد نیستند که به حق بود و رسیدگی می‌شود.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک در مورد موضوع بازگشت برخی رشته‌ها به فدراسیون‌های مربوطه گفت: واگذاری مدیریت برخی رشته‌های جانبازان و معلولان به فدراسیون مربوطه یک دستور بین المللی است، این رشته ها از فدراسیون‌شان جدا نمی‌شوند و حتی تا دو سال آینده مدیریت چند رشته دیگر هم به فدراسیون‌ها واگذار می‌شوند، درست هم همین است. به طور مثال اگر پاراتکواندو دست ما بود به اندازه‌ای که دست فدراسیون تکواندو است رشد نمی‌کرد.

کد خبر 5141792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha