۳ تیر ۱۴۰۰، ۹:۵۶

مهر گزارش می‌دهد؛

زلزله زدگان خراسان شمالی همچنان در انتظار

 زلزله زدگان خراسان شمالی همچنان در انتظار

بجنورد- بیش از یک ماه از زلزله خراسان شمالی می گذرد اما همچنان امکانات خاصی به این مناطق ارسال نشده و اقدامات برای ساخت خانه های تخریبی هنوز آغاز نشده است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: ۲۷ اردیبهشت ماه بود که شهرستان‌های جاجرم و گرمه خراسان شمالی دچار زلزله‌هایی به بزرگی ۵.۵ ریشتر شدند. هر چند خانه‌های شهری آسیبی ندیدند اما چند روستا شاهد تخریب منازل بودند و از آن روز همچنان مردم منطقه منتظر کمک‌ها و اجرای وعده‌های مسئولان هستند.

خراسان شمالی نشان داده در حوادث همواره مظلوم است. اینجا اگر سیلی بیاید کسی برای کمک نمی‌آید و اگر زلزله‌ای اتفاق بیفتد و خانه‌ای تخریب شود باز هم صدای مردم به گوش کسی نمی‌رسد.

خراسان شمالی، این استان محروم شمال شرق کشور در طول چند سال اخیر بارها و بارها شاهد حوادث بزرگی بوده اما هیچ گاه به صدر اخبار ملی نرفته است؛ چه در زلزله سال ۹۶ و چه سیل ۹۸ و اینک نیز روستاهای گرمه و جاجرم در اذهان فراموش شده‌اند.

اینک مردم روستاهای این منطقه منتظر دریافت تسهیلات هستند تا کار بازسازی منازل خود را آغاز کنند زیرا به گفته خودشان پولی در بساط ندارند و نمی‌توانند بدون کمک دولتی این مسیر را شروع کنند. هرچند وعده‌های رنگارنگی برای رفع مشکلات زلزله زدگان ارائه شده اما همچنان خبری از تحقق آن‌ها نیست.

امکاناتی که ارسال نشد

محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی در اواسط خرداد ماه در این خصوص اظهار کرد: ساخت مسکن، تأمین کانکس، ساخت سرویس بهداشتی، حمام سیار، امهال تسهیلات کشاورزان، تسریع در پرداخت حق بیمه از جمله مواردی هستند که در اولویت رسیدگی قرار دارند.

نماینده عالی دولت در استان خراسان شمالی تأمین کانکس را یکی از ضرورت‌های اولیه برای مردم مناطق زلزله‌زده عنوان کرد و گفت: علاوه بر کمک از سوی دستگاه‌های ملی، اعتبارات استانی را هم برای این امر مهم اختصاص خواهیم داد.

استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران استان در تمام این شرایط باید ضمن آمادگی لازم، از تجهیزات امدادی برای تأمین نیازهای ضروری مردم زلزله زده برخوردار باشد.

یکی از اهالی روستاهای زلزله زده در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: کانکسی به این روستا اختصاص داده نشده است و همچنان در چادر زندگی می‌کنیم که خطرات زیادی دارد.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی منطقه سردسیری محسوب می‌شود و خصوصاً در روستاها این سرما زودتر بروز پیدا می‌کند، افزود: حتی اکنون نمی‌شود شب‌ها بدون داشتن پتو یا یک وسیله گرمایشی در چادر خوابید و از چند ماه آینده قطعاً این مسئله شدیدتر خواهد شد.

 زلزله زدگان خراسان شمالی همچنان در انتظار

این روستایی زلزله زده تصریح کرد: امیدواریم مسئولان زودتر برای بازسازی منازل مردم اقدام کنند در غیر این صورت نمی‌توان پیش از فصل سرما کار ساخت و ساز را به اتمام رساند.

اقدامات انجام شده اما بسیار محدود

علی محمدی، مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص میزان خسارت‌های وارده گفت: یک هزار و ۲۴۵ واحد مسکونی ناشی از زلزله ۵.۵ ریشتری در شهرستان‌های جاجرم، گرمه و مانه و سملقان باید بازسازی و نوسازی شود.

وی افزود: بر اساس ارزیابی کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در منطقه، صرفاً ۵۷ واحد مسکونی در این مناطق در فهرست تعمیراتی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه هنوز مصوبات حمایتی هیأت دولت برای بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی ناشی از زلزله به استان ابلاغ نشد، کارهای اجرایی برای تسریع در عملیات بهسازی و نوسازی در دست اجرا قرار گرفت.

محمدی تاکید کرد: آواربرداری تمام واحدهای غیرقابل سکونت در منطقه انجام و ۶۵۰ فقره پرونده برای بازسازی واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده استان تشکیل شده و اقدامات لازم هم برای کمک به خسارت دیدگان از این حادثه در حال انجام است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی بیان داشت: پی کنی ۱۲ واحد مسکونی نیز انجام شده است.

وی در انتها گفت: تهیه نقشه برای برای بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از زلزله همچنین صدور پروانه‌ها و آوار براری به صورت رایگان انجام می‌شود.

۱۱۵ فقره پرونده دریافت تسهیلات تشکیل شد

علی روحانی، معاون امور بازسازی و مسکن بنیاد انقلاب اسلامی خراسان شمالی نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعداد محدودی تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی به مردم زلزله زده ارائه می‌شود.

وی افزود: تاکنون ۱۱۵ فقره پرونده برای این تسهیلات تشکیل شده که عدد ناچیز است و باید افزایش یابد.

 زلزله زدگان خراسان شمالی همچنان در انتظار

روحانی با اشاره به اینکه هزار و ۲۹ واحد مسکونی روستایی استان نیاز به بازسازی دارد اظهار داشت: در نقاط شهری جاجرم ۱۷۱ واحد و در شهر گرمه ۴۵ واحد و در مجموع ۲۱۶ واحد مسکونی شهری نیاز به بازسازی دارد.

اینک زلزله زدگان خراسان شمالی نیازمند نگاه ویژه مسئولان استانی و خصوصاً ملی هستند. مسئولان نباید نسبت به مردم محروم این خطه از کشور بی تفاوت باشند؛ مردمی که در تمام صحنه‌ها خصوصاً انتخابات سال جاری خوش درخشیدند.

نهادهای پای کار / خادمان رضوی در مناطق زلزله زده

با این حال تاکنون از سوی نهادهای مختلف کمک‌های ریز و درشتی نیز شده اما هیچکدام جای ساخت منزل را نخواهد گرفت. به عنوان نمونه هلال احمر خراسان شمالی بیش از صد کولر و پنکه بین زلزله زدگان ساکن در چادرها توزیع کردند. این خبر را ابوالفضل محبان به خبرنگار مهر داد و اظهار داشت: در مجموع ۱۸ کولر و ۸۸ پنکه بین زلزله زدگان توزیع شده است که از این تعداد ۸۸ دستگاه را سازمان هلال احمر به استان اختصاص داد

وی بیان داشت: ۳۰ تخته پتو و ۱۶۶ تخته موکت و حدود پنج هزار قوطی انواع کنسرو و ۱۲۰ بسته بهداشتی نیز بین حادثه دیدگان زلزله زده توزیع شده است.

کمیته امداد امام خمینی استان نیز اقدام به توزیع بسته‌های معیشتی و غذای گرم کرد به طوری که بیش از ۸۰۰ بسته بین زلزله زدگان استان توزیع شد.

اما یکی از دل‌خوشی‌های مهم مردم زلزله زده، حضور خادمان رضوی در آن منطقه بود. خادمان رضوی در دهه کرامت به این روستاها سر زده و عطر مبارک حرم مطهر رضوی را به مردم زلزله زده هدیه بردند.

اینک نوبت به مسئولان است تا اقدامات خود را هر چه سریع‌تر انجام دهند و درد مردم زلزله زده را کاهش دهند.

کد خبر 5243190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha