۱۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۵۶

گزارش مهر؛

هماهنگی برای سفر احتمالی اربعین/موکب‌های خراسان‌جنوبی آماده هستند

هماهنگی برای سفر احتمالی اربعین/موکب‌های خراسان‌جنوبی آماده هستند

بیرجند- هرچند هنوز اعزام زائران برای سفر اربعین ۱۴۰۰ قطعی نیست ولی موکب های خراسان‌جنوبی آمادگی برای خدمت رسانی را دارند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: چند روز دیگر ایام محرم آغاز می‌شود و دل‌های مشتاق پیگیر اخبار سفر اربعین است و اینکه آیا امسال می‌توانند به زیارت ابا عبدالله بروند و یا شرایط کرونایی این اجاره را نخواهد داد. هر چند هنوز خبر قطعی وجود ندارد ولی در هر حال موکب‌های خراسان‌جنوبی آماده خدمت رسانی هستند.

ناصر خوش خبر، معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان‌جنوبی ظهر یکشنبه در ستاد بازسازی عتبات خراسان‌جنوبی اظهار کرد: برای سفر اربعین امسال سه فرضیه وجود دارد.

وی گفت: یا مثل سالیان گذشته سفر اربعین را خواهیم داشت و یا با گروه محدودتری این برنامه فرهنگی برگزار می‌شود و یا با توجه به شرایط کرونایی امکان سفر نخواهد بود.

خوش خبر با اشاره به اینکه در هر صورت باید آماده خدمت‌رسانی به زائران باشیم، افزود: هر چند به واسطه واکسیناسیون شرایط بهتری نسبت به سال گذشته داریم و امیدواریم تا اربعین نیز شرایط از نظر کرونایی بهتر شود.

وی با تأکید بر اینکه اقدامات در حوزه سفر اربعین بیشتر مردم محور است، یادآور شد: هر تصمیمی که در سطح کشور برای سفر اربعین أخذ شود ما نیز آن را عملیاتی خواهیم کرد.

ضرورت تصمیم‌گیری برای ورود زائران پاکستانی

معاون سیاسی و امنیتی خراسان‌جنوبی با اشاره به ورود زائران اربعین پاکستانی در ایام اربعین خراسان‌جنوبی گفت: فعلاً ورود اتباع بیگانه مگر در شرایط خاص و … به استان ممنوع است و باید در این زمینه تصمیم گیری شود که آیا زائران اربعین نیز شامل این ممنوعیت هستند و یا خیر.

موسی جوینده، رئیس ستاد بازسازی عتبات خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه گفت: کارکرد مواکب حسینی مختلف است و در ایامی که امکان سفر اربعین نبود در سیل و زلزله و کمک به آسیب دیدگان از کرونا نقش آفرینی کردند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات خراسان‌جنوبی اظهارکرد: در ایام کرونا مواکب خراسان‌جنوبی ۴۷۰ میلیارد و ۳۶۱ میلیون تومان در مسائل مختلف اجتماعی نقش آفرینی کردند.

خدمت رسانی موکب ها در ایام کرونا

جوینده ادامه‌داد: توزیع ۱۲ هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی، توزیع ۲۴۰ هزار پرس غذای گرم، توزیع دو تن و ۷۰۰ کیلو گوشت گرم و توزیع ۵۰ مورد جهیزیه و توزیع دو میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک از جمله خدمات مواکب است.

وی با اشاره به اینکه باید خودمان را برای هوای گرم در کاظمین (سایت محل خدمت رسانی موکب‌های خراسان جنوبی) آماده کنیم، افزود: خرید دو دستگاه یخ‌ساز از جمله این اقدامات بود که برای هر کدام مبلغ هر کدام ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات خراسان‌جنوبی اظهار کرد: البته برگزاری این جلسه به معنای قطعی بودن سفر اربعین برای همه مردم نیست بلکه می‌خواهیم اگر امکان سفر فراهم شود، آمادگی لازم را داشته و غافلگیر نشویم.

جوینده با اشاره به اینکه ۵۰ هزار زائر پاکستانی نیز معمولاً سالانه به استان وارد می‌شوند، گفت: با هشت موکب در داخل استان خدمت‌رسانی به آنان خواهیم داشت که در این زمینه نیز باید آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی افزود: تجربه نشان داده که معمولاً زائران خراسان‌جنوبی از مهران عازم عتبات می‌شوند.

افزایش ۳۷ درصدی نذورات مردم خراسان‌جنوبی

رئیس ستاد بازسازی عتبات خراسان‌جنوبی با اشاره به افزایش ۳۷ درصدی نذورات مردم خراسان‌جنوبی در سال ۹۹ گفت: در این زمینه شهرستان طبس و شهر خضری و دهستان کرغند در این حوزه به عنوان نمونه کشوری انتخاب شدند و خراسان‌جنوبی رتبه اول کشور را به دست آورد.

محمد دهقانی فیروزآبادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این جلسه اظهارکرد: برای سهمیه اعزامی موکب‌ها به اربعین باید هر چه سریع‌تر تدبیر شود تا بتوانیم دو نوبت واکسیناسیون آنان را قبل از اعزام داشته و از نوبت دوم نیز دو هفته بگذرد.

وی بیان‌کرد: البته بسیاری از افراد تا زمان اعزام به عتبات در گروه سنی خودشان و طبق سند ملی واکسینه می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مدیریت زائران پاکستانی ورودی به استان نیز حساس است و ممکن است برای استان مخاطراتی ایجاد کند و از این جهت محل استقرار آنان باید کنترل شود.

کد خبر 5269990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha