۱۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۵

شورایعالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد؛

مهمترین تغییرات کنکور ۱۴۰۲/ معدل سال آخر متوسطه پایه سوابق تحصیلی

مهمترین تغییرات کنکور ۱۴۰۲/ معدل سال آخر متوسطه پایه سوابق تحصیلی

ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی جزئیات مصوبه؛ سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در ۱۴۰۲ را در بیانیه ای اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در خصوص مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه) در ۱۴۰۲، بیانیه‌ای منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی و راهبری حکیمانه مقام معظم رهبری (مدظله)، در حوزه‌های مختلف علم و فناوری اعم از فناوری اطلاعات، نانو، زیستی، دفاعی، هسته‌ای هوافضا، نفت و گاز، سلول‌های بنیادین و همچنین حوزه‌های گسترده و وسیع آموزش عالی و آموزش و پرورش پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

این پیشرفت‌ها حاصل پیوند نهاد علم با جامعه و صنعت و حل مسائل کشور با اتکاء به کاربرد علم و توسعه فناوری است.

نقش دانشگاه در تقویت و ارتقا ارکان، اجزا و ابزارهای اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان زیربنای اقتصاد مقاومتی (که از ضروریات پیش روی نظام مقدس جمهوری اسلامی در گام دوم انقلاب است)، نقشی بی‌بدیل است که ضامن استمرار این جریان فکری و تقویت بن‌مایه‌های آن است.

نخستین تجربه برگزاری کنکور در سال ۱۳۴۱

یکی از گلوگاه‌های ورود به عرصه علم، دانش و دانشگاه، آزمون‌های سراسری است که از آن با نام کنکور یاد می‌شود. نخستین تجربه‌ها در برگزاری کنکور به سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۳۷ از طریق برگزاری مجزای آزمون‌های ورودی توسط دانشکده‌های وقت کشور برمی گردد.

با افزایش تعداد داوطلبان، اولین بار در سال ۱۳۴۱ ورود به دانشگاه‌ها از طریق یک آزمون نیمه متمرکز شکل گرفت.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مرجع تعیین و تصویب سیاست‌ها و برنامه‌های کلان حوزه فرهنگ و علم در کشور، از سال ۱۳۶۳ با مصوبه‌ای در خصوص طرح سهمیه‌بندی ایثارگران و سطح بندی مناطق به موضوعات مختلف مربوط به سنجش و پذیرش ورود کرد.

تاریخچه فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور

در ادامه و در سال‌های بعد تا به امروز سیاست‌های مختلفی ناظر بر ضوابط گزینش دانشجو را به تصویب رسانده و مصوبات دیگری از جمله تشکیل کمیته مطالعه و برنامه‌ریزی آزمون ورودی دانشگاه‌ها، پاره‌ای از ضوابط جدید آزمون سراسری دانشگاه‌ها، دو مرحله‌ای شدن کنکور و موارد مشابه دیگر نیز داشته است.

در پی تصویب و ابلاغ نقشه جامع علمی کشور و ضرورت ساماندهی نظام سنجش و پذیرش دانشجو به عنوان یکی از اقدامات مهم مندرج در این نقشه، بلافاصله کار کارشناسی گسترده در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور آغاز شد.

استفاده از نتایج مطالعات انجام‌شده پیشین در کشور، گردآوری نظرات آحاد مختلف ذی‌نفعان، علی‌الخصوص معلمان آموزش‌وپرورش، مدیران مدارس، اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها، کارشناسان مستقل، اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها و حتی گروه‌های مستقل دانشجویی و دانشگاهی، برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، برگزاری جلسات متعدد کمیسیون علم و آموزش ستاد علم و فناوری، برگزاری جلسات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با حضور رؤسا و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و برگزاری جلسات مختلف با وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش، از پشتوانه‌ها و عقبه‌های این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

جزئیات سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی کنکور

اکنون بخشی از «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه)» در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح و تصویب شده است که برای تنویر افکار عمومی، توضیحاتی تکمیلی در خصوص برخی از این مواد ارائه می‌شود:

۱- در حال حاضر نادیده گرفته شدن بسیاری از جنبه‌ها نظیر سطوح یادگیری در مدارس (اعم از به‌یاد سپردن، فهمیدن و به‌کارگیری مطالب)، بی انگیزگی معلمان و دبیران نسبت به آموزش اصولی دانش آموزان، بی انگیزگی دانش‌آموزان نسبت به آموزش‌های رسمی و گرایش به کلاس‌های کنکور، اضطراب و نگرانی‌های فراگیر، تحمیل هزینه‌های چشمگیر به اقتصاد خانواده جهت شرکت فرزندان در کلاس‌های کنکور، ایجاد نگرانی‌های فراوان در بین خانواده‌ها برای قبولی فرزندان‌شان در کنکور از سال‌ها قبل از برگزاری کنکور، ناتوانی روزافزون خانواده‌ها در تأمین هزینه‌های شرکت فرزندان در رقابت‌های پر هزینه کنکور و رشد فزاینده بی عدالتی اجتماعی و طبقاتی ناشی از آن از جمله مهمترین مشکلاتی است که با برگزاری کنکور به شیوه فعلی، گریبان جامعه، داوطلبان و خانواده‌های ایشان را گرفته است.

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از باب عمل به وظیفه قانونی و مأموریت‌های فرهنگی و علمی خود، به این موضوع پرداخته و برای رفع آنها چاره اندیشی کرده است.

۲- در این طرح تلاش شده است ضمن حفظ و تقویت مزیت‌های کنکور موجود نظیر یکپارچگی سوالات (که ضامن رقابت عادلانه میان داوطلبان است)، کمترین امکان تخلف و تقلب سازمان‌دهی شده در جلسه آزمون، تصحیح یکنواخت و غیر سلیقه‌ای پاسخ‌ها، محدودیت بازه زمانی برگزاری و اجرای آسان آن، نسبت به اصلاح ایرادات فرآیند موجود اقدام شود که این امر گامی رو به جلو و اقدامی مؤثر در ساماندهی سیاست‌های سنجش و پذیرش است.

۳- در این طرح به منظور کاهش اضطراب و آسیب‌های روانی دانش‌آموزان و خانواده‌های ایشان و همچنین کاهش آثار منفی سنجش تست محور بر نظام تعلیم و تربیت، جداسازی نظام سنجش استعدادها از نظام پذیرش دانشجو مبنای عمل قرار گرفته است.

معدل سال آخر متوسطه به عنوان سوابق تحصیلی محسوب می‌شود

به این معنا که در مرحله نخست میزان دانش و ظرفیت تحصیلی داوطلب بر اساس سوابق تحصیلی (معدل سال آخر متوسطه) و آزمون اختصاصی (بصورت سراسری) مورد سنجش قرار گرفته و کارنامه صادر و در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد.

سپس با توجه به ظرفیت‌های گسترش یافته در نظام آموزش عالی و نیز ماهیت رشته شهرهای موجود (اعم از رشته شهرهای پر متقاضی)، پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور در قالب نظمی نوین و منطقی و به شکل توزیع شده صورت خواهد گرفت.

در این بخش انتخاب و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور بسته به ظرفیت و نوع رشته و دانشگاه مورد نظر با لحاظ کردن مجموعه‌ای از ملاک‌ها اعم از سوابق تحصیلی، نتیجه آزمون اختصاصی (صرفاً برای رشته شهرهای پر متقاضی) و میزان رقابت موجود برای رشته شهر انتخابی و نه صرفاً نتیجه یک نوبت آزمون سراسری صورت خواهد گرفت. این رویکرد در بخش‌های مختلف این بسته سیاستی به وضوح قابل مشاهده است.

همچنین به منظور توجه به تمام ساحت‌های تربیتی وزن سابقه تحصیلی در فرآیند سنجش (و متعاقباً پذیرش) بیشتر شده است. در خصوص سایر آسیب‌ها نیز راهکارهای دقیق و متنوعی در این بسته سیاستی پیش‌بینی شده است که حاصل نظرات کارشناسان، خبرگان و ذینفعان مختلف این حوزه است.

۴- برخی از جزئیاتی که در این بسته سیاستی مورد توجه قرار گرفته است، به شرح زیر است:

سابقه تحصیلی و نحوه محاسبه آن: سابقه تحصیلی معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی است که در نظام آموزشی ۶-۳-۳ شامل سال آخر دوره دوم متوسطه و در نظام آموزشی گذشته، شامل معدل دیپلم و یا معدل دوره پیش‌دانشگاهی است.

نکته مهم در خصوص سابقه تحصیلی این است که این نمره، میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی است و عناوین و ضرایب دروس آن در هر یک از گروه‌های آزمایشی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین می‌شود.

از طرف دیگر، به منظور آگاهی به موقع داوطلبان و تطبیق شرایط خود با این مصوبه و همچنین اعطای فرصت لازم به وزارت آموزش و پرورش به منظور تقویت و ارتقا استانداردهای لازم در حوزه‌های تصحیح اوراق، پایایی تصحیح، امنیت آزمون نهایی و اعتبار آزمون‌ها، ا عمال این شرط (سهم قطعی ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی از نمره کل) از سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد.

- آزمون اختصاصی و نحوه محاسبه و اجرای آن: این آزمون از دروس تخصصی هر گروه آزمایشی و ۲ بار در سال (برای فراهم شدن فرصت مجدد) برگزار می‌شود. با توجه به استاندارد بودن این آزمون‌ها و همچنین با توجه به تفکیک سنجش از پذیرش، نتیجه هر آزمون تا ۲ سال بعد از برگزاری معتبر خواهد بود. این نوع از اجرا و اعتبار، در بسیاری از آزمون‌های بین‌المللی معتبر متداول بوده و نتایج مناسبی نیز حاصل شده است.

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تلاش کرده است با کاهش سهم کنکور و افزایش سهم تحصیلات رسمی آموزش و پرورش، ضمن از بین بردن فشارهای ناشی از فعالیت مؤسسات کمک آموزشی و تبلیغات ورود به این مؤسسات به صورت حضوری، مکتوب و مجازی، همچنین فراهم آوردن بستری یکسان برای استفاده تمام اقشار از آموزش‌های رسمی به یک میزان، عدالت آموزشی را محقق ساخته و کمترین هزینه مادی و معنوی را بر خانواده‌ها و داوطلبان تحمیل کند.

موضوعاتی نظیر پایین بودن معدل سال آخر دوره دوم متوسطه، متفاوت بودن نظام آموزشی و سایر موارد که در سطح موضوعات اجرایی است، با بکارگیری تجربیات و روال موجود سازمان سنجش آموزش کشور و شورای سنجش و پذیرش و همچنین تدوین آئین‌نامه لازم توسط وزارت آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر 5249217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      43 9
      به هیچکدوم از سوالات و ابهامات جواب ندادن متن مصوبه رو دوباره تکرار کردن. دلیل شون برای اعمال شرط معدل توسط هر دانشگاه چی بوده؟ چرا باید هم کنکور بدیم و هم شرط معدل باشه؟
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      34 8
      بدترین ویژگی طرح شما این است که ناگهانی اجرا می شود..طرح هایی با این وسعت و حساسیت باید دوره گذار 5 ساله داشته باشد تا از ضایع شدن حقوق بسیاری از دانش اموزان جلوگیری شود.(مثلا تا 5 سال شرط لحاظ شدن نمرات امتحانات سال آخر اختیاری باشد. تا 5 سال دیگر هر کس که با این طرح موافق نباشد کنکورش را داده است
    • محمود IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      33 9
      نحوه سهمیه‌ها چگونه خواهد بود؟ (سهمیه مناطق و ایثارگران) سهمیه‌های غیر عادلانه (هیات علمی، بسیج و ...) چه خواهد شد؟ در این طرح سهمیه های غیر عادلانه و رانت بیشتر نخواهد شد؟ (در رشته دانشگاه های پر طرفدار)
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      48 15
      طرح ظالمانه و احمقانه استرس چهارساعت کنکور رو به هر شب امتحان نهاییی میبرین فقطو میکنیدش دوماه استرس کامل
      • زهرا IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
        18 4
        واقعا افرین حرف دل رو زدی
    • ... IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      48 9
      بله اینا واقعا نمیفهمن که این معدل بد ترش میکنه الان هم باید کنکور بدیم هم برای اماتحانات و معدل البته که این کار باعث میشه بچه های آقایون و آقا زاده ها با خرید نمره تا کید میکنم خرید نمره راحت برن بهترین دتنشگاه ها
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      33 8
      واقعا نا پردیه هم کنکور هم معدل واقعا...
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      21 20
      با عرض سلام و خسته نباشید این مصوبه باید از کنکور سراسری ۱۴۰۱ به بعد اعمال خواهد شد .
    • پری IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      32 1
      سلام تکلیف نظام قدیمایی که میخوان بعد چند سال کنکور بدن چی میشه راهی براشون پیشنهاد شده یا نه ؟
      • NL ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
        7 1
        دقیقا انقدر احمق هستن یعنی ؟ که موضوع مهم یادشون رفت بگم معلومه طرح اقازاده هاست
    • علی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      26 4
      کی پاسخ گوی تبعیض بین مدارس دولتی و غیر انتفاعی هست از جای دور نمی‌گم خود من ۲ سال پیش با نمره های مستمری ۱۵ تا ۱۷ و نهایی ۱۴تا۱۶ دیپلم گرفتم فرض میگیریم ک امتحانات نهایی جای تقلب و فروختن نمره ندارن ک دارن اما دوست من در مدارس غیر دولتی با نمرات مستمری ۲۰ و نهایی با نمرات تغریبا ۱۳تا۹ قبول شد چرا؟
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      28 8
      لطفا این طرح های غیر عادلانه تون رو 3 یا 4 سال زود تر اعلام کنید نه اینکه بزارین نمره شونو گرفتن حالا بگید کارنامه م حسابه . یه دوره برای طرحتون بزارید شکر با این وضع سوالات نجومی و غیر عادلانه و فاجعه بار کنکور کم مونده بود بیاین معدلم حساب کنید...چی میخواید از جون کنکوریا؟ سنجش واقعا هدفت چیه؟!😒
    • علیرضا IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      37 7
      خدایا مارو از دست اینا نجات بده ، آخه این چه مصوبه ای هست . رسما دارن یه کنکور رو میکنن ده کنکور استرس ده برابر
    • محمد IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      31 6
      با سلام به شما قول شرف میدم که اینها اگر با این کار اوضاع را بدتر نکردن؟؟؟ دولت کی خیر خواه مردم بوده که الآن حرف از عدالت میزنه. مثالم اینه که اگر خیرین مدرسه ساز نبودند خیلی از ما دانش اموختگان باید تو شهرها تو کپر درس میخوندیم. اگر می خواهید همه چیز رو عادلانه کنید از خودتون و سیستمتون شروع کنید.
    • مهدی IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      6 9
      واقعا متاسفیم خودتونو بزارید جای دانش اموز باید تو یک سال تو دو جبهه متفاوت پیروز باشه میگن خوب ما ۱۲ سال درس خوندوم تو ۴ ساعت باید نتیجش مشخص شه خوب عزیزه من تو چند سال دیگه هم ازمون بده تا جمع شه باهم بشه ۱ ماه بعد به همه بگو من ۱۲ سال خوندم بجای ۳ ساعت ازمون ۱ ماه ازمون دادم
    • مهدی IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      54 7
      و ما ۱۲ سال پشت سره هم نخوندیم از پایه به پایهای دیگه رفتیم از دبستان به متوسطه اول بعد به متوسط دوم . عادلانه ترین کنکور است که البته مشکلاتی داره مثل زمان کم و سوالاته کمی سخت واقعا اگر کسی خوب بخونه نتیجشم میبینی اونایی که میگن کنکور نا عادلانه هست اونا چون خیلی خو ب نمخونن بهانه میارن
      • مهدی ب FR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
        3 4
        داداش تو فک کن یه نفر که سهمیه داره با رتبه سی هزار میتونه پزشکی قبول شه...اگه این عادلانس از نظر تو صد در صد زوال عقل داری
    • مهدی IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      23 7
      حق دانش اموزانی که میخونن و تلاش میکنند رو نخورید
    • ارغوان IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      14 4
      سلام من مادر یه دانش آموزی هستم که سال402کنکور میده درجنوب استان کرمان یه منطقه محروم واقعا محروم بماند که خود خانواده هم که شرایط وبودجه تحصیل فرزندم را در مدارس غیر انتفاعی که نمره الکی میدن هم نداریم با این وجود فرزندمان در مدرسه علامه حلی شهرمون تحصیل میکنه با توجه که دراین مدرساها سوالات سخترمی
    • Gh IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      15 25
      خب حداقل کنکورو بردارین بعد شرط معدل بذارین🤦🏻‍♀️
      • dr.ilianikpour IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
        0 1
        کنکور هیچوقت حذف نمیشود
    • یاسین IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      6 1
      اگه نمرات دو سال اعتبار داره یعنی واسه سال سوم باید دوباره امتحان نهایی بدیم؟! خب معدل رو با تاثیر مثبت لحاظ کنین...
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      25 3
      کاملا مشخصه سیاستشون اینه که نخبگان رو کنار بذارند و اونهایی که نورچشمی های خودشون هستند و یا پارتی در اون دانشگاه دارند رو قبول کنند و ما از اینکه در مورد سوابق تحصیلی خود دانشگاه شخصا در نظر بگیره که چه کسی رو قبول بکنه راضی نیستیم باید امتحان دروس عمومی هم مثل تخصصی انجام بشه ظلم دیگه بسه خدا ان
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      16 3
      ای ظالم های خیانت کار ما مردم مخالف نقشه های شومتون برای مردم و قبولی فقط برای آقا زاده ها هستیم شما که به خودتون دکترای افتخاری میدین دیگه این طرح کاملا اشتباهتون رو بردارید
    • Mj IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      1 0
      لعنت به این طرح ظالمانه ،شما لطف کنید این طرحهاتون رو برای خودتون نگه دارید( تا دم گور)
    • سجاد IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      0 2
      خوبه نظر عالیییییییی است
    • محمد IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      0 5
      سلام به نظر من خوب کاری کردن که 60 درصد معدل شد و 40 درصد کنکور. و اونایی که میگن ظالمانه اول بگم چشمتون کور شه خونده بودید تا پشت کنکور نموندیند و بعدشم این طرح را 3 سال پیش گفتن الهیی دولت ما سرافراز باشه.و اینکه بگم این نامردیه که کسانی که پشت کنکوری هستند بزرگ میشند بیشر میخونند و حقما زایه میشه
    • رهگذر IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      0 0
      امیدواریم که حذف بشه ... ظلمه ظلم...میخوابی صبح بلند میشی میگن قرره تاثیر معدل 60 درصد قطعی بشه!!!! خدایا خودت به دادمون برس با این سیستم تصمیم گیری...مگر قرار نبود تا امتحانات نهایی هر سه پایه دوره دوم متوسطه نهایی نشده اونم با ضریب امنیتی بالا باشه برگزاریش....کنکور توش اثر قطعی از معدل نبینیم؟
    • ابراهیم IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      0 0
      سلام.این طرح خوبه ولی به شرطی که شرط معدل رو بردارید و یا شرط معدل رو 20 درصد کنید.این عادلانه تر است