۲۰ تیر ۱۴۰۰، ۹:۵۵

مهر گزارش می‌دهد؛

نگاهی به وعده‌های مسئولان به زلزله‌زدگان خراسان شمالی/ فعلا هیچ

نگاهی به وعده‌های مسئولان به زلزله‌زدگان خراسان شمالی/ فعلا هیچ

بجنورد- زلزله اردیبهشت ماه خراسان شمالی به بیش از هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی خسارت وارد کرده اما تاکنون مسئولان استانی و کشوری اقدام خاصی برای رفع مشکلات مردم این مناطق انجام نداده‌اند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: زمین لرزه به بزرگی ۵.۵ ریشتری ساعت ۳:۳۴ دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت مناطقی از جنوب خراسان شمالی و شهر سنخواست و روستاهای اطراف را لرزاند و با گذشت حدود پنج ساعت از نخستین زمین لرزه، ۲ زمین لرزه ۵.۴ و ۴.۲ ریشتری دیگر در بخش‌های سنخواست و شوقان در شهرستان جاجرم به ثبت رسید.

این زمین لرزه به گفته مسئولان بنیاد مسکن خراسان شمالی باعث ایجاد خسارت جزئی و کلی به هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی شده که برای مرمت آن نیاز به اعتبارات دولتی مصوب در هیأت دولت است.

خبرگزاری مهر از ابتدا سعی داشت گام به گام در کنار مردم زلزله زده باشد و نیازهای آنان را به مسئولان اعلام کند. این مجموعه ضمن مطالبه از مسئولان پیگیر اجرای مصوبات مسئولان دولتی نیز بوده و هست. از این رو ابتدای تیرماه گزارشی با عنوان «زلزله زدگان خراسان شمالی همچنان در انتظار» منتشر شد که در آن بخشی از دردهای مردم بازگو می‌شد؛ دردهایی که بازهم وجود دارد و علی رغم وعده مسئولان، رفع نشده است.

یکی از محوری و فوری‌ترین وعده‌ها از زبان محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی مبنی بر تأمین کانکس برای زلزله زده‌ها بود که محقق نشده است.

روستاهای زلزله زده جزو مناطق کویری استان محسوب می‌شوند لذا از اواخر مرداد، دمای هوا در شب‌ها کاهش زیادی خواهد داشت و زندگی در چادر را سخت می‌کند

مهدی ساری، رئیس شورای جهادی بسیج دانشجویی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت مناطق زلزله زده خراسان شمالی اظهار کرد: روستاهای زلزله زده جزو مناطق کویری استان محسوب می‌شوند لذا از اواخر مرداد، دمای هوا در شب‌ها کاهش زیادی خواهد داشت و زندگی در چادر را سخت می‌کند.

رئیس شورای جهادی بسیج دانشجویی خراسان شمالی ادامه داد: گروه‌های جهادگر از همان ابتدا به منطقه اعزام شدند؛ اما برای اقدامات کامل‌تر، نیاز به تخریب منازل بود و باید اعتبارهای مورد نیاز برای بازسازی خانه‌ها تأمین می‌شد؛ به همین دلیل جهادگران فعالیت‌های خود را به برنامه‌های فرهنگی و آموزشی اختصاص دادند.

وی افزود: از حدود دو هفته آینده، جهادگران دانشجو به صورت گسترده‌تر به منطقه بازمی گردند تا برای بازسازی خانه‌ها در کنار مردم باشند.

ساری در خصوص تخصیص وام به خانواده‌های آسیب دیده گفت: قرار بود دولت و بنیاد مسکن مبالغی را به صورت بلاعوض و وام به مردم پرداخت کنند؛ اما بر اساس آنچه مردم به ما گفته‌اند، هنوز نه مقدار این وام و مبالغ بلاعوض مشخص است و نه مقدار بودجه‌ای که دولت می‌خواهد برای بازسازی این منازل اختصاص دهد.

نگاهی به وعده‌های مسئولان به زلزله‌زدگان خراسان شمالی/ فعلا هیچ

دبیر شورای جهادی بسیج دانشجویی خراسان شمالی تصریح کرد: با توجه به اینکه به زودی شب‌های منطقه سنخواست سرد می‌شود، نیاز است هرچه سریع‌تر برای بازسازی منازل مردم اقدام شده و سرپناه دام‌ها نیز تأمین شود.

از سوی دیگر محمد وحیدی، نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در ۱۳ خرداد ماه سال جاری خبر از تصویب حمایت هیأت دولت از زلزله زدگان استان داد اما سید محمد پاکمهر، دیگر نماینده استان در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان شمالی که ۱۲ تیرماه در استانداری خراسان شمالی برگزار شد، این خبر را رد کرد و نسبت به عدم تعیین تکلیف وضعیت حمایت از زلزله زدگان از سوی دولت انتقاد کرد.

پاکمهر با انتقاد از بی توجهی دولت به مناطق زلزله زده استان، گفت: دولت باید اعتبار مورد نیاز برای جبران خسارت زلزله را تأمین کند.

کمک‌هایی که هنوز به خراسان شمالی نرسیده است

محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی نیز در اواسط خرداد ماه طی حضورش در پایتخت از تصویب اعتباراتی برای حمایت از زلزله زدگان خبر داد.

شجاعی در نشست با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از تخصیص ۱۱۸ میلیارد تومان تسهیلات به زلزله زدگان استان خبر داد و گفت: بر این اساس ۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۶۸ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به زلزله زدگان استان پرداخت خواهد شد.

استاندار خراسان شمالی همچنین پس از دیدار با تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: برای بازسازی یا ساخت منازل مسکونی روستایی آسیب دیده در زلزله اخیر استان ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره مسکن روستایی به هر تعداد زلزله زدگان اخیر روستایی استان از سوی بنیاد مسکن پرداخت خواهد شد.

خانواده‌های مددجویان این نهاد نگران هیچ خسارت وارده نباشند زیرا به زودی این نهاد در کنار کمک‌های دولت اقدام به ساخت مسکن و تأمین اثاثیه منازل آنان خواهد داشت

نماینده عالی دولت در استان همچنین پس از دیدار با مدیرعامل بنیاد برکت خاطرنشان کرد: در این نشست که ۱۸ خرداد برگزار شد، مقرر شد تا یک هفته آینده بنیاد برکت میزان خسارت‌های وارده به مناطق زلزله زده را ارزیابی کند تا خسارت‌ها پرداخت شود.

شجاعی پس از دیدار با بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی نیز تصریح کرد: خانواده‌های مددجویان این نهاد نگران هیچ خسارت وارده نباشند زیرا به زودی این نهاد در کنار کمک‌های دولت اقدام به ساخت مسکن و تأمین اثاثیه منازل آنان خواهد داشت.

بیش از یک ماه از این گزارش‌های دیدار و سخنان می‌گذرد اما تاکنون آمار دقیقی از ورود نهادهای مختلف برای رفع بخشی از کاستی‌های مناطق زلزله زده استان بیان نشده است.

هزار میلیارد اعتبار از هیأت دولت رسید

اما در ۱۶ تیر ماه مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی از اختصاص بیش از هزار میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات بانکی به زلزله‌زدگان استان در هیئت دولت خبر داد.

جواد نظری بیان داشت: با تصویب دولت مبلغ ۴۵۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای به منظور بازسازی مناطق زلزله زده استان اختصاص یافت.

نگاهی به وعده‌های مسئولان به زلزله‌زدگان خراسان شمالی/ فعلا هیچ

وی گفت: این اعتبارات به منظور بازسازی بخش‌های خسارت دیده به اماکن مسکونی شهری و روستایی و تأسیسات زیربنایی ناشی از زلزله اردیبهشت ماه سال جاری در شهرستان‌های گرمه، جاجرم و مانه و سملقان است.

نظری همچنین از موافقت هیئت وزیران برای پرداخت ۶۸۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به مناطق زلزله‌زده استان خبر داد و افزود: این تسهیلات با سود و کارمزد ۴ درصد در مناطق روستایی و ۵ درصد در مناطق شهری با بازپرداخت ۱۵ ساله و با ضمانت زنجیره‌ای خواهد بود.

به نظر می‌رسد وعده‌های مسئولان تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده و مردم در برابر آفتاب داغ و سوزان، قطع آب و برق و همچنین دستانی خالی برای احداث منازل خود، باید به خداوند پناه ببرند و منتظر بمانند تا شاید مسئولان به فکر عملیاتی کردن وعده‌های خود باشند.

کد خبر 5255091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha