۲۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۵۳

نامزد ششمین دوره شوراهای شهر همدان مطرح کرد؛

لزوم حضور یک حقوقدان ضد فساد در شورای شهر همدان

لزوم حضور یک حقوقدان ضد فساد در شورای شهر همدان

همدان_ نامزد ششمین دوره شوراهای شهر همدان گفت: شورای شهر به یک حقوقدان و قانون‌شناس ضد فساد نیاز دارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: انتخابات ششمین دور شورای شهر و روستا همزمان با سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه برگزار خواهد شد. در سالهای گذشته عدم شفافیت و سو استفاده‌های گسترده مالی و رانتی بسیاری از شوراهای شهر و روستا را با مشکل مواجه کرده است.

جنبش چالش شفافیت از ما برای اصلاح این روندها شفافیت را اساس و پایه کار خود قرار داده است. سید محمدتقی حسینی نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر همدان که در چالش شایستگی و شفافیت جنبش ازما شرکت کرده، در گفتگو با خبرنگار مهر به تبیین برنامه مد نظر خود در راستای داشتن یک شهر بدون فساد و رانت پرداخته است.

مشروح این گفتگو را در ذیل بخوانید:

خود را به طور کامل معرفی و سوابق کاری خود را بیان کنید؟

اینجانب سید محمد تقی حسینی ملقب به سید شهاب، متولد ۱۳۶۳، فارغ التحصیل رشته حقوق هستم و غریب به ۱۵ سال در ستاد دیه استان همدان به عنوان کارشناس ارشد حقوقی فعالیت می‌کنم.

به نظر شما شهر آرمانی چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه باید مدیریت شود؟

در شهر همدان از نظر تراکم هیچ توازنی وجود ندارد. در شهر نباید تفاوتی در حاشیه و بالا و پایین شهر وجود داشته باشد و در یک نگاه اجمالی درکل شهر می‌بینیم که توازنی در طبقات شهر و جامعه وجود ندارد. در بخشی از شهر خدمات بیشتری ارائه شده و در بخش دیگر خدمات کمتر، به طوری که نیازهای اولیه هم برای آنها برآورده نشده است.

آیا فاصله طبقاتی را نقطه مقابل شهر آرمانی میدانید؟

در دین، عرف و قانون ما چیزی به عنوان فاصله طبقاتی وجود ندارد که در یک جا در طول یکسال ۵ الی ۶ بار جدول کشی، پیاده رو سازی و معبرسازی شود اما دریک جای دیگر با بازدید میدانی متوجه شویم که ۱۵ الی ۲۰ سال آسفالت خیلی ساده ندارد، که متأسفانه این امر فاصله طبقاتی شهر همدان را از یک شهر آرمانی و مدینه فاضله دور کرده است.

برخی می‌گویند فساد در مجموعه شهرداری غیرقابل اجتناب است؟ آیا امکان ندارد فساد در مجموعه شورای شهر و شهرداری برطرف شود؟ و فساد را در مجموعه شهرداری همدان سازمان یافته می‌دانید یا یک مسئله مقطعی و موردی است؟

کسانی که در وادی رانت و فساد قرار می‌گیرند. این افراد بالفطره بزهکار نیستند و نمی‌خواهند به بیت المال و خود و خانواده ضربه بزنند. این افراد در مسیری قرار می‌گیرند که از عواقب آن خبر ندارند و نمی‌دانند چه عاقبتی منتظرشان خواهد بود و این باعث این کارها می‌شود.علت این اتفاقات ۵۰ درصد عدم نظارت و ۵۰ درصد هم افرادی که در این وادی قرار گرفته‌اند، خواهند بود.

حضور شما چه تأثیری در مدیریت شهر خواهد داشت؟

همانگونه که ما اطلاع داریم ۲۱ شهر متأسفانه شورای شهر آنها منحل شده است. نبود شخصی در کنار شورای شهر که آشنا به سیستم حقوقی و آکادمی و تجربی باشد، مزید بر علت شد که از این اتفاقات جلوگیری نشود و برخی افراد وارد فضای شورای شهر شوند و بازی‌های پولی و رانت انجام دهند. فردی که آشنا با سیستم حقوقی باشد، وجود ندارد که عواقب این کار را متذکر شود. در واقع به دلیل بزرگ شدن بدنه شهرداری به استخدام افراد فامیل و خانواده برای شهرداری اقدام کنند.

برای شفافیت مجموعه شهرداری و شورای شهر و شیشه‌ای کردن مدیریت شورا و شهرداری چه برنامه، طرح و ایده‌ای دارید؟

اولین موضوعی که به نظر می‌رسد این است که باید از افراد متخصص در حیطه قراردادهای حقوقی و قوانین حقوقی بهرمند شویم. چون کسی که تعهد و تخصص داشته باشد حتماً می‌تواند مثمر به ثمر باشد. وقتی قواعد نوشته می‌شود بار حقوقی شامل آن می‌شود و این افراد باید متخصص، متعهد و آشنا به این موضوع باشند. قدم بعدی استفاده از افرادی در بدنه شورا است که مثلاً قراردادهایی که نوشته می‌شود را در فضای مجازی منتشر کند و از کسانی که اهل علم و فن هستند در شفافیت مالی و جلوگیری از مسائل رانت و پول شویی استفاده کنیم.

بعد از انقلاب اسلامی در دوره‌های گذشته شورای شهر همدان چه اتفاقاتی افتاده که نباید صورت می‌گرفته؟ و چه مواردی را شوراها تصویب کردند که نباید تصویب می‌کردند؟

مردم خود به شخصه می‌بینند، برای همین پروژه اسکای مال که اجرا می‌شود معبر گشایی اجرا نشده است و بین دو بیمارستان که یکی اعصاب و روان و دیگری بیمارستان عفونی می‌باشد و حجم ترافیک دارند، پروژه به این عظیمی آنجا جایابی کرده‌ایم و حتی نگاهی کوچک به این موضوع نکردیم که اطراف شهر محروم باقی مانده است و این پروژه را می‌توانستیم در حاشیه شهر انجام دهیم که هم استفاده‌های بهینه از آن کنیم و هم معابر و حمل و نقل جواب گوی این ترافیک بود در نتیجه آسیبی به جایی زده نمی‌شد و اطراف شهر نیز باوجود این پروژه پیشرفت کرد.

برای نظارت عمومی مردم بر عملکرد خود چه راهکاری را پیشنهاد می‌دهید؟

بنده طرح خیلی ساده ای در پرونده در سطح جز انجام داده‌ام که اگر در سطح کلان انجام شود خیلی از این مشکلات حل خواهد شد. کمیسیونی وجود دارد به عنوان کمیسیون شورای شهر که ما می‌توانیم مرکزی را تحت عنوان ارتباطات مردمی در حواشی شهر دایر کنیم و در دو یا سه نقطه از شهر دفتر ایجاد کنیم که یکی از اعضا شورای شهر و کمیسیون‌های آنها روزانه در این دفاتر حاضر شوند و ارتباط مستقیمی با مردم و مشکلات آنها داشته باشند. در شرح وظایفی که در شورای شهر وجود دارد ما باید بازویی باشیم بین مردم و دوایر دولتی که با رابطه‌ای که شورای شهر با دستگاه‌های اجرایی دارد می‌تواند بخشی از مشکلات مردم را حل کند و این یک رویه‌ای می‌شود که مشکلات عامه مردم حل شود. در نظر بگیریم فرد مسنی نامه‌ای به یکی از ادارت بخواهد بدهد. باید ساعت‌ها وقت بگذارد و مشخص نیست که آیا نتیجه بگیرد یا نه. ولی اگر بتوانیم این مشکل را حل کنیم این نوعی رویه کاری می‌شود و باری از دوش جامعه و مردم برداشته شود و این خود باعث ارتباط مستقیم میدانی ما با مردم می‌شود.

در بحث انتخاب شهردار قائل به نظرخواهی از افکار عمومی هستید؟ اگر هستید چگونه می‌توان سازوکار این موضوع را تعریف کرد؟

هربار که ما کار را به خود مردم سپرده‌ایم نتیجه مثبت گرفته‌ایم. در نظر بگیریم الان در شهر همدان کسانی که سوئیت داشته‌اند آن را سازماندهی و تجهیز کردند و اگر شهرداری این کار را با فشار انجام می‌داد که خانه را مجهز کنید، مردم انجام نمی‌دادند. ولی وقتی کار در اختیار مردم قرار گرفت اینترنت و نما و پاکیزگی سوئیت‌ها ساماندهی شد. همانگونه که همه آگاهیم پیروزی انقلاب به دست مردم انجام گرفت و ما هم وظیفه داریم با خدمت به مردم نظر مردم را جلب نمائیم.

ارتباط کاری شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم و پارلمان شهری مردم با دولت و نهادهای حاکمیتی مخصوصاً با نمایندگان مجلس چگونه باید باشد؟

متأسفانه ضوابط کنار رفته و روابط جایگزین این امر شده است و اگر بتوانیم این روابط را از بین ببریم و حتی بتوانیم این روابط را با خدمت به مردم همسو کنیم. در منطقه‌ی فقیرنشین و غنی نشین قیمت مجوز ساختمان و انشعاب آب زیاد تغییری ندارد، به طور مثال به سازمان برق و آب، گاز بگوییم حق انشعاب را به قیمت منطقه بگیرید و در این امر از رایزنی و روابطی که با ادارات داریم استفاده کنیم ولی می‌دانیم متأسفانه بعضی ادارات به شخص پاسخگو نیستند ولی به ادارات مثلاً شورای شهر پاسخگو خواهند بود. در ادارات باید ضوابط جای روابط را بگیرد و اگر روابطی هست برای خدمت به مردم انجام شود این روابط متأسفانه فعلاً در رانت و جایگاه گرفتن استفاده می‌شود.

چند عبارت را نام می برم در حد خیلی کوتاه نظر خود را نسبت به این عبارت بیان کنید؟

پل تقاطع شهید همدانی:

با یک مبلغ خیلی کمتری بسته شد ولی رفته رفته این مبلغ افزایش پیدا کرد و اگر قرارداد متممی داشتیم باعث می‌شد که از هزینه‌های گزاف این پروژه جلوگیری شود.اتلاف منافع و اتلاف پروژه پل تقاطع همدانی حاصل چیست؟ حاصل اینکه ما مردم را در این پروژه دخیل نکردیم. اگر مردم را دخیل می‌کردیم مثلاً از کارشناس حقوقی استفاده می‌کردیم و کسی که متخصص بود را وارد این کار می‌کردیم و رایزنی می‌کردیم و از نظر دیگران استفاده می‌کردیم می‌توانستیم با یک قرارداد متمم ساده جلوی این مشکل ساده را بگیریم.

اسکای مال:

وسط دو بیمارستان بدون معبر که می‌توانستیم در اطراف شهر انجام بدهیم و کاری هم برای حاشیه شهر انجام داده باشیم.

طرح جامع شهری:

مناطق کاربردی که تغییر کاربری می‌دهیم و این خود به ضرر مردم می‌باشد و طبق آمار هر نفر باید ۱۱ متر سرانه پارک داشته باشد ولی در همدان این سرانه دو متر است که این امر باعث این اتفاق شده است. پروژه برج زاگرس که بدون پارکینگ طراحی شده است و امثال این پروژه‌ها را که کوتاه مدت است در نظر داریم، ولی چشم انداز ۵ ساله را در نظر نگرفته‌ایم که معبر گشایی در این زمینه انجام شود و در طولانی مدت به مشکل بر نخوریم. نود درصد مشکلات شهرداری مجوز دادن و اجرایی شدن این پروژه‌ها است.

این مجوز دادن‌ها ناشی از اعمال نفوذ است یا سوءمدیریت؟

متأسفانه هر دو مسئله وجود دارد. ما اگر طرح جامع شهری را مطالعه نمائیم، می‌بینیم در همان نقطه این طرح برای پارک و مراکز درمانی برنامه ریزی شده است که شهرداری وظیفه دارد این طرح‌ها را جذب نماید و مالکیت زمین را در دست بگیرد. مثلاً شهرداری به وزارت بهداشت این امکان را بدهد که درمانگاه درست کند و شهرک امید اکباتان را که در طرح جامع شهری برای درمانگاه طراحی شده است، زمین این طرح را تملیک نماید و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد تا در آنجا درمانگاه تأسیس کند که در غیر این صورت این مکان بعدها به دلیل سو مدیریت و رانت خواری تبدیل به کاربری مسکونی و تجاری می‌شود و همین منطقه محروم باقی می‌ماند و افرادی از این امر سود فراوانی به می‌برند و طبق شنیده‌ها در تغییر کاربری‌های ساده پول‌های کلانی جابه‌جا می‌شود.

شهردار و شهرداران مناطق چه ویژگی‌های باید داشته باشند؟

فرد باید متخصص باشد که ما متأسفانه در بحث شهرداری شایسته سالاری و متخصص بودن را به فراموشی سپرده‌ایم. فردی که انتخاب می‌شود باید شایسته باشد و در این حیطه کار کرده باشد، ولی متأسفانه در سیستم شهرداری کسانی که قدرت، ثروت و نفوذ بیشتری دارند به عنوان شهردار یا شهردار مناطق انتخاب می‌شوند که هیچ تخصص و سابقه کاری ندارند.

تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

کد خبر 5236444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha