۲۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۰۰

با انتشار شماره ویژه بهمن ۹۹

«پاسدار اسلام» به چهلمین سال انتشار خود رسید

«پاسدار اسلام» به چهلمین سال انتشار خود رسید

شماره‌های ۴۶۵ و ۴۶۶ از ماهنامه «پاسدار اسلام» در یک مجلد، ویژه بهمن ۹۹ با موضوعات و مطالب متنوع منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ماهنامه «پاسدار اسلام» به مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن رحیمیان و سردبیری محمد حسین پورامینی با هدف ارائه مباحث عقیدتی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در آخرین ماه از سی و نهمین سال فعالیت خود شماره‌های ۴۶۵ و ۴۶۶ را در ۷۰ صفحه ویژه بهمن ۹۹ منتشر کرده است.

در بخش معارف این شماره از ماهنامه پاسدار اسلام آثار و گفتاری ارزنده‌ای از آیت الله حسن زاده آملی، آیت‌الله سید احمد خاتمی و حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر پورامینی به مخاطبان عرضه شده است.

همچنین در این شماره از ماهنامه پاسدار اسلام مصاحبه پیشتر منتشر نشده‌ای از مرحوم آیت الله مصباح یزدی نیز منتشر شده است. آیت الله مصباح در این مصاحبه به بیان خاطراتی از پیش و پس از انقلاب اسلامی پرداخته و در ادامه گفت: «این نعمت عظیمی است که خدا در این عصر نصیب جامعه و امت ما کرد که امام «رضوان‌الله علیه» این نظام را بنیانگذاری کرد و به دست رهبر معظم انقلاب آبیاری و پرورش داده شد. اگر حساب کنیم که این نظام در میان نعمت‌هایی که خدا به انسان‌ها مرحمت کرده، چقدر ارزش دارد و جایگاه این نعمت کجاست؛ مشکل بتوان بین نظام اسلامی که نعمتی دنیوی، اما پلی به سوی آخرت و سعادت ابدی است با دیگر نعمات نسبتی را برقرار کرد. نعمت‌های دیگر هر قدر بزرگ باشند، در قبال این نعمت که می‌تواند سعادت ابدی بیافریند در حکم صفر است.»

در بخش سیاست مجله، حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی در مقاله‌ای با عنوان «دو رویکرد حکومتی به فقه» معتقد است که از آنجا که برای حل مسائل حکومتی، باید ابتدا کشور و حکومتی وجود داشته باشد تا بتوان برای اداره مطلوب و کارآمد آن، استنباط فقهی کرد، لذا استقرار یک حکومت مبتنی بر شریعت یا جامعه مقتدر تحت رهبری فقیه، پیش‌فرض تحقق فقه حکومتی است؛ زیرا تا وقتی یک قدرت متمرکز و مقتدر وجود نداشته باشد، برای اداره آن فقهی نیز وجود نخواهد داشت.

احمد نبوی نیز در مقاله‌ای با عنوان «آنگاه که عالمی سقوط می‌کند» با بیان اینکه قرآن کریم، عالم منحرف را به سگ هار تشبیه می‌کند. این حیوان معمولاً دهانش باز و در حرکت است و در هر صورت، چه یاری یا رها شود، به دیگران می‌تازد. چنین عالم ساقط شده‌ای فاقد ارزش و بسیار خطرناک است، زیرا هوا و هوس و دنیاپرستی چشم او را کور کرده است؛ به گونه‌‏ای که دیگر نه دوست را می‏‌شناسد و نه دشمن را.

حجت‌الاسلام عبدالله محمدی نیز مقاله‌ای با عنوان «سالی با امتحانات بزرگ و در سطحی بالاتر» را در این بخش دارد.

حجت الاسلام ملک زاده نیز در نوشتاری با عنوان «یک بام و دو هوا در آسمان انتخابات» به بررسی مقایسه‌ای بین حواشی انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ایران و ۲۰۲۰ آمریکا پرداخته این نکته تاکید می ورزد که اگر تنها دستاورد انتخابات ایالات متحده را این بدانیم که چشم همه مردم جهان را به ماهیت واقعی دموکراسی آمریکا باز کرد، سخنی به‌گزاف نگفته‌ایم. گرچه تا کنون هیچ «رقابت عادلانه‌ای» در هیچیک از انتخابات‌های این کشور وجود نداشته است؛ اما اتفاقاتی که در جریان انتخابات ۲۰۲۰ در آمریکا به وقوع پیوستند، این تردید را حتی برای بسیاری از رسانه‌های غربی از جمله گاردین ایجاد کردند که آیا مفهومی به نام «دموکراسی» در آمریکا وجود دارد؟

در بخش بین الملل نیز احمد مومنی راد در مقاله‌ای با عنوان شلیک به حقوق بشر و حقوق بین الملل به بررسی حقوقی و بین المللی عملیات ترور شهید سلیمانی و شهید دکتر فخری زاده پرداخته است.

گفت‌وگو با طلال عتریسی از تحلیلگران لبنانی، از عناوین دیگر بخش بین الملل این شماره است. او در این مصاحبه ضمن بیان اینکه «ایران مانع از هژمونی و وحشی گیری آمریکا در منطقه است» معتقد است که فرآیند عادی‌سازی روابط شیخ‌نشین‌های خلیج فارس با رژیم صهیونیستی برای تحقق اهداف خاصی، از جمله مقابله با ایران و محافظت از ترامپ کلید زده شد، ولی اینک ترامپ سقوط کرده و نتانیاهو با بحران روبه‌روست و لذا این کشورها در سطوح استراتژیک بازنده خواهند بود و نتایج به نفع ایران تغییر خواهد کرد و در آینده نزدیک مشخص خواهد شد که این موضوع چه منافعی برای ایران خواهد داشت.

در قسمت یاد این شماره از پاسدار اسلام در چهل سالگی این ماهنامه برای نخستین بار در طی چهل سال گذشته، در گفت‌وگو با موسس و مدیر مسئول پاسدار اسلام حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان، ضمن بیان نکات و خاطرات جالب از شکل گیری این نشریه انقلابی، به مرور کارنامه چهل ساله و نقش آفرینی آن در مقاطع مختلف انقلاب پرداخته است.

گزیده مصاحبه انجام شده با مرحوم آیت الله یزدی که در شماره‌های گذشته پاسدار اسلام به چاپ رسیده بود، به مناسبت درگذشت این فقیه انقلابی باز نشر شده است و همچنین حجت الاسلام مهدی ابوطالبی در مقاله‌ای به مناسبت درگذشت آیت الله مصباح یزدی با عنوان «آیت الله مصباح یزدی، منظومه علم و عمل» به رشته تحریر در آورده است.

در بخش جهان اسلام حسین رویوران در مقاله‌ای تحلیلی افق تحولات سیاسی در عراق و جهت گیری‌های جدید آن را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است و همچنین تقوی زاده در این بخش در مقاله‌ای با عنوان «صاعقه‌های آسمانی، پایان بخش قوم» به تحلیل آخرین تحولات یمن پرداخته است.

دختر ارشد شهید ابومهدی المهندس نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با پاسدار اسلام با بیان اینکه آمریکایی‌ها معتقدند که در عراق به سختی می‌توان جایگزینی برای ابومهدی یافت و بنابراین هدف قرار دادن ایشان تأثیر بیشتری بر عراق خواهد گذاشت. اما ما می‌دانیم که کسی که شهید زندگی می‌کند باید شهید هم بشود. این شهادت اسوه مجاهدان خواهد بود. کسانی که مصداق و ما بدلوا تبدیلا هستند.

در بخش انقلاب اسلامی این شماره از «پاسدار اسلام» دکتر مقصودی در مقاله‌ای با عنوان «اقتصاد ما و ۴۲ سال حرکت» نوشته است: «دو دهه است که تمرکز رهبر انقلاب بر رفع نابسامانی‌های اقتصادی است. باید دید در این فرایند حل مسئله کدام سویه از نگرش‌های اقتصادی درصدد مقابله و کدام سویه درصدد همراهی با این دیدگاه ها هستند. تقویت سویه‌هایی که می‌توانند بر تبدیل نظریه اقتصاد مقاومتی به نظریه‌ای کارآمد، ملموس و قابل ادراک تنها راه مقابل روی جمهوری اسلامی در وضعیت فعلی اقتصاد کشور است.»

محمدصادق کوشکی نیز در مقاله «جمهوری اسلامی و فقدان رهبران میانی» نوشته است که وجود رهبران میانی انقلاب را در سال‌های نهضت حضرت امام و در مقطع کوتاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از جمله علل موفقیت حضرت امام در راهبری نهضت و انقلاب اسلامی در سخت‌ترین لحظات شکل‌گیری و تولد به شمار می‌آید. به باور او تصور موفقیت نهضت حضرت امام و انقلاب اسلامی بدون این رهبران میانی ممکن نیست.

در بخش جامعه و فرهنگ این شماره از پاسدار اسلام، حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه در مقاله‌ای با عنوان «جبهه سازی حلقه میان شبکه سازی و گفتمان سازی» به بیان راهکارهای جبهه سازی نیروهای انقلابی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخته است. حجت الاسلام سعید هلالیان نیز در نوشتاری با عنوان حاج قاسم «مکتب امام» و ما چنین نوشته که شهید سلیمانی و امثالهم به‌ظاهر از میان ما رفتند، ولی مکتب آنها ذیل مکتب امام باقی است و بار وظایف آنها، یعنی اقامه هرچه بهتر اهداف توحیدی اسلام ناب و کامل‌ترین تبلور عصری آن، یعنی مکتب امام، نباید بر زمین بماند. بدین جهت هر فرد، گروه و جماعتی باید در فضای مساعد و میدان وسیعی که در بستر مکتب امام و به برکت آن برای انواع جهاد و مجاهدت بیرونی و درونی فراهم شده است، مثنی و فرادا به‌پا خیزد و قیام لله کند.

حجت الاسلام و المسلین محمد رضا عابدینی نیز در مقاله با عنوان «اولین گام شیطانی در فضای مجازی» تحلیلی بر مقوله حیازدایی در فضای مجازی و راه کارهای مقابله با آن را ارائه کرده است.

نهایت اینکه «پهلوی؛ زندیقی که خروج کرد» نوشته حسن ابراهیم زاده، «این عمار» نوشته حجت الاسلام سید جوادحسینی، «کووید ۱۹ و خانواده ۲۰» نوشته حجت الاسلام عباسی آغوی، و «عذر خواهی را عار ندانیم» نوشته حجت الاسلام محسن عباسی ولدی و… از جمله مقالات این شماره از ماهنامه پاسدار اسلام است.

برای دریافت تازه‌ترین شماره از پاسدار اسلام می‌توان به نشانی‌های زیر مراجعه کرد:

تهران: خیابان انقلاب – بین خیابان وصال و فلسطین – پلاک ۹۵۱ تلفن :۰۲۱۶۶۹۶۹۹۵۳

http://pasdareeslam.com

ایتا: pasdareeslam@

کد خبر 5146268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha