۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۲۵

گزارش مهر از فضای انتخاباتی یزد؛

اینجا همه از انتخابات سخن می‌گویند/ فضای مجازی نوید حماسه می‌دهد

اینجا همه از انتخابات سخن می‌گویند/ فضای مجازی نوید حماسه می‌دهد

یزد- روز ۲۸ خرداد کم‌کم نزدیک می‌شود، انتخابات نقل محافل شده، داوطلبان مدام نقد و بررسی می‌شوند، نظرات متفاوت است؛ اینجا همه از انتخابات سخن می‌گویند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: کمی بیشتر از دو هفته به روز انتخاب هفتمین رئیس جمهور ایران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا باقی مانده و فعالیت‌های انتخاباتی داوطلبان کم‌کم در یزد نمایان می‌شود.

ستادهای تبلیغات داوطلبان ریاست جمهوری کم و بیش در شهر یزد و شهرستان‌های دیگر استان شکل گرفته و کمیته‌های مختلف این ستادها فعالیت‌های خود را به طور رسمی آغاز کرده‌اند اما به این فعالیت‌ها تا این لحظه بیشتر مربوط به یک یا دو نفر از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بوده و بقیه ستادها هنوز فعال نشده‌اند.

رؤسای ستادها و مسئولان کمیته‌ها برگزاری جلسات دیدار با ائمه جمعه، علما، نخبگان، صنعتگران و گروه‌ها و اقشار مختلف را آغاز کرده‌اند.

داوطلبان شوراها نیز از قافله تبلیغ عقب نیفتاده‌اند و گرچه هنوز زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی شوراها آغاز نشده، اما آنها نیز فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند و هرکس به نوعی مشغول معرفی خود است.

برخی داوطلبان شوراها در تلاش برای ورود به لیست‌ها

عده‌ای در تلاش برای راه یافتن به لیست‌ها و عده‌ای دیگر در تلاش برای نشان دادن چهره مستقل خود به مردم هستند.

فعالیت‌های فضای مجازی هم که جای خود دارد و روزی نیست که کاربران شبکه‌های اجتماعی در استان یزد به گروه یا کانالی مربوط به نامزدها دعوت نشوند.

در تمام گروه‌های شبکه‌های اجتماعی سخن از انتخابات است و تقریباً اغلب کاربران تمام مدت مشغول قبولاندن نظرات خود به هم گروهی‌هایشان هستند.

در این میان چت‌های رد و بدل شده در گروه‌ها خواندنی و برخی از آنها قابل تأمل است به ویژه چت‌هایی که در گروه‌های دانشجویی و خانوادگی رد و بدل می‌شود.

عده‌ای از شرکت در انتخابات می‌گویند، عده‌ای از عدم شرکت خود و عده‌ای نیز مشغول معرفی نامزدهای مدنظر خود هستنند ضمن اینکه بازار بیان ضعف‌های حال و گذشته بسیاری از داوطلبان ریاست جمهوری و شورای شهر نیز داغ است.

مکالماتی که نشان از پختگی سیاسی مردم یزد دارد

نحوه دعوت از کاربرانی که به دلایل مختلف از جمله مشکلات معیشتی، اشتغال و ازدواج و … میلی به شرکت در انتخابات ندارند، خواندنی است و بیان برخی دلایل برای ضرورت شرکت در انتخابات توسط برخی کاربران، نشان از پختگی سیاسی آنها دارد.

گرچه در بسیاری از گروه‌ها دعواهایی از این دست گاه بالا می‌گیرد اما در نهایت، جمع بندی صحبت‌های رد و بدل شده در این فضا، نویدبخش حضوری حماسی در انتخابات ۲۸ خرداد است.

اما انتظارات مطرح شده توسط کاربران در گروه‌ها نیز خواندنی است؛ همه حرف برای گفتن دارند از دختر ۱۹ ساله‌ای که در موقعیت ازدواج قرار گرفته تا زن ۵۸ ساله‌ای که نگران وضعیت شغلی و آینده سه فرزندش است.

مریم میرجلیلی، دختر ۱۹ ساله رای اولی، می‌گوید: امسال اولین سالی است که می‌خواهم رای بدهم به این امید که رئیس جمهور آینده مشکلات مردم را به شکل جدی‌تر و دلسوزانه‌تری دنبال کند، سال‌های قبل به دلیل شرایط سنی امکان شرکت در انتخابات را نداشتم اما با جدیت و مستمر، مناظره‌ها را پیگیری می‌کردم و متوجه پوشالی بودن بسیاری از وعده‌ها شدم.

داوطلبان برنامه‌های خود را بر اساس شرایط تحریم ارائه دهند

وی می‌گوید: برخی وعده‌های دوره‌های قبل را یادداشت کرده‌ام، تقریباً هیچکدام از آنها عملی نشده و در مصاحبه‌هایی که دنبال کرده‌ام، تقصیر را به گردن تحریم و این اواخر هم کرونا انداخته‌اند.

میرجلیلی ادامه داد: اکنون از داوطلبانی که برای دوره از انتخابات حضور یافته‌اند، انتظار دارم برنامه‌های خود را با توجه به شرایط تحریم به مردم ارائه دهند تا چهار سال دیگر دوباره ناچار نشوند برای مردم توضیح دهند که علت عملی نشدن وعده‌های آنها، تحریم بوده است. تحریم موضوع جدیدی نیست و کشور ما همیشه به نوعی با آن درگیر بوده و به نظر می‌رسد پیش‌بینی نکردن این موضوع، ناشی از برخی بی‌تدبیری‌هاست.

بی‌بی فاطمه زارع زاده اما از فضای مجازی فاصله دارد و تمام امکان او برای اتصال به دنیای ارتباطات یک گوشی ساده قدیمی است اما به قدری ساده و روان سخن می‌گوید که فرزندانش صدای ضبط شده او را در برخی گروه‌های تبلیغاتی به اشتراک گذاشته‌اند.

به احترام خون شهدا پای صندوق‌ها حاضر می‌شویم

او می‌گوید: داوطلبان، خرشان که از پل گذشت، وعده‌هایشان را فراموش نکنند، این مردم همیشه معرفت خود را نشان داده‌اند و پای صندوق‌های رای حاضر شده‌اند، ۲۸ خرداد، باز هم می‌آیند هر چند که دل خونی از برخی مسئولان دارند اما به احترام خون شهدا باز هم برای سرافرازی نظام و انقلاب مشارکت می‌کنند اما مسئولان یادشان باشد که به این مردم مدیون هستند.

بی‌بی فاطمه با لهجه شیرین یزدی خود می‌گوید: مادری که سه فرزند دم بخت دارد و سال‌ها بهر امیدی زحمت فرزندانش را کشیده، حالا می‌خواهد ثمره زندگیش را ببیند اما بیکاری و گرانی این اجازه را نمی‌دهد.

وی می‌گوید: یکی از شعارهای همه داوطلبان، تامین مسکن برای مردم است اما مسکن ملی که امروز به راه افتاده، نزدیک به ۵۰۰ میلیون هزینه دارد، جوانی که تازه تشکیل زندگی داده و حقوق او فقط کفاف هزینه‌های روزمره زندگی‌اش را می‌دهد، با کدام اندوخته می‌خواهد این مبلغ را تامین کند.

روسای جمهور طرح‌های خود را با جیب مردم تطبیق دهند

درخواست او از رئیس جمهور آینده این است که مشکلات مردم را با توجه به توان و قدرت آنها پیگیری کنند و طرح‌های خود را با متناسب با جیب مردم ارائه دهند نه توان مدیران و کارمندانی که حقوق‌های بالای ۱۰ میلیون تومان می‌گیرند.

اینها بخشی از هزاران گلایه‌ای و انتظاری است که اقشار مختلف مردم از داوطلبان ریاست جمهوری و حتی داوطلبان انتخابات شورای شهر دارند اما در پس همه این گلایه‌ها، حرف مشترک اغلب کاربران، حضور در انتخابات است.

این مردم بارها ثابت کرده‌اند که تحت هر شرایطی در صحنه حضور دارند و پای آرمان‌های انقلاب و بیعت خود با امام و رهبری مانده‌اند و آیه‌های یأس برخی مردم و رسانه‌های خارجی در آنها اثری ندارد.

همه این مکالمات رد و بدل شده، نوید حماسه می‌دهد، حماسه‌ای که در واپسین روزهای خرداد ۱۴۰۰ رقم خواهد خورد.

کد خبر 5225118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha