۲۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۴۳

به علت نبود بودجه و خشکسالی؛

کشت و توسعه گیاهان دارویی اصفهان به ۵۰۰ هکتار کاهش یافت

کشت و توسعه گیاهان دارویی اصفهان به ۵۰۰ هکتار کاهش یافت

اصفهان- رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: کشت گیاهان دارویی در سال جاری به علت نبود بودجه و خشکسالی از سه هزار هکتار به ۵۰۰ هکتار کاهش می یابد.

‌آبتین میرطالبی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طرح کشت و توسعه گیاهان دارویی در سال‌های گذشته بطور متوسط بین یک هزار تا سه هزار هکتار از مراتع استان انجام می‌شد، اظهار داشت: برنامه‌ای برای کشت و توسعه گیاهان دارویی در سال ۱۴۰۰ در اصفهان نداریم زیرا بودجه ندادند و از سوی دیگر مراتع استان درگیر خشکسالی است.

وی با اشاره به اینکه کشت و توسعه گیاهان دارویی در سال ۹۹ به دلیل شرایط مناسب و اختصاص بودجه دولتی به سه هزار هکتار در مراتع استان رسید، افزود: شاید سال جاری ۵۰۰ هکتار کشت و توسعه گیاهان دارویی با سرمایه گذاری بهره‌برداران اجرا شود زیرا دولت اعتباری برای این امر اختصاص نداده است. بهره برداران در قالب طرح‌های اصلاح و احیا سرمایه گذاری کرده و برای بهره‌برداری گیاهان دارویی موظف با بذر پاشی و کپه کاری در عرصه‌های منابع طبیعی کشت و توسعه گیاهان را انجام دهند.

رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ابراز داشت: بهره بردار نیز با توجه به خشکسالی فراگیر و کاهش درآمد، توان کشت ندارد و از این رو کشت و توسعه در ۵۰۰ هکتار از مراتع استان هنوز صد در صد نیست و به مراجعه و سرمایه گذاری بهره‌برداران بستگی دارد؛ البته دولت برای توسعه گیاهان دارویی (زعفران و گل محمدی …) تسهیلات خوبی می‌دهد که برای افرادی که مزرعه دارند مناسب است اما کشت گیاهان در مراتع و عرصه‌های طبیعی با توجه به اینکه شرایط وابسته به طبیعت بوده، در خشکسالی و نبود منابع آب طبیعی، اقتصادی نیست.

برداشت سالانه ۲ هزار تن انواع گیاهان و محصولات فرعی

میرطالبی با بیان اینکه وظیفه اصلی ما حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع خدادادی است، خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۲ هزار تن انواع گیاهان و محصولات فرعی (هرگونه محصولی به غیر از علوفه دام و چوب جنگلی) از مراتع و جنگل‌های استان اصفهان برداشت می‌شود که شامل گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی است.

وی با اشاره به اینکه در استان اصفهان تاکنون ۴۵ گونه شاخص گیاهی شناسایی شده است، ادامه داد: کرفس کوهی، کتیرا، آنغوزه، آویشن کوهی و شیرازی، نسترن وحشی، میوه بلوط، سماق، اُشنان، باریجه، زیره سیاه و … از جمله آنهاست که ارزش خوراکی، دارویی و درمانی دارند.

رئیس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه برداشت کرفس کوهی از مراتع استان بسیار زیاد است، اضافه کرد: سالانه حدود ۵۰۰ تن کرفس کوهی برداشت می‌شود در حالی که در طبیعت گیاهان بیشتری نیز وجود دارد اما بازاری ندارد.

صادرات انواع گیاهان صمغ دار

میرطالبی با بیان اینکه انواع کتیرا در استان به لحاظ درآمدی نسبت به سایر گیاهان اهمیت بیشتری دارد، گفت: انواع گیاهان صمغ دار از جمله کتیرا صادراتی است که مقدار کمی از آن در داخل کشور استفاده می‌شود و ارزش کتیرا صادراتی بین ۴۷ تا ۵۰ میلیارد تومان در سال است.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۲۰۰ تن کتیرا در استان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: امسال با توجه به خشکسالی شاید میزان تولید این محصول نیز کاهش یابد.

کد خبر 5262070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha